نسخه چاپی

حمله به سوریه تمرینی برای حمله به ایران

اسرائیل خصومت ورزی خود به كشورهای عربی را بدون هر گونه واكنشی از سوی آنها ادامه می دهد و حمله اخیر به پایگاهی در لاذقیه نیز در چارچوب سناریوی آماده سازی و گسترش دامنه عملیات تا رسیدن به ایران صورت گرفته است

به گزارش نما به نقل از دیپلماسی ایرانی: صداهای انفجار روز جمعه پنج ژوئیه منطقه لاذقیه را لرزاند، یک محموله موشکی (شامل 50 موشک) روسی از نوع یاخونت ضد دریایی که دقت آن می تواند اهدافی تا فاصله 300 کیلومتری را هدف قرار دهند و توانایی هدف قرار دادن ناوهای اسرائیلی در دریای مدیترانه را دارند، منفجر شدند.

فردای روز انفجار مخالفان سوری مسئولیت این انفجار را رد کردند و بعد از 10 روز منابع امریکایی به باربارا استار، روزنامه نگار امریکایی که اخبار وزارت دفاع امریکا را پوشش می دهد، افشا کردند که اسرائیل مسئول انجام آن انفجار بوده، او نیز بعد از آن این خبر را در اختیار سی ان ان و روزنامه نیویورک تایمز گذاشت.

روز دوشنبه شبکه خبری روسیه الیوم روسی گزارش داد که اسرائیلی ها این حمله را با استفاده از پایگاه های ترکیه انجام دادند اما داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به سرعت این خبر را تکذیب کرد و گفت که هر کس آن را باور کند و اقدام به انتشار آن کند، متوهم است.

این انفجار 10 روز قبل انجام شد، پایگاه های موشکی سوریه را نیز هدف قرار داد، همه منابع خبری با گرایش های مختلف به غیر از یک جهت خاص آن را پوشش دادند. آن یک جهت که این خبر را پوشش نداد، نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بود که بعد از حمله نظامی سابق اسرائیل در پنجم ماه می که اسرائیل یک حمله هوایی بر پایگاهی در دمشق انجام داده بود و انباری از موشک های "فاتح 110" ایرانی را بمباران کرده بود، گفته بود که واکنش فوری نشان خواهد داد و بلندی های جولان را آماده عملیاتی نظامی علیه اسرائیل کرده بود.

رئیس جمهوری سوریه اولویت هایی برای خود در نظر گرفته است، امروز اولویت او جنگ در داخل است و تلاش برای آزادسازی حمص و دیگر شهرهای سوریه نه جولان.

حمله اخیر اسرائیل سومین حمله اعلام شده از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون بوده است، نخستین آن در ابتدای ماه ژانویه صورت گرفت که طی آن یک پایگاه موشکی زمین به هوا از بین رفت. این حمله سومین حمله از این نوع محسوب می شود، در این میان شایعاتی نیز وجود دارد که دو انفجار دیگر در دمشق صورت گرفته که هیچ مقام و مسئولی حاضر به اذعان آن نشده و هیچ کس نیز اشاره ای به آنها نکرده است که گفته می شود آن انفجارها را نیز اسرائیل انجام داده بود.

بعد از کشف خبر حمله اسرائیل، آیا اسد به تهدید خود عمل خواهد کرد و واکنشی به حملات اسرائیل از خود نشان خواهد داد؟ بعید است که وی این کار را کند اگر چه از او انتظار و توقع می رود که انجام بدهد، رئیس جمهوری سوریه اولویت هایی برای خود در نظر گرفته است، امروز اولویت او جنگ در داخل است و تلاش برای آزادسازی حمص و دیگر شهرهای سوریه نه جولان. دلیل دومی که بعید است اسد واکنشی از خود نشان دهد این است که وی توانایی واکنش و عکس العمل را ندارد. برخی تحلیل ها می گوید که رئیس جمهوری سوریه انتقام خود از اسرائیل را تا زمان دریافت سامانه های موشکی اس – 300 به تعویق انداخته است. سامانه هایی که اگر به دست سوریه برسد هر گونه حمله اسرائیل به این کشور را به چالش کشیده خواهد شد. انتظار می رود که اسرائیل موفق شود که مانع از استقرار این سامانه ها در سراسر خاک سوریه شود، چرا که روسیه خود نسبت به دادن این سامانه ها مردد است، دلیل آن هم این است که نمی خواهد اختلالی در موازنه قدرت در منطقه به وجود آید، به رغم این که اگر در هفته های آینده حملات بیشتری از سوی اسرائیل صورت بگیرد یا منطقه پرواز ممنوع اعمال شود فرایند به زانو در آوردن سرعت خواهد گرفت.

اسرائیل خصومت ورزی خود به کشورهای عربی را بدون هر گونه واکنشی از سوی آنها ادامه می دهد و حمله اخیر به پایگاهی در لاذقیه نیز در چارچوب سناریوی آماده سازی و گسترش دامنه عملیات تا رسیدن به ایران صورت گرفته است، هم زمان با حمله به لاذقیه اسرائیل موشک بالستیک دور برد خود را نیز آزمایش کرد. اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز دقیقا در همین زمان زده شد که گفت اسرائیل ممکن است قبل از ایالات متحده تصمیم به حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران بگیرد.

هر چه باشد، اسرائیل انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران را چیزی جز افزایش توانایی ایران برای توسعه برنامه هسته ای اش نمی داند.

۱۳۹۲/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...