نسخه چاپی

غلامرضا تاجگردون:

مجلس خیلی زود‌ ساز مخالف با روحانی را زده است

غلامرضا تاجگردون از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس است كه در كار‌گروه تعامل مجلس و دولت روحانی عضویت دارد. این نماینده مجلس فضای تعامل شكل گرفته بین پارلمان و دولت آینده را مثبت ارزیابی می‌كند و معتقد است اكثریت اصولگرای مجلس بنای همكاری و تعامل با دولت را دارد. او البته از جریانی در مجلس سخن گفت كه از هم‌اكنون صف‌بندی خود با روحانی را در نطق‌های خود شروع كرده است. جریانی كه به عنوان حامیان دولت احمدی‌نژاد در مجلس شناخته می‌شوند.


به گزارش نما آسمان نوشت:


آقای تاجگردون! رابطه بین مجلس نهم با دولت روحانی را با توجه به اینکه اکثریت مجلس از اصولگرایان هستند؛ چطور ارزیابی می‌کنید؟
به نظر می‌‌رسد فعلاً روحیه تعامل خوب است. جلسه‌ای که آقای روحانی به مجلس آمد هم جلسه خوب و امیدوار‌کننده‌ای هم برای نماینده‌ها و هم برای مردم بود. به نظر می‌رسد آقای روحانی برنامه خود را بر تعامل با مجلس گذاشته که مثبت است. ممکن است در مجلس، نمایندگان مخالفی هم باشند، اما به طور کلی فضای مجلس برای تعامل با دولت ایشان مثبت ارزیابی می‌شود.
اما در هفته گذشته آقای زارعی نطقی داشتند که به نظر می‌رسید، هستند کسانی که در مجلس بخواهند با دولت جدید به خصوص در بررسی‌ بنای مخالفت کابینه داشته باشند..
نگرش افرادی همچون آقای زارعی و فراکسیون متبوع آنها مشخص است. البته انتظار نمی‌رفت با توجه به رأی بالای مردم هنوز رئیس‌جمهور نیامده، اینها ساز مخالف را بزنند. منطقی این بود که از 6 - 5 ماه دیگر مخالفت‌ها را شروع کنند: اینکه از الان در نطق‌ها شروع کرده‌اند، انتظار نمی‌رفت. البته از یک جهت خوب است که مرزبندی‌ها از همین ابتدای کار در داخل مجلس برای آقای روحانی مشخص شود.

با توجه به چنین رویکرد‌هایی فکر می‌کنید همراهی مجلس در بحث رأی به وزرا چگونه باشد؟
بستگی به ترکیب وزرایی دارد که به مجلس معرفی می‌شوند. حتی آن دسته از نمایندگانی که به روحانی رأی داده‌اند. اینگونه نیست که هرچه او معرفی کند، بگویند بله و رأی بدهند. باید نیرو‌های خوب و ورزیده به مجلس معرفی شوند تا رأی قاطع مجلس را بیاورند. مطمئناً مجلس به صرف اینکه آقای روحانی هر فردی را معرفی کند رأی نخواهد داد. کار خوبی که آقای روحانی انجام دادند این است که بیشتر روی برنامه‌ها کار می‌کنند و از این برنامه‌ها هر کسی که بیرون بیاید کمترین خطا را خواهد داشت و وزرای پیشنهادی مبتنی بر برنامه انتخاب می‌شوند. به نظرم، مجلس این را درک کرده و مشکلی برای رأی اعتماد به وزرا نخواهد بود.
شاهد هستیم که برخی جریانات تندرو در حال تعیین خط و مرز برای وزرا هستند. مدیر مسئول کیهان در در سرمقاله‌های خود مرتباً خطوط قرمزی برای روحانی در انتخاب وزرا تعیین می‌کند. ارزیابی شما از این جریانی که شروع شده چیست؟
اگر به آقای شریعتمداری باشد که به نظر او خیلی‌ها در این کشور باید بمیرند. آقای روحانی مستقل رأی آورده و مطئناً مستقل عمل می‌کند نه کاری به حرف‌های شریعتمداری دارد و نه حرف‌های سایرین نماینندگان هم خط قرمز‌های افرادی همچون مدیر مسئول کیهان را نمی‌پذیرند. نمایندگان باید به وزرا رأی بدهند؛ خودشان هم خط قرمز‌ها را تعیین می‌کنند.
به‌هرحال ممکن است این سخنان بر فضای کلی مجلس یا برخی از فراکسیون‌ها تاثیر بگذارد؟
در مجلس اکثریت قریب به اتفاق نماینده‌ها استقلال فکری دارند. تحت‌تاثیر جریانات تندرو قرار نمی‌گیرند. آنچه‌ ما از فضای مجلس برداشت می‌کنیم،؛ این است که نمایندگان قصد ندارند دولت را آزار دهند پیش‌بینی ما از روابط مجلس با دولت روحانی فضای تعامل و همکاری در همه زمینه‌هاست.

۱۳۹۲/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...