نسخه چاپی

به احترام این معلم باید تمام‌قد ایستاد

شاید انتظار برد در گروهی كه برترین‌های دنیا در آن حضور داشتند زیاده‌خواهی به نظر می‌رسید، ولی ولاسكو و شاگردانش با شكست صربستان و آلمان در تهران و گرفتن چهار امتیاز در خاك ایتالیا از قهرمان هشت دوره لیگ جهانی و پنج امتیاز در خاك كوبا از یكی از قدرتمندترین تیم‌های والیبال جهان، روزهایی شاد را برای ملت ایران رقم زدند.

به گزارش نما به نقل از مشرق تیم ملی والیبال ایران همراه ولاسکو در نخستین حضور در لیگ جهانی با انجام بازی های قابل قبول خود را به عنوان پدیده جدید دنیای والیبال معرفی کرد و این موفقیت را مرهون مربی بزرگی به نام خولیو ولاسکو است.

خولیو ولاسکو (Julio Velasco)‏ که سرمربی تیم ملی ایتالیا وی را استاد خود خواند و مانند بسیاری دیگر از مربیان پرآوازه والیبال جهان رویارویی با این مربی آرژانتینی‌الاصل را یک افتخار بزرگ برای خود دانست، از روزی که وارد ایران شد تاکنون اتفاق‌های بزرگی را برای کشورمان رقم زده است. او مرزهای ورزشی را هم پشت‌سر گذاشته و حالا به گونه‌ای رفتار می‌کند که خود ایرانی‌ها هم از آن متعجب هستند.
بخشی از گفتگوی جالب وی با خبرنگاران ایتالیایی پیش از نبرد تاریخی با لاجوردی پوشان مدعای این حرف است: «مردم ایران کاملاً متفاوت با عرب‌ها هستند؛ آنها را از عرب‌ها جدا کنید. زندگی متفاوتی دارند و هیچ ربطی به عرب‌ها ندارند. ایرانی‌ها زندگی آرام و سرزنده‌ای دارند. ایران کشوری آرام و بی‌دغدغه است. من زندگی خوبی در آنجا دارم و از هر نظر احساس راحتی و امنیت دارم. ایران کشوری دیدنی است و آثار تاریخی بسیار زیبایی دارد.»


مربی صاحب‌نظریه که به مطالعه بسنده نمی‌کند

ولاسکو به عنوان یک مربی با دانش و مطالعه در سطح جهان شناخته می‌شود. وی علاوه بر مطالعه در حوزه علم ورزش والیبال، مطالعات روانشناسی زیادی هم دارد. هدایت صحیح تیم ایران در مواقع حساس و سرنوشت‌ساز، به خوبی این حرف را تایید می‌کند. درباره ولاسکو این را هم باید گفت که وی یک مربی افسانه‌ای است اما تنها به مطالعه کتاب بسنده نمی‌کند، بلکه خودش صاحب نظریه در حوزه والیبال است و کتاب‌هایی منتشر نشده در ذهن او وجود دارند.


ولاسکو چگونه به ایران آمد؟

چند سال پیش، درست زمانی که زوران گاییچ صربستانی با آن همه آوازه وارد تهران شد و قرارداد خود را با فدراسیون والیبال ایران منعقد کرد تا هدایت تیم ملی را در دست گیرد انتقادهایی به خاطر نوع قرارداد این مربی به فدراسیون وارد شد. این انتقادها زمانی که وی همزمان هدایت یک تیم باشگاهی در روسیه را به عهده گرفت به اوج خود رسید و منتقدان نه‌تنها به رفت و آمدهای این مربی خرده گرفتند بلکه از نظر فنی نیز سرمربی تیم قهرمان المپیک 2000 سیدنی را زیر سوال بردند. آن زمان‌ در واکنش به دفاع مسئولان فدراسیون از انتخاب خود، منتقدان در یکی از جلسات خطاب به سران فدراسیون تاکید کردند: «اگر قدرت دارید ولاسکو را به ایران بیاورید.»

