نسخه چاپی

مذاكرات كره‌شمالی و جنوبی آغاز شد

هیات‌های مذاكره‌كننده كره شمالی و كره جنوبی مذاكرات خود را در یك روستای مرزی در داخل خاك كره شمالی آغاز كردند.

به گزارش نما، فارس به نقل از شینهوا نوشت، وزارت اتحاد کره جنوبی اعلام کرد؛ مذاکرات سئول و پیونگ یانگ در زمینه بازگشایی مجموعه صنعتی مشترک مرزی امروز شنبه آغاز شد.

براساس گزارش وزارت اتحاد کره جنوبی، سه نفر از اعضای هیات‌های مذاکره کننده دو طرف ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه صبح به وقت محلی مذاکرات خود را در روستای «پان مون جوم» در کره شمالی آغاز کردند.

قرار است دو طرف درباره عادی شدن شرایط و آغاز عملیات صنعتی و تجاری در این مجموعه یا خارج کردن تجهیزات و تاسیسات صنعتی و مواد خام از مجموعه صنعتی «کائه سونگ» مذاکره کنند.

مجموعه صنعتی مشترک کائه سونگ در داخل خاک کره شمالی قرار دارد و نماد همکاری مشترک میان دو کره است که از زمان افزایش تنش در شبه جزیره کره طی ماه‌های اخیر کاملا تعطیل شده است و نزدیک به ۵۵ هزار کارگر آن که اغلب از کره شمالی هستند بیکار شدند.

مالکان و تجار کره جنوبی طی روزهای گذشته اعلام کردند که قصد دارند همه تجهیزات صنعتی خود را از منطقه تجاری مشترک خارج کنند و فعالیت‌های اقتصادی خود را تعطیل کنند.

۱۲۳ شرکت کره جنوبی که در این مجموعه صنعتی فعال هستند می‌گویند که بسیاری از مواد اولیه تولیدات و همچنین انبارهای کالای آنها بلاتکلیف مانده و این مساله ضررهای هنگفتی را به این شرکتها وارد کرده است.

این مذاکرات درحالی انجام می‌شود که آخرین توافق سئول و پیونگ یانگ برای مذاکره درباره مسائل و مشکلات موجود به دلیل اختلافات جزئی لغو شده بود.

بعد از ۲ سال وقفه این برای اولین بار است که دو کشور پشت میز مذاکره رسمی می‌نشینند.

با وجود آنکه از ۱۹۵۳ تاکنون جنگی در منطقه درنگرفته است اما دو طرف همواره دچار تنش‌های جدی بوده‌اند. کره شمالی به حضور نیروهای آمریکایی در منطقه و مانورهای مشترک آمریکا و کره جنوبی معترض است.

از سوی دیگر، آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی به اعتراضات گسترده بین‌المللی انجامیده است. گفته می‌شود که این کشور دارای ۲ کلاهک هسته‌ای است.

۱۳۹۲/۴/۱۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...