نسخه چاپی

اتفاقي فرهنگي براي خروج طناب دار از گردن يك جوان

ماموریت نجات نیم میلیاردی

هنرمندان بار دیگر در حركتی وسیع در قالب یك تئاتر تلاش كردند تا جان یك نوجوان محكوم به قتل را نجات دهند؛ نوجوانی كه در 15 سالگی در عملی ناخواسته، دستش به خون هم‌سالش آغشته شد و حال برای ارائه رضایت، ولی دم درخواست 500 میلون تومان خون بها كرده است؛ خون بهایی كه تصور می‌شد به موقع جمع آوری نشود و این جوان با فرشته مرگ دیدار داشته باشد اما در اتفاقی باورنكردنی با همت مردم، در حال رسیدن به حدنصاب است.

به گزارش نما به نقل از «تابناک»، نمایش مستند «احساس آبی‌ مرگ» به کارگردانی امین میری و بر اساس متنی از سجاد افشاریان در حالی روی صحنه فرهنگسرای «ارسباران» رفت که تصور می‌شد نهایتاً یک نقد اجتماعی در خصوص قصاص و همچنین اهمیت رضایت اولیای دم در قتل‌های که توسط نوجوانان رخ می‌دهد، را طرح نماید و همین موضوع نیز در صورتی تحقق پذیر تلقی می‌شد که این نمایش از فرم و ساختار منسجم و غیرشعاری برخوردار بود اما این نمایش با همه نقدهایی که ممکن است به آن وارد باشد، منشاء حرکتی بزرگ شد.

«احساس آبی مرگ» که نمایش مستندی براساس داستان‌های واقعی درباره بچه‌های زیر 18 سالی است که مرتکب قتل شدند و حکم قصاص دارند، در ابتدا قرار بود با حضور متهمین اصلی برگزار شد و ظاهراً حتی مجوز چنین اقدامی نیز گرفته شده بود اما در نهایت به واسطه اینکه احتمال داده شد این رویکرد اتفاقات غیرمترقبه‌ای را در پی داشته باشد و فضای منفی به همراه بیاورد، از این اقدام صرف نظر شد اما اتفاق جالب دیگری در این زمینه رخ داد که اهمیت این رویداد را پررنگ تر از یک اتفاق هنری صرف نمود و اتفاق فرهنگی بزرگی را رقم زد.

«صابر.ش» در سن 15 سالگي در يک نزاع کودکانه مرگ یک جوان را رقم زد و مطابق با قانون به کانون اصلاح و تربیت منتقل شد و پس از طی مراحل قضایی و صدور حکم اعدام، تا زمان اجرای حکم محبوس شد و تلاش برای اخذ رضایت اولیای دم نیز بی‌حاصل بود. حال در این اوضاع، اهالی این تئاتر تمام توانشان را وقف جمع آوری کمک برای این جوان در آستامه اعدام نمودند تا مطالبه خانواده ولی دم را برای رضایت از خون فرزندانشان برآورده کنند؛ خون بهایی نیم میلیارد تومانی که بعید به نظر می‌رسد جمع آوری شود.

با این حال حضور فعال اهالی فرهنگ و تبلیغ دهان به دهان، از طریق شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و... فضا را به کلی تغییر داد و در سلسله مراسم‌هایی که همراه با اجرای این نمایش بود، بلیت فروشی به صورت همت عالی برگزار شد و مبالغ بسیار بالایی پرداخت شد. در یکی از این مراسم‌ها که با حضور مسعود رایگان، رویا تیموریان، پگاه آهنگرانی، صابر ابر، مصطفی زمانی، همایون ارشادی، روشنگ گرامی و ... برگزار شد، مبلغ جمع آوری شده حدود یک ششم خون بها بود و این ماجرا به رفع بسیار نزدیک شد.

البته این حرکت بزرگ محدود به این نمایش نبود اما آنچه باعث توجه عموم و کمک گسترده مردمی شد، همین اتفاق فرهنگی بود؛ اتفاقی که مسبوق به سابقه بوده و در سال 88 نیز نوجوانی به نام مصطفی که در دوازده سالگی باعث مرگ دوستش شده بود، با جمع آوری 70 میلیون تومان توسط جمعی از هنرمندان و ورزشکاران آزاد شده بود اما حرکتی با چنین ابعادی و چنین همراهی عمومی سابقه نداشت و به نظر می‌رسد چنین حرکت‌هایی در افزایش عمق اثرگذاری جامعه فرهنگی برای بهبود ساحت‌هایی خارج از حوزه هنر نقش اساسی می‌تواند داشته باشد و از این منظر می‌بایست از آن حمایت کرد.

این امید وجود دارد که با ادامه چنین روندی، سنت گذشتن از خون و عفو و بخشش وسعت بیشتری یابد و صاحبین دم کمتری از حق قانونی و شرعی شان برای تفکیک روح از کابد در عوض تفکیک روح از کالبد عزیزشان، بهره برداری کنند و از سوی دیگر، نجات جان چنین جوانان که در خام‌مغزی جان دیگری را گرفته‌اند، همچون دیگر امور شرعی به عنوان یک عمل خیرخواهانه رواج یابد. اجرای «احساس آبی مرگ» از روز سه شنبه 92/4/18 فقط و فقط در ساعت 7/5 شب اجرا خواهد شد و این اجرا تا پایان تیر ماه تمدید شد. دعوت‌تان می‌کنیم تماشای این نمایش را از دست ندهید.

۱۳۹۲/۴/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...