زوران گاییچ از ایران رفت و حسین معدنی برنامه‌های این مربی صرب را پی گرفت. تیم ملی با این مربی جوان داخلی روزهای درخشانی را سپری کرد، ولی بازی‌های آسیایی گوانگجو و نایب‌قهرمانی تیم ملی والیبال با هدایت حسین معدنی زمینه‌های حضور یک مربی بزرگ‌تر را روی نیمکت تیم ملی ایران فراهم کرد و این گونه بود که نخستین جرقه‌ها برای مذاکره با خولیو ولاسکوی نامدار زده شد.

روزهای اول باورش سخت بود که چنین مربی بزرگی بخواهد در خاورمیانه کار خود را دنبال کند، ولی وقتی در نیمه فروردین دو سال پیش، او همراه کارلوس کی‌روش وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد دیگر همه به این باور رسیدند که روزهای خوش والیبال در راه است.


تیم ملی با این مربی، نخستین جرقه‌ها را در جام جهانی 2011 ژاپن زد، در جام ملت‌های آسیای تهران، برای نخستین بار در تاریخ قهرمان شد و پس از آن با شکست مصر و ژاپن به آرزوی همیشگی خود یعنی حضور در لیگ جهانی دست یافت. شاید انتظار برد در گروهی که برترین‌های دنیا در آن حضور داشتند کمی زیاده‌خواهی به نظر می‌رسید، ولی این مربی و شاگردانش با شکست صربستان و آلمان در تهران و گرفتن چهار امتیاز در خاک ایتالیا از قهرمان هشت دوره لیگ جهانی و 5 امتیاز در خاک کوبا از یکی از قدرتمندترین تیمهای والیبال جهان، روزهای شادی را برای مردم ایران رقم زدند


آغاز درخشش ایران با مربی افسانه‌ای

به گزارش مشرق، خولیو ولاسکوی آرژانتینی که به عنوان پرافتخارترین مربی جهان در رشته والیبال شناخته می‌شود، تا پایان المپیک 2012 به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال ایران قرارداد امضا و پس از پایان قرارداد مجددا آن را تمدید کرد.
با آمدن ولاسکو تغییرات به آرامی کلید خورد و جوان‌هایی که کمتر به جمع تیم ملی بزرگسالان راه پیدا می‌کردند به پدیده‌های تیم ملی تبدیل شدند.

تیم ملی با این مربی، نخستین جرقه‌ها را در جام جهانی 2011 ژاپن زد، در جام ملت‌های آسیای تهران، برای نخستین بار در تاریخ قهرمان شد و پس از آن با شکست مصر و ژاپن به آرزوی همیشگی خود یعنی حضور در لیگ جهانی دست یافت. شاید انتظار برد در گروهی که برترین‌های دنیا در آن حضور داشتند کمی زیاده‌خواهی به نظر می‌رسید، ولی این مربی و شاگردانش با شکست صربستان و آلمان در تهران و گرفتن چهار امتیاز در خاک ایتالیا از قهرمان هشت دوره لیگ جهانی و 5 امتیاز در خاک کوبا از یکی از قدرتمندترین تیمهای والیبال جهان، روزهای شادی را برای مردم ایران رقم زدند.

این روزها همه از والیبال حرف می‌زنند؛ از تیم ملی و بازی‌های غرورآفرینش. لیگ جهانی به پدیده‌ای اجتماعی برای مردم ایران تبدیل شده و لبخند و دلهره‌های لذتبخشی را به دنبال داشته است.

