نسخه چاپی

در جلسه علني صبح امروز صورت گرفت

مخالفت مجلس با بررسی فوری طرحی درباره متولی درمان جانبازان

نمایندگان مجلس با بررسی فوری طرحی مخالفت كردند كه در صورت تصویب نهایی آن، متولی پرداخت هزینه‌های درمانی جانبازان و ایثارگران بنیاد شهید می‌شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان با دو فوریت طرح اصلاح بند "ب" ماده ۴۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم و الحاق یک تبصره به آن را مورد بررسی قرار دادند.

در جریان بررسی دو فوریت این طرح، سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشستان در مجلس شورای اسلامی به عنوان طراح این طرح طی سخنانی، گفت: در برنامه ۵ ساله پنجم، تامین هزینه درمان ایثارگران و جانبازان به دستگاه‌هایی سپرده شد که این ایثارگران در آن دستگاه‌ها اشتغال دارند.

وی ادامه داد: قبل از آن بنیاد شهید مکلف به پرداخت هزینه‌های درمان جانبازان و ایثارگران بود و این بنیاد با بیمارستان‌هایی به صورت تخصصی قراردادهایی داشت و همچنین این بنیاد با نوع بیماری‌ها و درمان مورد نیاز جانبازان آشنایی داشت. بنابراین اگر جانبازی نیاز به درمان داشت، به راحتی می‌توانست در این بیمارستان‌ها درمان شود و در واقع هیچ تاخیری برای درمان جانبازان صورت نمی‌گرفت.

این نماینده مجلس گفت: اما اکنون سازمان‌هایی که جانبازان در آنها اشتغال دارند، قراردادی با بیمارستان‌های مورد نیاز درمان جانبازان ندارند و روسای این سازمان‌ها نیز آشنایی و درکی از نوع بیماری جانبازان ندارند، بنابراین جانبازان در درمان خود دچار مشکل هستند.

موسوی‌نژاد در پایان اضافه کرد: ما با این طرح دوباره می‌خواهیم بنیاد شهید را متولی درمان جانبازان کنیم، چرا که این دستگاه به عنوان یک دستگاه مسئول می‌تواند در هر استانی با بیمارستان‌ها و پزشکان متخصص قرارداد ببندد تا جانبازان به این بیمارستان‌ها مراجعه کرده و درمان شوند چرا که باید شرایط درمان جانبازان تسهیل شود.

در ادامه غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس در مخالفت با دو فوریت طرح مذکور، اظهار داشت: با تصویب این دو فوریتی کمک خاصی به ایثارگران و جانبازان نمی‌شود و این طرح صرفا موضوعی است که هیچ نیازی به مطرح شدن ندارد و به دلیل داشتن بار مالی قابل طرح نیست.

وی ادامه داد: از ابتدا کشور دو روش را برای درمان ایثارگران آزمایش کرده؛ زمانی درمان ایثارگران توسط بنیاد شهید انجام می‌شد و مدتی بعد با تصویب قانون برنامه، دستگاه‌های اجرایی متولی درمان بیماران شدند. بنابراین بهتر است اجازه دهیم تا این موضوع نیز آزمایش خود را پس دهد. همچنین اصلاح قانون برنامه به مصلحت نیست.

در ادامه جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس به عنوان موافق دو فوریت طرح مذکور اظهار داشت: این طرح به هیچ عنوان بار مالی ندارد و این هزینه‌ها توسط خود دستگاه‌ها پرداخت می‌شود. همچنین از آنجا که توان مالی دستگاه‌ها یکسان نیست، برخی از دستگاه‌ها این هزینه درمانی را به صورت کامل پرداخت می‌کنند و برخی دیگر اصلا توان پرداخت را ندارند، بنابراین این موضوع یک تبعیض و چندگانگی بین جانبازان بوجود آورده است.

وی افزود: اگر یک دستگاه متولی این امر شود، اولا همه هزینه‌ها مشخص می‌شود. ثانیا همه جانبازان می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. همچنین با این روش بسیاری از دستگاه‌ها تمایل به استخدام جانبازان ندارند، لذا اگر این هزینه‌های اضافی را بنیاد شهید و یا معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور پرداخت کند، زمینه برای استخدام جانبازان بیشتر می‌شود.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان نیز به عنوان مخالف دیگر دو فوریت طرح مذکور، گفت: اگر مسئولان یک سازمان نمی‌توانند در مورد هزینه درمان جانبازان زیرمجموعه خود تصمیم بگیرند، مجلس باید نسبت به اجرا نکردن این قانون پیگیری کند نه اینکه بخواهد با یک طرح دو فوریتی روش دیگری برای آن به وجود آورد.

وی ادامه داد: باید با دستگاه‌هایی که کوتاهی می‌کنند برخورد شود. همچنین بخش عمده‌ای از جانبازان در سپاه و بسیج مشغول به کار هستند و خدماتی می‌گیرند که اگر این قانون به تصویب برسد و همه خدمات متمرکز بگیرند، از مزایای آنها کم می‌شود.

پورابراهیمی در پایان ایجاد بار مالی و عدم وجود یک شرایط حالت اختیار برای جانبازان و ایثارگران را از معایب این طرح عنوان کرد.

همچنین ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان به عنوان موافق دیگر دو فوریت طرح مذکور گفت: صددرصد هزینه‌های درمانی ایثارگران در قانون دیده شده است و با این طرح تنها متولی تخصیص این اعتبارات تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: برخی از دوستان دغدغه بار مالی را مطرح کردند که این موضوع درست نیست، چرا که بار مالی این موضوع دیده شده و ما تنها می‌خواهیم که بنیاد شهید متولی درمان جانبازان شود.

در ادامه این جلسه نمایندگان مجلس با ۱۱۰ رای موافق، ۴۸ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن علنی با دو فوریت طرح مذکور مخالفت کردند.

همچنین بهارستان‌نشینان با ۹۲ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به یک فوریت این طرح نیز رای منفی دادند. بنابراین این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

۱۳۹۲/۴/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...