نسخه چاپی

بازار زار می‌زند

به گزارش نما، روزنامه جهان صنعت نوشت:

- کاهش عجیب و هر روزه نرخ ارز اقتصاد و تجارت کشور را با شرایط ویژه‌ای مواجه کرده. اینکه بعد از انتخابات نرخ ارز روند کاهشی را تجربه کرده اتفاقی است که فعالان اقتصادی را با چالش جدی مواجه کرده است. اگرچه عده‌ای از کارشناسان معتقدند دولت احمدی‌نژاد برای به جا گذاشتن اسم و رسمی خوب در این روزها قیمت دلار را کاهش داده اما این سوال مطرح می‌شود که آیا دولت روحانی می‌تواند از پس پیامدهای بعدی کاهش نرخ ارز برآید؟ در حال حاضر فعالان بازار از کاهش بدون دلیل نرخ ارز گله دارند. از نظر آنها حالا که دولت دست به اقدام کاهشی قیمت دلار زده بنابراین خودش نقش مهمی در بالا بردن قیمت آن طی یکی، دو سال اخیر داشته. این چالش در حالی ایجاد شده که بسیاری از تاجران داخلی از اتفاقات پیش آمده در حیرتند و نمی‌توانند برای آینده کاری خود برنامه‌ریزی کنند.

بازار احساسی
به اعتقاد کارشناسان نوسان پی در پی نرخ ارز اقتصاد را به انزوا می‌کشد و نتیجه‌ای جز رکود در پی نخواهد داشت. امروز مصرف‌کننده از واردکننده‌ای که جنسش را با دلار 3500 تومان وارد کرده توقع کاهش قیمت را دارد. در این بین صادرکننده‌ای هم که نیاز تولیدش را با مواد اولیه گران تهیه کرده چاره‌ای جز احتکار ندارد. امتناع از فروش پاسخی است که این روزها بازاری‌ها به کاهش نرخ ارز می‌دهند تا بازار بیش از پیش در انزوا فرو رود.
در همین رابطه رییس مجمع عالی واردات گفت: بازار ارز در حال حاضر احساسی عمل می‌کند و متاثر از امیدی است که به آینده وجود دارد. این کاهش قیمت‌ها باید حداقل به مدت دو هفته ادامه پیدا کند تا نشان دهد که عقبه‌ای برای آن وجود دارد. بنابراین واردکنندگان که اغلب هزینه‌های ارزی خود را با نرخ‌های قبلی پرداخت کرده‌اند تنها رصدکننده بازار ارز هستند تا زمانی که این بازار به یک ثبات و سرانجامی برسد و سپس می‌توانند نسبت به هزینه تمام شده فرآیند واردات خود محاسبات لازم را انجام دهند. به هر حال واردات یک فرآیند مدت‌دار است که هزینه تمام شده آن نیز با متوسط هزینه‌های این مدت قابل برآورد کردن است.
محمدحسین برخوردار افزود: آنچه کشور در حال حاضر به آن نیاز دارد یک رژیم تجاری تعریف شده، شفاف و باثبات است که می‌تواند به ثبات فرآیندهای مرتبط با واردات و در نهایت ثبات بازار عرضه کالاهای وارداتی کمک کند.وی با بیان اینکه گام دیگری که باید برداشته شود، تدوین و پیاده‌سازی نظام ارزی پایدار است، تصریح کرد: در حالی که هر لحظه بنیان اقتصادی بنگاه‌های فعال در عرصه تجارت خارجی کشور ممکن است به‌واسطه تغییرات نرخ ارز زیر و رو شود چگونه می‌توان انتظار داشت که وضعیت قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی بدون شوک دنبال شود.
این مقام مسوول اظهار داشت: نرخ ارز هرچند یک فاکتور اساسی در تعیین نرخ کالاهای وارداتی است اما هزینه‌های دیگر نیز به نوبه خود تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده دارد. مثلا انسجام منظومه‌های مرتبط با نظام پولی و بانکی نیز اهمیت شایانی در کاهش هزینه تمام شده واردات دارد همچنین قیمت جهانی نیز مولفه بسیار موثری است.

