نسخه چاپی

روایت توفیقی از انصراف عارف بعد از دریافت نامه خاتمی

جعفر توفیقی رییس ستاد انتخاباتی عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری ماجرای انصراف این كاندیدای انتخابات بعد از نامه مفصل رئیس جمهور سابق را بیان كرد و گفت: امیدواریم دولت یازدهم پاسخگوی مطالبات مردم باشد و چهره دولت، بازنمایی از رایی باشد كه در 24‌خرداد به صندوق‌ها ریخته شد.

به گزارش نما مهر نوشت:


اهم اظهارات توفیقی به شرح زیر است:
*نامه آقای خاتمی بسیار مفصل بود و آقای دکتر عارف نیز بدون هیچ چون‌و‌چرا و درنگی به واسطه تعهدی که کرده بودند، پذیرفتند و کنار رفتند و تصمیم ایشان به تصمیم تاریخی شامگاه 20‌خرداد معروف شده و اکنون همه بر اهمیت و تاثیرگذاری این تصمیم صحه می‌گذارند.

*خیلی روشن بود رای دکتر روحانی در انتخابات بسیار بیشتر از جمع جبری آرای خودشان و آرای دکتر عارف بود. مازاد رایی که ایجاد شد، به دلیل روحیه امیدی بود که با این تصمیم دکتر عارف در مردم دمیده شد. همه احساس کردند یک اخلاق و عقلانیت در جبهه اصلاح‌طلبان حاکم شده و براساس تحلیل سیدمحمد خاتمی، چنین نتیجه‌ای ایجاد شده و آقای عارف هم تمکین کردند و این اخلاق و عقلانیت سیاسی بود که مردم هم این مسئله را درک کردند.

*اولین مانعی که سر راه حضور دکتر عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری بود، تحلیل بعضی از مشاوران ایشان بود، زیرا آن‌ها معتقد بودند به هیچ‌وجه شرایط برای حضور اصلاح‌طلبان مهیا نیست. بحث سنگینی بود که بالاخره جمع متقاعد شدند که اصلاح‌طلبان باید وارد شوند و این تصمیم دکتر عارف و حلقه مشاوران ایشان در شرایطی بود که در جبهه اصلاحات هنوز تصمیم مشخصی گرفته نشده بود و آقای خاتمی و مشاوران ایشان نیز به جد در حال تحلیل شرایط بوده، ولی تصمیم مشخصی اتخاذ نکرده بودند.

* بسیاری به عارف پیشنهاد کردند که شما به عنوان یک تکنوکرات وارد صحنه انتخابات شوید نه به عنوان یک اصلاح‌طلب، اما عارف در آن مقطع اعلام کرد که پایگاه اصلاح‌طلبی خط‌قرمز من است. من به اصلاح‌طلبان، سیدمحمد خاتمی و اصلاحات تعهد دارم و به جامعه اصلاح‌طلبی باید چه پاسخی دهم که اصلاح‌طلبی را رها کرده‌ام و به سراغ پایگاه دیگری رفته‌ام و از همان اول اعلام کردند که از پایگاه و با گفتمان اصلاح‌طلبی در انتخابات حاضر می‌شوم و این در شرایطی است که اصلاح‌طلب‌ها در زیر شدیدترین بمباران‌های تبلیغاتی بودند.

* وقتی عارف تصمیم گرفت که ستادهایش را در استان‌ها تشکیل دهد با موانع بسیاری روبه‌رو شد. در آن زمان بحث احتمال حضور سیدمحمد خاتمی یا آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همچنان مطرح بود که درست در این شرایط، دکتر عارف معتقد بود باید گزینه دیگری هم داشته باشیم. به این دلیل که آمدن آقای خاتمی و هاشمی در هاله‌ای از ابهام بود، بسیاری از ستادهای ما شکل نمی‌گرفت زیرا اصلاح‌طلبان منتظر تصمیم این دو بزرگوار بودند تا این‌که آقای خاتمی در جلسه‌ای اعلام کردند که دکتر عارف باید در صحنه باشند و به دوستان اصلاح‌طلب بگویید که ستادهای آقای دکتر عارف، ستادهای خاتمی-عارف است که اطمینان دوستان جلب بشود که اگر لازم باشد و شرایط لازم ایجاد شود، خاتمی قطعا از عارف حمایت خواهد کرد. این مسئله خیلی برای ما گره‌گشایی کرد و فعالان استان‌ها بسیار با انگیزه شدند و ستادها را تشکیل دادند.

*اولین مدافع اصلاح‌طلبان در انتخابات عارف بود. شعارهای اصلاح‌طلبی را عارف رواج می‌داد و درباره مسائل مربوط به زندانیان سیاسی، مسائل اقتصادی و... بسیار روشن و شفاف صحبت کردند که همین مسئله، خود باعث ایجاد یک روح امید در کالبد جامعه و سازمان رای اصلاح‌طلبان شد و بازگشت شور و هیجان به اردوگاه اصلاحات کاملا مشهود بود.
*عارف از یک سال پیش اعلام کرد که در صورت حضور سیدمحمد خاتمی، آیت‌الله هاشمی و جناب آقای ناطق نوری، من با این سه شخصیت بزرگوار رقابت نمی‌کنم که هیچ‌یک از نامزدها چنین تعهدات اخلاقی را ایجاد نکردند. همچنین ایشان تعهد کردند که سیدمحمد خاتمی روی هر فردی اجماع کند، من نیز تبعیت می‌کنم.
* عارف به محض ثبت‌نام آیت‌الله هاشمی، به فاصله دو ساعت بیانیه انصراف خود را آماده کرده و اعلام کردند که من تعهد کرده‌ام که البته مشاوران به ایشان پیشنهاد کردند که در انتشار بیانیه عجله نکنید و پس از آن، شخص آیت‌الله هاشمی نیز اعلام کردند که فعلا دیگران انصراف ندهند.
*آقای خاتمی در روزهای آخر هیات هفت نفره‌ای را برای مذاکره با دکتر عارف و دکتر روحانی تعیین کرد که بالاخره باید یکی از آن‌ها بماند که این تحلیل هم واقعا درست بود. این هیات هفت نفره هم به سراغ سازوکارهای نظرسنجی، افکار سنجی و... رفتند که دکتر عارف در جلسه با این نمایندگان سیدمحمد خاتمی، به دکتر نجفی که ریاست این هیات را برعهده داشت، گفتند که «اصلا این کارها لازم نیست، زیرا من تعهد کرده‌ام. آقای خاتمی اگر تلفنی به من بگویند که مصلحت نیست شما باشید من قبول می‌کنم و برای انصراف نه دلیل، نه نظرسنجی و نه توضیحی می‌خواهم. زیرا به سیدمحمد خاتمی تعهد داده‌ام.»
* بسیار خوشحالیم که در این انتخابات مردم پیروز شدند و بی‌شک در این پیروزی، نقش آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و دکتر عارف بسیار حیاتی بود.
*آقای روحانی بسیار خوب در مناظره‌ها ظاهر شدند و با صراحت و شفافیت، مطالبات مردم را مطرح کردند و دوش به دوش دکتر عارف، در صحنه انتخابات ظاهر شدند و ان‌شاءالله ایشان در وظیفه سنگین دولت، پاسخگوی مطالبات مردم باشند. فشارهای زیادی برای مصادره کردن ایشان وجود دارد و ایشان اکنون بر سر تصمیم بسیار جدی است و نباید فراموش کند که چه شعارهایی داده و چه مطالباتی از سوی مردم مطرح است.

۱۳۹۲/۵/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...