اگر بخواهیم همه این اتفاق‌ها را به نام ولاسکو بنویسیم انصاف را فراموش کرده‌ایم. بیش از یک دهه سرمایه‌گذاری و تلاش‌های مربیان داخلی باعث شده تیم ملی به این مرز از پیشرفت برسد، اما والیبال ایران به جایی رسیده بود که به ولاسکو احتیاج داشت؛ همان مربی‌ای که همه دنیا به احترامش کلاه را از روی سرشان بر می‌دارند. ولاسکو علاوه بر جوان‌های زیادی که به تیم ملی وارد کرده و از نظر تفکرات حرفه‌ای، شرایط متفاوتی را به نسبت گذشته در والیبال ایران حکم‌فرما کرده است، از نظر فرهنگی نیز برای ایران، سفیر بزرگی بوده است.

به گزارش مشرق، زمانی که ولاسکو به ایران آمد، بسیاری از بازیکنان فعلی تیم بزرگسالان، رده‌های سنی پایه را پشت‌سر گذشته و به تیم ملی راه یافته بودند. بدون شک، مربیان داخلی زحمات زیادی را برای آموزش تئوری و عملی این بازیکنان متحمل شدند و ولاسکو تلاش همه آن‌ها را به ثمر رساند.


بازتاب اظهارات این مربی در رسانه‌های بین‌المللی به قدری تاثیرگذار است که شاید مسئولان فرهنگی کشور با هزینه‌های سرسام‌آور حتی نمی‌توانستند بخشی از آن را به اجرا در بیاورند.

"خولیو ولاسکو"، سرمربی تیم ملی والیبال ایران مربی آرژانتینی الاصل است به واسطه حضور درازمدت در کشور چکمه یک ایتالیایی هم قلمداد می‎شود. این مربی بعد از نصرالله خان (پاکستان)، میلوالاایم (چکسلواکی سابق)، تاداهیکو کوردادا(ژاپن)،پارک سونگ (کره‎جنوبی)، ماتسو موتو (ژاپن)، پارک کی وون (کره‎جنوبی)، میلوراد کیاچ (صربستان) و زوران گائیچ (صربستان) نهمین گزینه خارجی است که به صورت مستقل در راس تیم ملی والیبال ایران قرار می‎گیرد و البته نخستین گزینه اروپایی و غیر صربستانی که مربیگری در والیبال ایران را پذیرفت.


از تولد تا مربی‌گری - بازیگری همزمان!

"خولیو ولاسکو" سال 1952 در شهر "لاپلاتا" آرژانتین به دنیا آمد. وی پس از پایان دوران متوسطه وارد دانشگاه شد و در رشته فلسفه به تحصیل پرداخت اما به دلیل کودتای 1976 آرژانتین از تحصیل بازماند.

او از سن 15 سالگی با حضور در تیم دانشگاه لاپلاتا والیبال را آغاز کرد و همراه بااین تیمطی سال‎های 1969 و1970 قهرمان جوانان آرژانتین شد. ولاسکو در همین سال به عنوان بهترین بازیکن مسابقات والیبال جوانان آرژانتین مطرح شد.


آغاز مربی‌گری حرفه‎ای در سن 29 سالگی

به گزارش مشرق، خولیو از معدود ورزشکارانی بودکه در دوران بازیگری همزمان وارد حرفه مربیگری هم شد. او در تیم سوم دانشگاه پلانتا مربیگری همزمان خود را آغاز کرد.

ولاسکو 29 ساله بود که مربیگری را به طور حرفه‎ای آغاز کرد. مربیگری حرفه‎ای وی در سال 1981 با دستیاری سرمربی آرژانتین آغاز شد. پس از دو سال خولیو که مورد توجه ایتالیایی‎ها قرار گرفته بود سرمربیگری تیم "تره والی" ایتالیا را پذیرفت. این مربی سال 1985 از تیم "تره والی" جدا شد و به عنوان سرمربی تیم "مدنا" کارش را دنبال کرد. ولاسکو طی حضور چهار ساله در تیم جدیدش به چهار قهرمانی دست یافت و این‌گونه نظر مسئولان فدراسیون والیبال ایتالیا را برای سرمربیگری در تیم ملی این کشور جلب کرد.


