نسخه چاپی

از خریدهای آگاهانه تا از مد افتادن برند گرایی

نوسانات نرخ ارز و رشد قیمت‌ها طی یك تا یكسال و نیم اخیر اگر چه پیامدهای منفی زیادی در بازار داشته است، اما به تغییر سیاست‌های اعمال شده از جانب خریداران و فروشندگان در بازار نیز ختم شده است.

به گزارش نما به نقل از دنیای اقتصاد- این تغییر در سیاست و تصمیم‌گیری تا حدود زیادی بر وضعیت بازار کامپیوتر تاثیر گذاشته است. یکی از تغییرات مهمی که رخ داده این است که خریداران در انتخاب آنچه قصد خرید دارند دقت بیشتری کرده و آنچه به واقع به آن نیاز دارند خریداری می‌کنند نه کمتر و نه بیشتر!
به گفته صالحی،یکی از فعالان بازار کامپیوتر، تا پیش از این مرسوم بود و در بین فروشندگان این مثل رواج داشت که خریداران ایرانی برای خرید لپ‌تاپ یک میلیون تومانی به بازار می‌آیند، اما با لپ‌تاپ یک میلیون و 200 هزار تومانی به خانه می‌روند. علت هم این بود که خریدار بودجه‌ای را برای خرید لپ‌تاپ در نظر می‌گرفت و برای خرید راهی بازار می‌شد. ولی در مواجهه با مدل‌های مختلف و مشاهده اختلاف جزئی قیمت بین کانفیگ‌های بالا و بالاتر برای خرید لپ‌تاپ گران قیمت‌تر مجاب می‌شد.
اما اینک وضعیت تغییر کرده است. به گفته این فعال بازار در شرایط فعلی خریدار می‌داند که بابت خرید لپ تاپی با کانفیگی کمی بالاتر از آنچه مورد نظرش است باید مبلغی بیش از 300 هزار تومان هزینه کند و این با توجه به شرایط اقتصادی و.... اصلا به صرفه نیست.
پیرهادی، یکی دیگر از فعالان بازار هم با تایید گفته‌های همکارش به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: یکی از دلایل اینکه در شرایط فعلی خریداران روی تصمیمی که از قبل برای خرید گرفته‌اند مصمم هستند این است که تا یکسال قبل ممکن بود 200 هزار تومان بابت اختلاف‌های اساسی در قابلیت‌های لپ تاپ پرداخت شود. اما اینک 300 تا 400‌هزار تومان بابت ارتقاي رم و تجهیز لپ‌تاپ به هاردی با ظرفیت حافظه بالاتر باید پرداخت شود که این موضوع به صرفه نیست.
پارسا یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: یکی از دلایل تغییر سیاست‌های خریداران در بازار کامپیوتر این است که خریداران تا دو سال پیش اکثرا بدون اطلاع و بررسی‌های فنی در مورد لپ‌تاپ‌ها برای خرید به بازار مراجعه می‌کردند و بر پایه اعتماد به توصیه‌های فروشندگان برای خرید اقدام می‌کردند. اما اکنون اوضاع و احوال تغییر کرده است و خریداران قبل از اینکه برای خرید لپ‌تاپ اقدام کنند، در سایت‌های اینترنتی در مورد قابلیت‌های فنی مطالعه و بررسی کرده و پس از کنترل روند قیمت‌ها و... برای خرید اقدام می‌کنند.
به گفته این فعال بازار، به عبارتی رشد قیمت‌ها طی یکی دوسال اخیر موجب شده است تا خریداران با چشم باز برای خرید اقدام کنند و آگاهی‌های قبل از خرید را بالا ببرند. وی همچنین با اشاره به این موضوع که اختلاف قیمت بین کانفیگ‌ها در حد چشمگیری رشد کرده است به
«دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: در حال حاضر اختلاف قیمت بین لپ‌تاپ با پردازنده CORE I3 با یک یک لپ‌تاپ مجهز به پردازنده CORE I5 حداقل 300 هزار تومان است. زیرا فقط پردازنده نیست و برخی از واردکنندگان و عرضه‌کنندگان برای اینکه سودی بیشتر از بازار ببرند، در کانفیگ لپ‌تاپ‌ها دستکاری کرده و رم و هارد را تعویض و به این ترتیب 500 هزار تومان روی قیمت لپ‌تاپ می‌کشند. به این ترتیب سودی که از فروش می‌برند بیشتر می‌شود.
وی افزود: با توجه به این موضوع خریدار که آگاه است و مطلع با چشم بازتری برای خرید اقدام می‌کند. این فعال بازار همچنین افزود: افزایش قیمت‌ها همچنین منجر به این اتفاق در بازار شده است که کاربر مطابق با نیاز خود خرید کند. مثلا کاربری که برای کارهای روزمره وپیش پا افتاده نیاز به خرید لپ‌تاپ دارد، بیشتر از یک میلیون و 200 هزار تومان بابت خرید هزینه نمی‌کند. این درحالی است که سابق براین خریداران آماتور به سراغ لپ‌تاپ‌هایی می‌رفتند که گاه با قابلیت‌های آن هیچ آشنایی نداشتند.

۱۳۹۲/۴/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...