نسخه چاپی

پایان كامل سفرهای استانی دولت احمدی‌نژاد

با فرا رسیدن ماه مبارك رمضان عملا پرونده سفرهای استانی در دولت محمود احمدی نژاد به طور كامل بسته شد.

به گزارش نما به نقل از فارس، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان عملا پرونده سفرهای استانی در دولت محمود احمدی نژاد به طور کامل بسته شد و تنها در این میان سفرهای پروژه ای برای افتتاح پروژه های نیمه تمام است که هم چنان در ماه مبارک رمضان ادامه خواهد یافت.

*سه دور کامل و یک دور ناقص

احمدی نژاد در دولت های نهم و دهم موفق شد تا به طور کامل سه دور از سفرهای استانی را به طور کامل به اتمام رساند و در میانه سال ۹۰ چهارمین دور از سفرهای استانی را آغاز کند.

در سفرهای دوره اول ریاست جمهوری سرکشی به تمام شهرهای استان های کشور در برنامه قرارداشت به گونه ای که گاه سفر به چندین شهرستان در طول روز در برنامه کاری یک روز احمدی نژاد قرار داشت و رئیس جمهور برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به همه شهرهای کشور سفر و از نزدیک با مردم گفت‌وگو کرد.

در دور دوم و سوم سفرهای استانی، سفر به برخی شهرستان ها در دستور کار قرار می گرفت و سفر به بقیه شهرستانها به وزرا محول شد تا با حضور در شوراهای اداری استان ها به پروژه ها رسیدگی کنند.

اما در دور چهارم سفرهای استانی بار دیگر سفربه تمام شهرستان ها در دستور کار قرار گرفت و رییس جمهور بار دیگر مهمان شهرستان ها شد.

*دور چهارم؛ دوری که همواره ناقص ماند

اما دولت سفرهای چهارم استانی، دولت مستعجل بود و در خرداد ماه سال ۹۱ با سفر شش روزه رییس جمهور به استان خراسان رضوی عملا سفرهای استانی در ایستگاه صدم متوقف شد و به نظر می رسید هیچ گاه این قطار حرکت خود را آغاز نکند.

اما با نزدیک شدن ماه های پایانی دولت بار دیگر روند سفرهای استانی رییس جمهور آغاز شد. مقصد اولین سفر استانی رییس جمهور در دور چهارم استان سمنان بود که در حقیقت زادگاه رییس جمهور نیز محسوب می شد.

*حماسه حضور، چالش برانگیزترین برنامه

رئیس‌جمهور در سفر سمنان که نزدیک به دو روز به طول انجامید، در برنامه های گوناگونی همچون استقبال های مردمی، دیدار با خانواده های شهدا حضور یافت و شاید چالش برانگیزترین برنامه وی در این سفر حضور در جمع نخبگان و جوانان این استان بود که با نام حماسه حضور برگزار شد.

حضور احمدی نژاد به همراه اسفندیار رحیم مشایی که آن زمان شائبه حضورش در انتخابات ریاست جمهوری بسیار قوی بود، سبب شد تا برخی انتقادات نسبت به برگزاری چنین سفرهایی مطرح و آن را مصداق سوء استفاده از امکانات دولتی عنوان کنند.

چالش برانگیزترین قسمت این برنامه، برنامه «پرچم گردانی» توسط احمدی نژاد، مشایی و سایر مقامات بود.

*احمدی‌نژاد به راه خود ادامه می‌دهد

با وجود تمام انتقاداتی که نسبت به انجام چنین برنامه هایی در جریان سفرهای استانی وجود داشت، روند ادامه این سفرها تداوم یافت.

رییس جمهور در صد و دومین سفر استانی خود عازم استان خوزستان شد، استان های آذربایجان شرقی و غربی و استان مازندران از جمله استان هایی بودند که در ادامه میزبان رییس جمهور شدند.

با این حال در دور جدید سفرهای استانی سفر به تمام شهرستان های استان از دور خارج و تنها سفر به یک شهر خاص در برنامه قرار گرفت.