10 سال مربیگری ملی همراه با کسب 10 مدال اروپایی، جهانی و المپیکی

ولاسکو در همان سال خیلی زود پاسخ اعتماد آنها را داد و به همراه تیم ملی ایتالیا در مسابقات قهرمانی اروپا مدال طلا را کسب کرد. همچنین در همین سال ولاسکو و تیم ملی ایتالیا توانستند مقام نایب قهرمانی جهان را به دست بیاورند.

موفقیت‌های این مربی و تیمش تمامی نداشت و دو بار دیگر قهرمانی اروپا در سال‌های 93 و 95 برگ زرینی را بر تالار افتخارات این مرد آرژانتینی افزود.

من علاقه‌مند هستم کارهای سخت و غیر ممکن را انجام دهم. برایم مربیگری برزیل جذابیتی ندارد، چون برزیل همین طوری برنده می‎شود. من دوست دارم جایی باشم سطح آنجا را ارتقا دهم و تاثیر گذار باشم. چون همیشه تشنه پیروزی هستم. من الان در ایران هستم و همین هم می تواند نشان دهنده انگیزه من باشد

ایتالیا در همین سال‌ها تبدیل به یکی از قدرت‌های بلامنازع والیبال دنیا شده بود به طوری که این تیم بین سال‌های 90 تا 94 میلادی 4 دوره نیز قهرمان لیگ جهانی شدند.

آخرین حضور ولاسکو به عنوان سرمربی ایتالیا به سال 96 برمی‌گردد که در آن سال پس از شکست برابر هلند در فینال المپیک 1996 آتلانتا با تیم ایتالیا مدال نقره آن بازیها را کسب کرد و پس از آن از تیم مردان ایتالیا کنار رفت و هدایت تیم زنان ایتالیا را به عهده گرفت.

همه موفقیت‌های ولاسکو در دهه 90

در اینکه خولیو ولاسکو کارنامه‎ای درخشان از قهرمانی و نایب قهرمانی‎های اروپا، المپیک و مسابقات جهانی دارد، شکی نیست هر چند که همه این موفقیت‎ها به دهه 90 معطوف بود و بعد از آن و طی سال‏های دیگر هرگز تکرار نشد. ولاسکو سال 2001 به پیشنهاد مسئولان والیبال چکسلواکی سابق پاسخ مثبت داد و نگرفتن نتایج رضایت بخش باعث پایان زودهنگام این همکاری شد و این‌گونه شد که وی دوباره به ایتالیا بازگشت و این بار در تیم "کپی اسل" آغاز به کار کرد.

ولاسکو از سال 2008 به مدت 3 سال سرمربی تیم ملی اسپانیا بود و با این تیم در پیکارهای 2010 قهرمانی جهان در رده دوازدهم قرار گرفت.

نام ولاسکو با والیبال ایران گره خورده است. سرمربی آرژانتینی تیم ملی ایران گرچه دو سال هم در ایران نبوده، اما موفقیت‌هایی کسب کرده که پیش از این، رسیدن به آن‌ها برایمان مثل رویا بود


آغاز دهه‌ای جدید برای اشباع شدن

مذاکرات اولیه خولیو ولاسکو برای بر عهده گرفتن هدایت تیم ملی والیبال ایران در هفته‎های پایانی سال 89 انجام شد و در همان زمان توافقات لازم در این زمینه حاصل شد تا به واسطه حضور این مربی والیبال ایران دهه‎‌ای متفاوت را آغاز کند. دهه‌ای که قهرمانی در رقابت‎های مردان آسیا، کسب دوباره سهمیه مسابقات جهانی، دستیابی به سهمیه المپیک برای نخستین بار و راهیابی به لیگ جهانی از اولویت های مهم محمدرضا داورزنی و فدراسیون تحت ریاستش بود که تنها ورود به المپیک آن هم در لحظات آخر اتفاق نیفتاد.

