نسخه چاپی

حضور خاتمي در مراسم تحليف

چه كسانی به مراسم تحلیف روحانی دعوت شدند/خاتمی هم هست

5 سال بعد از آن مراسم معروفی كه علی لاریجانی در صحن علنی برگزار كرد و روسای ادوار مجلس و روسای جمهور كشور را گردهم آورد، حالا فرصتی پیش آمده كه برنامه مشابهی در صحن علنی مجلس برگزار شود.

اینکه جک استراو وزیر خارجه انگلیس به عنوان میهمان ویژه در مراسم تحلیف حسن روحانی حضور یابد شاید موضوع چندان عجیبی نباشد، استراو بنا به روابط نزدیکی که از سال های مذاکرات هسته ای با روحانی پیداکرده است، برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کرده است اگرچه دفتر رئیس جمهور منتخب دعوت از وزیر خارجه سابق انگلیس را تکذیب کرده است اما چهار سال پیش در آن مراسم تحلیف پرحاشیه احمدی نژاد سفیر انگلیس از معدود سفیرانی بود که به ساختمان پارلمان رفته و در مراسم تحلیف احمدی نژاد حضور پیدا کرد. مراسم تحلیف حسن روحانی به غیر از استراو که حضورش در ابهام است میهمانان ویژه دیگری خواهد داشت.


هاشمی، ناطق و خاتمی هم می آیند
آخرین باری که آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجالس اول، دوم و دو سال ابتدایی مجلس سوم، در صحن علنی پارلمان حضور پیدا کرده است به سال 87 برمی گردد. به دوره ای که علی لاریجانی در کسوت ریاست مجلس هشتم، همایشی را با عنوان «سی سال قانونگذاری» برگزار کرد و از تمام روسای ادوار مجلس و روسای جمهور کشور دعوت کرد تا در این همایش حضور پیدا کنند. همایشی که به اسم همایش وحدت هم معروف شد و در سال های بعد بنا به اتفاقاتی که در انتخابات سال 88 رخ داد، لاریجانی نتوانست چنین مراسمی را تکرار کند. بسا اینکه در سال 88 برای برگزاری همایشی با نام شکرانه اتحاد خیز برداشت اما افتتاحیه مراسم را با این جمله آغاز کرد که «آقای دکتر احمدی نژاد و آیت الله هاشمی رفسنجانی تا کنون در این جلسه حضور نیافته اند که امیدوارم انشاء الله خداوند همه امور را اصلاح کند» و تا پایان جلسه هم حضور پیدا نکردند.

"
هاشمی رفسنجانی در قامت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قطعا یکی از میهمانان ویژه مراسم تحلیف حسن روحانی است. مثلت هاشمی، خاتمی و علی اکبر ناطق نوری که از نامزدی روحانی در انتخابات 92 حمایت کردند، 13 مردادماه در مجلس کنار یکدیگر خواهند نشست. آخرین حضور سید محمد خاتمی در صحن علنی پارلمان هم به همان مراسم سی سال قانونگذاری در سال 87 برمی گردد. اما علی اکبر ناطق نوری بعد از آن همایش یک بار در مجلس حضور پیدا کرده است. حضوری که چندان هم بی حاشیه نبود. رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری که در انتخابات سال 88 از اتهاماتی که در آن مناظره معروف شب 13 خرداد در امان نمانده بود، خرداد ماه سال 91 در مراسم افتتاحیه مجلس نهم حضور پیدا کرد اما هنگام سخنرانی احمدی نژاد صحن علنی را ترک کرد.
آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان و اعضای فقها و حقوقدانان این شورا، محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور سابق، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه از میهمانان ویژه مراسم تحلیف خواهند بود.
احتمالا نامزدهای انتخابات اخیر محسن رضایی، محمود غرضی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و محمدرضا عارف هم در جمع مدعوین این مراسم خواهند بود. غلامعلی حداد عادل یکی دیگر از نامزدهای انتخابات هم که عضو مجلس است و نیازی به دعوت ندارد.
میهمانان مراسم تحلیف احمدی نژاد چه کسانی بودند
سال 88 مراسم تحلیف احمدی نژاد با حاشیه و سروصدا برگزار شد. 60 نماینده اصلاح طلب مجلس در این مراسم حضور پیدا نکردند. هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری هم به مجلس نرفتند.از هیات رئیسه مجلس خبرگان آیت الله هاشمی شاهرودی در صحن علنی حضور یافت. از میان سفرای دعوت شده سایمون گس سفیر انگلیس که بعدها از سوی علاالدین بروجردی به عنوان عنصر نامطلوب خوانده شد در این مراسم حضور داشت و سفیر سوئد که در آن مقطع کشور رئیس دوره ای اتحادیه اروپا بود.

"
سال 84 اما داستان برای احمدی نژاد کمی فرق می کرد. در آن سال که انتخابات ریاست جمهوری برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی به دور دوم کشیده شده بود و احمدی نژاد در دور دوم در یک رقابت تنگاتنگ بر هاشمی رفسنجانی پیروز شده بود، مراسم تحلیف باشکوهی برای احمدی نژاد برگزار شد. هاشمی رفسنجانی به عنوان رقیب احمدی نژاد و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به پارلمان رفت تا در این مراسم حضور پیدا کند. سید محمد خاتمی در قامت رئیس جمهور سابق در این مراسم در کنار احمدی نژاد نشست و مرحوم آیت الله علی مشکینی به عنوان رئیس وقت مجلس خبرگان در صحن علنی مجلس هفتم حضور پیدا کرد. آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان رئیس وقت قوه قضائیه، مسوولان كشوري و لشگري، اعضاي شوراي نگهبان، استانداران، ائمه جمعه مراكز استانها، روساي شوراهاي استانها، سفراي كشورهاي خارجي میهمانانی بودند که سال 84 در مراسم تحلیف احمدی نژاد حضور یافته بودند.

"
سال 88 تلاش علی لاریجانی برای برگزاری مراسم شکرانه وحدت، ناکام ماند. بنا به اتفاقاتی که در آن مقطع رخ داده بود، مجلس نتوانست این مراسم را به جا آورد و بسیاری از چهره های شاخص نظام در آن روز به مجلس نرفتند. با انتخاب حسن روحانی گویا و حضور همه چهره ها از همه طیف ها در مراسم تحلیف او، گویا این فرصت پیش آمده که مراسم شکرانه وحدت در صحن علنی برگزار شود.

۱۳۹۲/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...