نسخه چاپی

دعوت اسد از بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل

بشار اسد رئیس جمهور سوریه از آكه سلستروم رئیس بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل دعوت كرده است برای گفت‌و‌گو در باره اتهامات مطرح شده مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط نیروهای دولتی به دمشق سفر كند.

به گزارش نما به نقل از راشاتودی، سلستروم تاکنون به دلیل اینکه دولت سوریه با دسترسی بازرسان به جز حلب به جای دیگر این کشور مخالفت کرده‌، به این کشور سفر نکرده است. بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل تاکید کرده است که بازرسان اجازه دسترسی و بررسی دیگر مناطق بجز حلب را ندارند. بر اساس این گزارش، هنوز مشخص نیست که آیا مقامات سازمان ملل با این دعوت موافقت خواهند کرد یا نه.

در ماه مارس دولت سوریه پس از اینکه اعلام کرد شورشیان از گاز شیمیایی استفاده کرد‌ه‌اند، از سازمان ملل خواست تا در این زمینه تحقیق کند. اما با فشار انگلیس و فرانسه سازمان ملل خواستار تحقیقات در سرتاسر سوریه شدند.

در واکنش وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای اعلام کرده، سازمان ملل در تصمیم خود مبنی بر گسترده کردن حوزه تحقیقات خود درباره سلاح های شیمیایی در این کشور، تحت فشار کشورهای غربی قرار گرفته است همچنانکه این درخواست سازمان ملل مطابق با درخواست اولیه دولت سوریه نیست.

در همین راستا، «ولید المعلم»، وزیر خارجه سوریه 6 آوریل در نامه ای به «بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل گفت دولت سوریه اعلام کرده است هیئت تحقیق این سازمان ابتدا باید به حلب بروند و در صورتی که بی طرفی این هیئت ثابت شود می‌توان درباره امکان بازدید آنها از «حمص» نیز بحث کرد. در این نامه همچنین آمده است، پس از آنکه هیئت تحقیق سازمان ملل کار خود را به پایان رساند و صداقت، بی طرفی و اعتبار خود به دور از سیاسی سازی را نشان دهد امکان بررسی ادعاها درباره حمص نیز وجود خواهد داشت.

۱۳۹۲/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...