نسخه چاپی

15 میلیون روح خبیث علیه رئیس‌جمهور

حوالی ساعت ۱۷ روز دوشنبه دهم تیرماه حلقه محاصره برای «مرسی» تنگ تر شد و اعتراض از تظاهرات میلیونی ضد دولتی درمناطق مختلف مصر، به داخل كابینه رئیس جمهور در شرف سقوط این كشور نیز رسید.

به گزارش نما، چهارتن از وزرای کابینه «هشام قندیل» نخست وزیر مصر اعم از «خالد فهمی» وزیر محیط زیست ، «حاتم بجاتو» وزیر شوراهای محلی ، «هشام زعزوع» وزیر گردشگری و «عاطف حلمی» وزیر ارتباطات ؛ دست جمعی استعفاء خود به دفتر وی رفتند و البته پس از این استعفای گروهی، «حسن الرفاعي» استانداراسماعيليه نیز از مقام خود استعفا داده است.

ارتش مصر نیز برای درهم پیچیدن طومار اخوان المسلمین دست به کار شد و۱۵ نفراز محافظان «خيرت الشاطر» (جانشین رهبر اخوان المسلمين) را به بازداشت گاه انداخت.

این بازداشت ها درحالی رخ داد که مقادير زيادي مواد منفجره و سلاح از اعضاي اخوان المسلمين و گروههاي سلفی مانند حزب «البناء و التنميه» (سازندگي و توسعه) کشف و ضبط شد ودر اطراف مقر «الارشاد» درالمقطم نیز به سمت تظاهركنندگان تيراندازي شده بود.

درحدود ساعت ۸ شب دوشنبه ستاد کل ارتش مصر با صدور بیانیه و اعلام مهلت ۴۸ ساعته برای حل بحران مصرعملا پای خود را برگلوی مرسی گذاشت واخوان المسلمین بهت زده نیز ساعتی بعد تنها به ذکر این جمله اکتفا کرد كه: « آن را بررسي خواهد کرد.»

اما درآن سوی جبهه «عمرو موسی» ، بیانیه ارتش را «گرایش آشکار ارتش به خواسته های مردم» دانست وازآن استقبال کرد.بنيانگذارجنبش تمرد نیز بيانيه ارتش مصر را آخرين هشدار به دولت مرسي دانست وضمن استقبال ازصدور این بیانیه ، اعلام كرد كه مخالفان به تظاهرت برای وادار ساختن محمد مرسي به ترك منصبش ادامه خواهند داد.حركت ششم آوريل نیز بيانيه ارتش را حمايت علني ازخواست مردم مصر به منظور برگزاري انتخابات زودهنگام دانست.

درحالی جبهه معارضه ودشمنان مرسی برای دخالت ارتش لحظه شماری می کنند که «ياسر حمزه» عضو حزب آزادي وعدالت شاخه سياسي جنبش اخوان المسلمين پس از بیرون آمدن از شوک نسبت به سوء برداشت از بيانيه روزدوشنبه ارتش هشدار داد وگفت: «هيچ طرحي از سوي هيچ نهاد دولتي مبني بركودتا عليه رييس جمهور وجود نخواهد داشت و هر قدرتي كه مخالف قانون اساسي باشد ، دعوت به خرابكاري وآشوب را نمايندگي مي‌كند.»

این گزارش خبری تحلیلی درحالی منتشر می شود که هنوز ساعاتی به پایان ضرب الاجل ارتش برای پایان آشوب ها مانده است «حسين منصور» معاون رييس حزب «الوفد» مصر پیش بینی می کند :«با توجه به شرایط کنونی مرسی بايد از سمت خود كناره گيري كرده و انتخابات رياست جمهوري جديد برگزار کند.»

او می گوید:« ۱۵ ميليون نفر از همه اقشار مردم مصر در تظاهرات روز يكشنبه (۹تیرماه) براي درخواست كناره گيري مرسي، به خيابانها آمدند درحالی كه هواداران رييس جمهور در منطقه کوچکی در نزديكي مسجد «رابعه عدويه» تجمع داشتند مصري ها همگي به پا خاستند تا به حكومت رييس جمهور ونيز به افكار اخوان المسلمين درباره تغيير شكل كشور «نه» بگويند.»

