نسخه چاپی

كاهش فروش پایان نامه های دانشجویی

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات كاهش فروش پایان نامه را از مزایای راه اندازی پایگاه گنجینه علمی ایرانیان دانست و گفت،با ایجاد كمیسیون اطلاع رسانی علم و فناوری بر روند اطلاع رسانی در این حوزه نظارت می‌شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، دکتر سید امید فاطمی در مراسم رونمایی از پایگاه گنجینه علمی ایرانیان ثبت کلیه اطلاعات علم و فناوری تولید شده در ایران را از اهداف این پژوهشگاه نام برد و افزود: در این راستا اقدام به راه اندازی سامانه سمات (سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقاتی) و سامانه هوشمند اشتراک منابع (سهام) شد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات با اشاره به راه اندازی پایگاه گنجینه علمی ایرانیان- سامانه پایان نامه ها و رساله های کشور، اظهار داشت: ثبت و ضبط پایان نامه‌ها و رساله‌های دکتری به صورت فیزیکی و الکترونیکی به عنوان سرمایه ملی، اشاعه مناسب برای پژوهش و تولید علم و فناوری و دسترسی متمرکز به کل پایان نامه‌ها، افزایش مشاهده پذیری کارهای تحقیقاتی، شناسنامه دار شدن پایان نامه‌ها و رساله‌ها، رعایت حقوق معنوی و مادی مالکین قانونی اثر، جلوگیری از تکرار ناخواسته عناوین و موضوعات، ضابطه مند شدن نحوه و سطوح اشاعه، دریافت هزینه ها و درآمدهای حاصله و استاندارد شدن فضای تبادل اطلاعات در کشور از جمله مزایای راه اندازی این پایگاه است.

وی با اشاره به مراحل راه اندازی این پایگاه خاطر نشان کرد: به منظور استاندارد سازی فضای تبادل اطلاعات از سوی وزارت علوم نظام اطلاع رسانی علوم و فناوری و متعاقب آن کمیسیون نظام اطلاع رسانی علم و فناوری راه اندازی شد تا وضعیت اطلاع رسانی در این حوزه را ساماندهی کند.

فاطمی ایجاد نظام ثبتی را از دیگر اقدامات این پژوهشگاه در زمینه راه اندازی پایگاه گنجینه علمی ایرانیان ذکر کرد و یادآور شد: نظام ثبتی نظامی است که داده‌های تولید شده را از بدو ایجاد و در حین تولید، ثبت، پردازش، روزآمدسازی قابل بازیابی به مطلوب‌ترین شکل ممکن است و این نظام به محققان امکان در پایین‌ترین نقطه تولید یعنی ثبت از بدو تولید اطلاعات را فراهم می‌کند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه با راه اندازی این پایگاه از فروش پایان نامه جلوگیری خواهد شد، اضافه کرد: دانلود تمام متن پایان نامه برای دانشگاه‌هایی که با این پژوهشگاه تفاهم نامه امضا کرده‌اند میسر است.

۱۳۹۲/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...