نسخه چاپی

عصبانیت اسرائیل از انتخاب روحانی و مقایسه او با احمدی نژاد

اسرائیل این روزها ناراحت است كه دیگر نمی‌تواند مانند گذشته با بهانه‌جویی‌ها و سوءاستفاده از تندروی‌های كلامی جامعه جهانی را علیه ایران بسیج كند.

به گزارش نما، روز گذشته يووال اشتاينيتز وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسراییل که مسئول پرونده ایران در کابینه بنیامین نتانیاهو است، با روزنامه فرانسوی لوفیگار گفت‌وگو كرد و درباره خطر راهبردي برنامه‌ هسته‌اي ايران براي اسرائيل اظهارنظر كرد.

گفته‌هاي اشتاينيتز از آنجا كه وزير اطلاعات و امور راهبردي اسرائيل است، اهميت قابل توجهي دارد. اين گفت‌وگو ترجمه و در رسانه‌هاي ايران منتشر شده است و اين بخش از آن از اهميت زيادي برخوردار و نيازمند واكاوي بيشتر است. او مي‌گويد: «آنچه مسلم است این است که حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران، استاد سخنوری و دیپلماسی است. بدون شک او تلاش خواهد کرد امتیازات کوچکی به غربی ها بدهد برای اینکه از تشدید تحریم ها و مداخله نظامی جلوگیری کند و در عین حال برنامه هسته ای را ادامه خواهد داد. خطر این است که وی این کار را بدون ترساندن غربی ها و بدون تندروی های کلامی احمدی نژاد که همه را ترسانده بود انجام خواهد داد.»

دست‌راستي‌هاي افراطي اسرائيل كه در دوران احمدي‌نژاد به ويژه در دوره دولت اول او از اين «تندروي كلامي» بيشترين بهره را بردند، امروز اعتراف مي‌كنند كه اين تنها در «لفظ» و «كلام» بوده كه همه را ترسانده است. فراموش نكنيم كه دولت نتانياهو در سالهاي اخير با اتكا به همين حرفها و «ترساندن» بود كه توانست سر كار بيايد.

او به روشني اعتراف مي‌كند كه روحاني خطرناك‌تر از احمدي‌نژاد است چرا كه در عمل توانايي اين را دارد كه با دادن امتياز‌هاي «كوچك»، «تحريم‌ها و مداخله نظامي» را برطرف كند. اين اعتراف نشان مي‌دهد كه تا چه اندازه وزير امور راهبري اسرائيل نگران است. طي اين سالها آنها تلاش كردند تا جامعه جهاني را با اتكا به «تندروي‌هاي كلامي» احمدي‌نژاد قانع كنند و مرتب تكرار مي‌كردند كه نياز است تا اسرائيل از خود دفاع كند.

از سوي ديگر احمدي‌نژاد در آخرين مصاحبه تلويزيوني گفت كه در سالهاي اخير در جريان پرونده هسته‌اي دخيل نبوده. وقتي سخنان او را در كنار گفته‌هاي اسرائيلي‌ها و رفتار مسئولان نظام قرار دهيم‏، مي‌توان نتيجه‌گيري كرد كه مسئولان نظام نيز در سالهاي اخير متوجه شدند كه «تندروي‌هاي كلامي» تاثيري ندارد.
حالا اسرائيلي‌ها، به ويژه افراطيون صهيونيست نگرانند. صهيونيست‌ها رسانه‌هاي زيادي را در اختيار دارند و طي اين سالها با اتكا به چند جمله توانسته بودند جامعه جهاني را دچار ايران هراسي كنند.

وقتي اين مقام اسرائيلي مي‌گويد: «دیگر نمی توانیم به خود اجازه شروع مجدد دورهای متعدد مذاکرات را بدهیم. ما دیگر زمان نداریم و از خط قرمز عبور خواهد شد» مي‌توان برداشت كرد كرد كه اسرائيل هم مانند بسياري از نتيجه انتخابات شگفت‌زده شده و به شدت ناراحت است.
در يك كلام معني حرف اين مقام اسرائيلي اين است كه صهيونيست‌ها از آمدن كسي كه قواعد ديپلماسي را مي‌داند و آن را به كار برده و با سخنوريش توانايي اين را ندارند كه از گفته‌هايش سوءاستفاده كنند‏، به شدت ناراحتند.

۱۳۹۲/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...