برگزاری جلسه استانی هیئت دولت نیز در برنامه رییس جمهور قرار داشت و البته برنامه های حماسه حضور نیز هم چنان در برنامه رییس جمهور قرار داشت.

با این حال وقایع چند هفته بعدی نشان داد که سفرهای استانی دور چهارم نیز دولت مستعجل است. لغو چند باره برخی از سفرها و هم چنین عدم هماهنگی بین دستگاه های مختلف سبب شد تا قطار سفرهای استانی در ایستگاه صد و هشتم متوقف شود.

سفری که قرار بود به استان لرستان انجام شود، با وجود سفر هیئت رسانه ای لغو و به زمان دیگر موکول شد. زمانی که هیچ گاه فرا نرسید.

*انتخابات، مانع اصلی؟

در همان زمان نیز دلایل مختلفی برای لغو سفرهای استانی عنوان شد که می توان به آماده نبودن پروژه ها و یا بدی آب و هوا اشاره کرد.

اما نمی توان این نکته را از ذهن دور کرد که در همان زمان نیز مخالفت های دامنه داری با این سفرها انجام می شد، به گونه ای که عده ای کاملا این سفرها را انتخاباتی عنوان می کردند.

در نهایت با وجود تمام پیگیری هایی که از سوی خبرنگاران انجام شد، سید حسن موسوی رییس دفتر رییس جمهور به صراحت به این نکته اذعان کرد که سفرهای استانی رییس جمهور به بعد از انتخابات موکول شده است تا توان استانداران در این حوزه صرف شود، وعده ای که هیچ گاه محقق نشد.

*هفده استان محروم در دور چهارم

با رسیدن ماه مبارک رمضان عملا پرونده سفرهای استانی به طور کامل بسته شد. دولت احمدی نژاد در دو دوره چهار ساله یکصد و هفت بار به استان های مختلف کشور سفر کرد که شامل سه دور سفر کامل بود. احمدی نژاد در دور چهارم سفرهای استانی در مجموع به چهارده استان ایران سفر کرد و در پایان هیات دولت فرصت سفر به هفده استان دیگر را نیافت.

ما حصل سفرهای استانی رییس جمهور هزاران مصوبه اجرایی در حوزه های مختلف عمرانی است که بخش اعظم آنها یا اجرا شده و یا در مسیر اجرایی شدن قرار دارد.

*میراثی برای دولت آینده

به نظر می رسد یکی از مهم ترین مسائلی که دولت یازدهم روبه رو باشد، بحث سفرهای استانی است. گرچه بسیاری از کاندیداها اظهار نظرهای روشنی را در این باره داشتند و گاه از ادامه این سفرها دفاع کرده اند، اما تاکنون هیچ اظهار نظر روشنی در این باره از سوی حسن روحانی انجام نشده است.

با این حال اظهار نظرهای موجود چه از سوی کارشناسان و چه از سوی مقامات عالی رتبه به خصوص رهبری نشان از ضرورت ادامه این سفرها دارد.

شاید هیچ چیز روشن تر از این اظهار نظر مقام معظم رهبری نباشد که در دیدار مردم سمنان به صراحت بر این نکته تاکید کردند که"خوشبختانه در پرتو این سفرها، یکی از آرزوهای دیرینه رهبری یعنی جلب توجه مسئولان به مسائل مناطق مختلف، برآورده شده است و نشاط و تحرک دولت، روند تحقق اهداف نظام را سرعت بخشیده است."

نکته ای که نباید از چشم دولت یازدهم دور بماند. از سوی دیگر با تصویب بسیاری از این مصوبه ها از سوی دولت، اجرای آن ها به عنوان یکی بار قانونی به دولت بازدهم منتقل شده است و متوقف کردن یکباره این سفرها با توجه به انتظارات موجود در استانها موجب دلسردی مردم را فراهم کند.

۱۳۹۲/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...