حتی اگرادعای معاون رييس حزب «الوفد» را در مورد تعداد مخالفان مرسی درخیابان رد کنیم ، بدبینانه ترین برایندها نیز می گویند در تظاهرات نهم تیر ماه بیش از ۷ ميليون نفر شرکت کرده اند. این درحالی است که آمارها تعداد افراد مشارکت کننده درسرنگونی مبارک را بیش از ۳/۵ ميليون نفر نمی دانند.

کارشناسان حوزه های مختلف معتقدند اشتباهات وخطاهاي مرسی و اخوان المسلمین دريک سطر شامل «ابهام» ، «ترديد» و «تأخير» در قانون گذاری ، سیاست گذاری و «ناتوانی» برای سامان دادن به اقتصاد فروپاشیده مصر است. البته همین کارشناسان واژه «خیانت» را نیز برای تفسیر شیوه عملکردی مرسی در عرصه خارجی به کار می برند.

در يک سال اول پس از پيروزي خیزش مصر ، به جاي رهبران گروه‌هاي شرکت‌کننده در این انتفاضه اداره امور مصر به دست فرمانده ارتش مبارک، «محمد حسين طنطاوي» قرار گرفت.

فرماندهان ارتش پيش‌نويس قانون جديد را تهيه کردند ودرحالي که فقط تغييرات اندکي نسبت به قانون اساسي قبل داشت، به تصويب رساندند. براساس اين قانون اساسي معيوب ، انتخابات مجلس شعب مصر برگزار شد و اساسا معلوم نبود که ماموريت اين مجلس قانون‌گذاري است يا تهيه پيش‌نويس قانون اساسي جديد.

مرسی به عنوان نامزد اخوان‌المسلمين و سلفي‌ها با اختلاف تنها حدود ۴۰۰ هزار رأي درمقابل احمد شفیق معاون سابق حسنی مبارک به پيروزي رسيد که ازحدود يک ماه پيش مخالفانش دریک جبهه گسترده تحت عنوان «جبهه تمرد» ابتدا برای گفت و گو و سپس برای سرنگونی او به میدان آمدند.

مخالفان مرسی درحالی با شعار «ناتواني در اداره امور» برای یک سره کردن کار او به میدان التحریر آمده اند که بسیاری از تحلیل گران در مرزهای میهنی جمهوری اسلامی ایران ، این شعار را بهانه ای بیش نمی دانند وآنچه درمصر رخ می دهد را توطئه لیبرال ها ، سکولار ها ، حامیان رژیم سابق مبارک و اسرائیل در مقابل اسلام گرایان قلمداد می کنند که باید در برابر آن ایستاد.

بررسی بی کفایتی مرسی ضمن اینکه یک موضوع داخلی برای مصری هاست دراین مقال نیز نمی گنجد اما پاسخ به این ادعای مضحک واجب است.

۱- اگر توطئه ۱۵ میلیونی برعلیه مرسی توسط اسرائیل و هوادران حسنی مبارک در شرف وقوع است ، این سوال مطرح می شود که آیا آنان نمی توانستند با بسیج این خیل عظیم از سقوط مبارک جلوگیری کنند؟

۲- اگرمخالفان مرسی فقط شامل لیبرال ها و سکولارها واساسا یک توطئه صهیونیستی است پس هوادران و همپیمانان او درابتدای راه ، نظیر«ابوالفتوح» ، «سليم العوا» و احزابي نظير«الوسط» شش ماه است در وسط معرکه چه کار می کنند؟

۳- سرنگونی مرسی چطور می تواند یک توطئه اسرائیلی باشد درحالی که خدمات او به اسرائیل بیش از حسنی مبارک بوده است؟

۱- پایبندی به پیمان کمپ دیوید ۲- بستن رفح وتونل های غزه ۳- قتل عام قاچاقچیان سلاح مقاومت در العریش و صحرای سینا ۴- اعزام سفیر به تلاویو همراه با نامه فدایت شوم برای شیمون پرز ۵-تلاش برای پایان دادن به مقاومت در قالب تاسیس دو کشور فلسطین و اسرائیل درسرزمین های اشغالی درقالب سخنرانی های پرشمار ، فهرست خیانت های مستقیم «مرسی انقلابی» به آرمان جهانی قدس شریف است .