حباب کاهش قیمت ها
در حال حاضر بازار دچار رکود شده و بیشتر تولیدکننده‌ها منتظرند تا ببینند چه اتفاقی در بازار ارز می‌افتد.
احسان متقی صادر کننده نیز در همین خصوص افزود: کاهش نرخ ارز طی این دو هفته تاثیرش را بر اجناس ایرانی گذاشته و کسانی که در کار تولید کالاهای ایرانی هستند نیز حاضر نیستند اجناس خود را بفروشند.
وی تصریح کرد: اگر روند کاهشی نرخ ارز ادامه داشته باشد تجاری که کالای خود را با دلار بالای سه هزار تومان وارد کردند قطعا از فروش اجناس خودداری می‌کنند که این اتفاق به نوبه خود منجر به گرانی دوباره کالاها می‌شود چراکه قرار نیست با تصمیمات غیرمنطقی و غیرعقلانی و کاهش بی‌دلیل نرخ ارز فعالان بازار ورشکسته شوند.
این صادرکننده مواد پلاستیکی اظهار داشت: با توجه به پایین آمدن نرخ ارز، طرف‌های قرارداد ما در آن‌ور آب حاضر نیستند پول بدهند این در حالی است که کالای صادراتی به مقصد رسیده اما کسی به ما پول نمی‌دهد.وی با بیان اینکه واردکننده‌هایی که قبل از عید کالا را با ارز 3500 تومان وارد کردند هم‌اکنون با بحران مواجه شده‌اند و نمی‌دانند باید با کالای گران خریداری شده خود چه کنند؛تصریح کرد: به نظر می‌رسد کاهش نرخ ارز مقطعی و حباب باشد چراکه هنوز در روند تحریم‌ها اتفاقی نیفتاده که بخواهد نرخ ارز پایین بیاید بنابراین این وضعیت نمی‌تواند همیشگی باشد.
وی افزود: مگر اینکه دولت در تصمیم‌گیری‌ها و مواضع بین‌المللی تغییراتی به وجود آورد که باز هم نتایج آن به این زودی‌ها معلوم نخواهد شد.

ناامیدی تجار
در این شرایط بسیاری از مصرف‌کنندگان به امید کاهش نرخ ارز راهی بازار شده‌اند و به مقایسه قیمت‌ها می‌پردازند اما شواهد حاکی از آن است که قیمت‌ها نه‌تنها ارزان نشده بلکه در مواردی افزایش هم یافته است. یک فعال بازار لوازم خانگی با بیان اینکه با کاهش نرخ ارز کسی خوشحال نیست، اظهار داشت: ضربات مرگبار نرخ ارز بالاخره کار دست بازار می‌دهد و باعث نابودی کسب‌وکار در کشور می‌شود.
آرمان شایگان افزود: فعالان اقتصادی و مردم هم از افزایش ناگهانی نرخ ارز و هم از کاهش ناگهانی آن متضرر می‌شوند. متاسفانه به دنبال این تغییرات ناگهانی تجار خرد از پا درمی‌آیند که در آینده بازار، اشتغال و قیمت‌ها تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت.
وی تصریح کرد: دولت با ایجاد این شرایط باعث می‌شود سودهای آنی کلانی نصیب عده‌ای دلال و سوءاستفاده‌چی شود که منتظرند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.
این واردکننده کولر گازی و سیستم‌های تهویه به تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت تمام‌شده اشاره کرد و گفت: اگر کاهش نرخ ارز ادامه داشته باشد فروشنده بالاخره مجبور به شکستن قیمت‌ها می‌شود تا بازار از رخوت و کسادی بیرون بیاید.
وی افزود: هر بار که نرخ ارز بالا یا پایین می‌شود عده‌ای تجار ورشکسته می‌شوند. این روند دو، سه سالی می‌شود که اتفاق می‌افتد در همین راستا برخی از فعالان اقتصادی از گردونه خارج شدند و قادر به فعالیت نیستند.
شایگان ادامه داد: کسی از این وضعیت خوشحال نیست و همه منتظرند تا ببینند چه می‌شود.

۱۳۹۲/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...