به هر حال خولیو در نخستین سفری که به ایران داشت اعلام کرده بود که: "اگر اشباع شده بودم الان اینجا نبودم. می توانستم در ایتالیا در خانه خودم بمانم و مربیگری یک تیم باشگاهی را برعهده بگیرم و با آسودگی زندگی کنم. اما من علاقمند هستم کارهای سخت و غیر ممکن را انجام دهم. برایم مربیگری برزیل جذابیتی ندارد، چون برزیل همین طوری برنده می‎شود. من دوست دارم جایی باشم سطح آنجا را ارتقا دهم و تاثیر گذار باشم. چون همیشه تشنه پیروزی هستم. من الان در ایران هستم و همین هم می تواند نشان دهنده انگیزه من باشد".

بیوگرافی:

متولد 9 فوریه 1952 در شهر لا پلاتا (آرژانتین)

مدارج تحصیلی:
استاد تربیت بدنی
گواهینامه مربیگری سطح 3 FIVB
پنج سال دانشجوی فلسفه در دانشگاه ملی لاپلاتا از 1971 تا 1976

زبان محاوره و نوشتن:

انگلیسی، اسپانیایی و ایتالیائی

فعالیت به عنوان مربی والیبال:

1975 – 1979 : مربیگری بخش جوانان در باشگاه استودیانتس در لا پلاتا، گبا و فروکاریل اوستل در آرژانتین
1977 – 1978 : مربیگری مردان و زنان، رده B در دانشگاه بلگرانو (بوئنوس آیرس)
1979 – 1082 : سرمربی رده A: فرو کاریل اوستا در بوئنوس آیرس، قهرمان آرژِانتین در سالهای 1979، 1980، 1981 و 1982.
1983 – 1985 : سرمربی تر والی جسی – لیگ A2 (ایتالیا)
1985 – 1989 : سرمربی تیم پانینی مدنا – لیگ A1 (ایتالیا)
( قهرمان اتیالیا در سالهای 1986، 1987، 1988، 1989، برنده جام برندگان جام اروپا در سال 1986 (جام در جام)، برنده جام I.F.A در سالهای 1986، 1988 و 1989).
1989 – 1989 : سرمربی تیم ملی والیبال ایتالیا
دارنده مدال نقره بازیهای المپیک آتلانتا در سال 1996
مدال طلای رقابتهای والیبال قهرمانی جهان در برزیل 1990 و یونان 1994.
مدال طلای رقابتهای والیبال قهرمانی اروپا در سوئد 1989 و فنلاند 1993 و یونان 1995.
مکان اول لیگ جهانی: توکیو 1990، میلان 1991، یونان 1992، میلان 1994 و ریودوژانیرو 1995
1996 – 1997 : سرمربی تیم ملی والیبال زنان ایتالیا:
مکان اول بازیهای مدیترانه، باری 1997
2002 : سرمربی تیم ملی مردان چک
2003 – 2004 : سرمربی تیم والیبال کوپکا آسیستل پیاچنزا لیگ A1 ایتالیا، مکان دوم در جام CEV در اروپا، مکان دوم در والیبال قهرمانی ایتالیا.
2004 – 2006 : سرمربی تیم مدنا سیمون مدنا: لیگ A1 ایتالیا.
2006 – 2008 : سرمربی تیم آکوا پارادیسکو گابکا مونتی چیاری، لیگ A1 ایتالیا.
2009 – 2010 : سرمربی تیم ملی مردان اسپانیا.


جوایز:

ارزشمند ترین مربی: جام جهانی، توکیو 1989.
بهترین مربی: قهرمانی جهان، ریودوژانیرو، 1990.
ارزشمند تربن مربی: جام بزرگ قهرمانی جهان، ژاپن، 1993.
ارزشمند ترین مربی: تاپ فور (Top Four)، ژاپن 1994
ارزشمندترین مربی: جام جهانی، توکیو 1995.
کاندیدای بهترین مربیگری قرن باتفاق دوگ بیل، زمانی که ماتسودایرا بعنوان بهترین مربی قرن انتخاب شد.
عضویت در تالار آمریکائی مشاهیر، هولیوک 2003.

