نسخه چاپی

تغذیه های ضد سرطان

مصرف غذاهای پرچرب، مصرف ناكافی میوه‌ها، سبزیجات و غلات و مصرف غذاهای شور و نمك‌سود شده، دودی و غذاهای كهنه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و توصیه می‌شود كه افراد چاق به‌ویژه پس از سن یائسگی رژیم غذایی كم‌چرب را در پیش گیرند و در حد امكان از مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز استفاده كنند، پوست مرغ یا چربی زائد روی گوشت قبل از طبخ گرفته شود.

غذای پخته و آب‌پز جایگزین غذاهای سرخ کرده شود، به جای روغن زیاد در غذا و استفاده از سس‌های چرب از افزودنی‌های گیاهی،‌ گوجه فرنگی یا آبلیمو استفاده شود.
رژیم غذایی مفید در سرطان سینه
دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه می‌گوید: علم ژنتیک به حدی پیشرفت کرده که با بررسی نقشه ژنتیک هر فرد، می‌توان استعداد و زمینه ابتلای او به برخی بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناسایی کرد. این امر به‌ویژه در مورد سرطان سینه مصداق دارد و زنانی که ژن معیوب «BRCAJ» را داشته باشند، به احتمال 45 تا 90 درصد در طول دوران زندگی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند،‌ حال آن که این احتمال در سایر زنان حدود 12 درصد است. با رژیم غذایی صحیح می‌توان خطر ابتلا به سرطان سینه را تقریباً به نصف کاهش داد.

زنانی که در برنامه غذایی خود سبزی و میوه بیشتری می‌گنجانند، گوشت قرمز کمتر می‌خورند و مواد غذایی فراوری شده حاوی نمک و افزودنی‌ها و نیز سیب‌زمینی سرخ شده و چیپس را از رژیم غذایی معمول زندگی خود حذف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه را به طور چشمگیری کاهش می‌دهند. وی می‌افزاید: محققان دانشگاه هاروارد سال گذشته به این نتیجه رسیدند زنانی که سبزی‌ها و میوه‌های حاوی کاروتنوئید را بیشتر دریافت می‌کنند، کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

این سبزی‌ها و میوه‌ها عمدتاً شامل هویج، گوجه فرنگی، مرکبات، کدو حلوایی و به طور کل میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی می‌شود. سبزیجات خانواده کلم هم نقش مهمی در پیشگیری از سرطان سینه دارد. مصرف روزانه دو یا سه بار از سبزیجات این خانواده به علت آن که حاوی ماده‌ای به نام گلوکوزینولات است، در این امر نقش دارد. به گفته دکتر کیمیاگر، دریافت کافی ویتامین D از نور خورشید یا غذاها یا در صورت لزوم مکمل دارویی نقش پیشگیری کننده دارد. منابع غنی ویتامین D شامل شیر، ماهی‌های تن، آزاد، سالمون و میگو است.

۱۳۹۲/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...