نسخه چاپی

پشت پرده حمله ویروسی به تاسیسات نطنز چه كسانی بودند؟

مدت‌ها پس از آنكه ویروس استاكس نت در فاصله سال‌های 2009 تا 2010 به تاسیسات غنی سازی نطنز حمله كرد حالا جنبه های جدیدی از این ماجرا كشف می شود.

مدت‌ها پس از آنکه ویروس استاکس نت در فاصله سال‌های 2009 تا 2010 به تاسیسات غنی سازی نطنز حمله کرد حالا جنبه های جدیدی از این ماجرا کشف می شود. از بازجویی جیمز کارترایت معاون رئیس ستاد مشترک آمریکا به جرم درز اطلاعات محرمانه مربوط به این ویروس گرفته تا افشاگری جدید ادوارد اسنودان افشاگر فراری آمریکا.

حلقه اول این بازی ویروسی جرج بوش یکی از شرورترین روسای جمهور آمریکا بود. «بازی های المپیک» اسم رمز حملات سایبری است که انگیزه اصلی برای طراحی این سناریو به زمان دولت جورج بوش در سال 2006 باز‌می‌گردد‌. هنگامی که جورج دبلیو بوش رئیس‌جمهور آمریکا بود چندین گزینه در برخورد با ایران در دست داشت‌. متحدان اروپایی آمریکا اما با توجه به هزینه‌های تحریم ایران‌، خود به چند دسته تقسیم شده بودند و دروغ منتشر شده درباره سلاح‌های کشتار جمعی صدام باعث شده بود بوش اعتبار کمی در میان رهبران جهان داشته باشد‌.


اوباما در حلقه دوم

از سال 2008 باراک اوباما در اتاق خود در کاخ سفید پروژه موسوم به بازی های المپیک را که از دوره جرج بوش کلید زده شده بود پیگیری می کردند. پنج نفر بودند که به طور مکرر در اتاق اوباما حاضر شده و گزارش های خود را از روند این پروژه به رئیس جمهور آمریکا می دادند. اوباما در حالی دفترش در کاخ سفید را تحویل گرفت که در طول مبارزات انتخاباتی به مسائل سایبری علاقه نشان داده بود و البته تنها از این زاویه به ماجرا پرداخته بود که نگران حریم شخصی افراد در محیط اینترنت و خطرات و احتمالات حمله به زیرساخت‌ها مانند شبکه‌های الکتریکی و سیستم‌های کنترل هوایی است. چیزی که اوباما اعلام نکرد این بود که او هنر جنگ سایبری را نیز آموخته بود. معماران و طراحان بازی‌های المپیک، اغلب اوباما را در اتاقی ملاقات می‌کردند و چیزی با خود داشتند که به آن «پتوی اسب»می‌گفتند: نقشه‌‌ای شماتیک از امکانات تولید هسته‌‌ای ایران.


متهم اصلی

ژنرال کارترایت معاون رئیس ستاد مشترک ارتش، لئون پانه تا وزیر دفاع اوباما، مایکل جی مورل معاون مدیر سازمان سیا، جو بایدن، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا 5 نفری بودند که وقتی ویروس استاکس نت که قرار بود فقط در تاسیسات نطنز باقی بماند، ‌به تمام کامپیوترهای دنیا سرایت کرد در اتاق اوباما حاضر شده و خطاری رخ داده را توجیه کردند آنها گفتند که «ما فکر می‌کنیم که این خطا به دلیل اصلاحاتی که اسرائیلی‌ها در کد انجام دادند، ‌رخ داده است و نمی‌دانیم ما هم در آن دخیل بوده‌ایم یا نه.»

تقریبا سه سال بعد از انتشار خبر ورود استاکس نت به تاسیسات هسته ای نطنز، یکی از همان چهره هایی که در آن روزها به اتاق اوباما رفت و از فرار این ویروس به بیرون از درهای تاسیسات نطنز خبر داد مورد بازجویی قرار گرفت. او کسی نبود جز ژنرال جیمز کارترایت از ژنرالهای سرشناس بازنشسته تفنگداران دریایی ایالات متحده .

کارترایت را پدر استاکس نت می دانند. وزارت دادگستری آمریکا از او در ارتباط با درز اطلاعات طبقه‌بندی شده مربوط به حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران تحقیقاتی انجام داد. کارترایت به عنوان یکی از مجریان حمله اینترنتی به تاسیسات هسته ای ایران متهم است اطلاعات طبقه بندی شده این حمله را افشا کرده است. کارترایت اوایل خرداد ماه امسال به همراه آموس یادلین، رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی سناریوی حمله فرضی به تاسیسات هسته‌ای ایران تا پایان سال جاری را منتشر کرد .

تصویر مضحک

كارشناسان همواره ظنين بوده‌اند كه استاكس‌نت كه سيستم‌هاي كنترل كامپيوتري ساخته شده توسط شركت زيمنس را هدف قرار داده بود منشاء آمريكايي و اسراييلي داشته باشد اما واشنگتن و تل‌آويو دست داشتن در آن را تاييد نكرده‌اند. تا آنکه افشاگری های جدید دست رژیم صیهونیستی را در این پروژه رو کرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی با آن تصویر مضحک کارتونی که از پروژه هسته ای ایران در سازمان ملل نشان داد، یکی از پشت پرده های پروژه بازی های المپیک بود.

افشاگری اسنودان

افشاگر فراری آمریکا، با افشاگری هایی درباره پروژه استاکس نت، وارد حلقه های بازی المپیک کاخ سفید شده است. او در مصاحبه با خبرنگار اشپيگل اظهار داشته که دولت آمريکا و رژيم صهيونيستي مستقيما در ساخت ويروس ضد ايراني استاکس نت نقش داشته اند. اسنودن در اين باره خاطر نشان ساخته که آمريکايي ها و صهيونيست ها اين ويروس را با هدف خرابکاري در روند برنامه هسته اي ايران و متوقف ساختن سانتريفوژ هاي ايراني ساخته بودند.

اسنودن در پاسخ به اين پرسش خبرنگار که آيا آژانس امنيت ملي آمريکا با "ساير دولتها از جمله با رژيم صهيونيستي نيز ارتباط داشته است يا خير افزود آژانس امنيت ملي آمريکا داراي بدنه و تشکيلات گسترده اي و با شرکاي خود در کشورهاي ديگر همکاري دارد ادوارد اسنودن کارشناس پيشين دستگاه اطلاعاتي آمريکا به اتهام افشاي اسناد محرمانه آژانس امنيت ملي آمريکا و ارايه آنها به خبرنگار روزنامه گاردين از سوي دولت آمريکا تحت تعقيب قرار گرفته است.

مجله مهر

۱۳۹۲/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...