تجارت حرفه ای و امورمهم:

1990 – 1994: عضو کمیته بین المللی مربیان FIVB
1998 – 1999: مدیرکل فوتبال باشگاه لازیو، مقام اولی جام یوفا، مقام دومی قهرمانی ایتالیا.
2000 – 2001: مدیر فوتبال باشگاه اینتر.


افتخارات خولیو ولاسکو:
در تیم مودنا:

4 عنوان قهرمانی در لیگ والیبال ایتالیا: 1986، 1987، 1988، 1989
3 عنوان قهرمانی در جام ایتالیا: 1986، 1988، 1989
1 عنوان قهرمانی در جام قهرمانان: 1986
تیم ملی والیبال مردان ایتالیا:

2 عنوان قهرمانی در قهرمانی والیبال جهان: 1990، 1994
3 عنوان قهرمانی در قهرمانی والیبال اروپا: 1989، 1993، 1995
1 عنوان دومی: 1991
5 عنوان قهرمانی در لیگ جهانی والیبال: 1990، 1991، 1992، 1994، 1995
1 عنوان دومی: 1996
1 عنوان سومی: 1993
1 عنوان قهرمانی در جام جهانی والیبال: 1995
1 مدال نقره در بازی‌های المپیک: 1996
1 عنوان قهرمانی در جام قهرمانی جایزه بزرگ جهانی: 1993
1 عنوان قهرمانی در جام چهار تیم برتر جهان: 1994
1 عنوان قهرمانی در جام شش تیم برتر جهان: 1996
تیم ملی والیبال زنان ایتالیا:

1 عنوان قهرمانی در بازی‌های المپیک مدیترانه: 1997
تیم ملی والیبال مردان اسپانیا:

1 عنوان دومی در بازی‌های المپیک مدیترانه: 2009
2 عنوان دومی در لیگ والیبال اروپا: 2009، 2010
تیم ملی والیبال مردان ایران:

1 عنوان قهرمانی در قهرمانی والیبال آسیا: 2011
صعود به لیگ جهانی والیبال برای اولین بار: 2013


فعالیت به عنوان مدرس:

مدرس مربیگری فدراسیون والیبال متروپولیتین. بوئنوس آیرس 1979- 1981
مدرس مربیگری واالیبال در کمیته های ملی و ایالتی FIPAV در ایتالیا 1987 – 2004.
مدرس مربیگری والیبال در دانشگاه پروجیا.
مدرس مربیگری بین المللی برای FIVB در گیخون، اسپانیا، توکیو (ژاپن) و سئول (کره).
مدرس مربیگری والیبال برای فدراسیونهای آرژانتین، شیلی، کلمبیا، مکزیک، بلژیک، اسپانیا، پرتغال ویونان.
استاد دانشگاه بلونا در دکترای درعلوم تخصصی موتوری در آموزش تئوری.


انتشارات:
مقالات در مجله های : Gazzetta dello Sport، Repubblica، Coni و FIPAV.
آموزش دفاع در مربیگری، مجله رسمی FIVB، شماره 3 و 4، در سال 1997.
مقدمه ای در چاپ ایتالیائی روانشناسی ورزشی، اثر ریچارد جی. باتلر.
مربیگری والیبال در مدارس عالی آموزش فیزیکی در پروجیا. ویرایش مدرسه آموزش عالی آموزش فیزیکی در پروجیا.
ورزش واسطه اخلاق و فلسفه، آوریل 1995.
دوره های ویدئوئی برای مربیگری والیبال، توسط امیلیا رومانا FIPAV.

۱۳۹۲/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...