از دیگر سو حمایت های زبانی وعملی ازشورشیان و تکفیری ها در بحران سوریه ، سخن راندن از لزوم سرنگونی بشار اسد ، رای به اخراج جمهوری عربی سوریه از اتحادیه عرب و قطع رابطه دیپلماتیک با این کشور و همچنین حمله به حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران را نیز باید درزمره خدمات غیر مستقیم مرسی به موجودیت اسرائیل نامید.

۴- سرنگونی مرسی چطور می تواند یک توطئه محض از سوی لیبرال ها وسکولارها باشد که قاعدتا پس از اسقاطش باید درجهت اعاده منافع منطقه ای ایالات متحده گام بردارند؟ درحالی که «نبیل فهمی»سفير پيشين مصر در واشنگتن در توصیف رابطه دولت مرسی و آمریکا گفته بود: «طي ۳۸ سال گذشته هيچ يك از وزيران خارجه مصر موفق نشده اند به تنهایی با رئيس جمهور آمريكا در کاخ سفید دیدار کنند اما «عصام الحداد» از رهبران ارشد اخوان المسلمين و معاون مرسی درامور خارجه با اوباما دركاخ سفيد ديدار وگفتگو کرد.»

پس درحالی که پس از سرنگونی حسنی مبارک ، آمریکا با سوار شدن برگرده مرسی انقلابی و ظاهر الصلاح در عمل بر«خر مراد» سوار است ، چه شواهد عقلایی مبنی برچراغ سبز کاخ سفید برای برهم زدن قاعده بازی وجود دارد که تقریبا همه چیزش به نفع آمریکا و اسرائیل است؟

مرسي درحالی وعده داده بود که در۱۰۰ روز اول رياست‌جمهوري خود گام‌هاي مهمي درحوزه اقتصاد براي سیر کردن شکم مردم گرسنه مصر بردارد که به جای پرداختن به این موضوع وحل و فصل سایر مشکلات داخلی کشورش به خلق افتضاح در سیاست خارجی و ورود به فتنه سازی خطرناک مذهبی نمود که نمونه متاخر آن پس از چراغ سبز دولت و پلیس به شهادت فجیع «حسن شحاته» زعیم شیعیان و ۳ شیعه دیگر مصری درشب میلاد بقیه الله الاعظم انجامید.

کسانی که مشغول پاره کردن گریبان برای مرسی خائن به اسلام و آرمان فلسطین هستند ، همان طیفی اند که با نام کارشناس وآگاه به امورسیاسی ، سالها از دیگرهم پالکی اخوانی مرسی در ترکیه حمایت کردند چون از اسلام گرایی تنها سر دادن شعارهای توخالی وپرخاش های زرگری به اسرائیل را بلد بود.

درحالی نطفه بلایی که امروز گریبان گیر «حماس» شده پس ازجنگ ۲۲روزه غزه توسط دولت اردوغان با تحریک مداوم حماس برای کنار گذاشتن سلاح و روی آوردن به عقلانیت کاشته می شد ، اکثریت رسانه های داخلی جمهوری اسلامی ایران ازاردوغان به خاطر پرخاش به شیمون پرز وترک جلسه داووس به عنوان قهرمان یاد کردند.

اما همین عده پس از شکل دادن غلط به افکار عمومی ، پاسخی برای تعارض ایجاد شده دراذهان پس از دخالت آشکار ترکیه در بحران سوریه که در تضاد مستقیم با منافع جمهوری اسلامی ایران بود نداشتند. البته همان داستان در مورد مرسی پس از خیزش مصر نیز اتفاق افتاد! وکماکان نیز ادامه دارد.

درحالی مرسی تنها با این ادله که اسلام گرایان از او حمایت می کنند به عنوان یک انقلابی محض به افکار عمومی معرفی شد و برای دوران پس از تصدی او رویاها بافته شد و به اذهان تزریق شد ، حالا دریک تعارض آشکار وتنها دراولین سالگرد حکومت یک «انقلابی قلابی» مجبورند قیام پیچیده دوباره مصری ها با ملغمه ای از دلایل سیاسی و اقتصادی را یک توطئه مشترک توسط لیبرال ها ، سکولارها ، طرفداران مبارک ، اسرائیل ، اجنه ، ارواح خبیثه و... بنامند.

۱۳۹۲/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...