نسخه چاپی

تدارك گسترده اصلاح طلبان برای تسخیر «بهشت»

در آستانه تشكیل دولت یازدهم و بعد از آن انتخاب شهردار تهران گمانه زنی های متفاوتی در رسانه ها و محافل سیاسی درباره ریاست شورای شهر و شهردار تهران مطرح می شود.

به گزارش نما، در همین رابطه گرچه نام محسن هاشمی مدیرعامل سابق مترو و پسر ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان گزینه شهرداری تهران از سوی اصلاح طلبان و رسانه های منتسب به ایشان در برابر نام محمدباقر قالیباف مطرح می شود اما خبرها حکایت از بازی پیچیده اصلاح طلبان برای شورای شهر تهران دارد.

این جریان اگرچه خود را پیروز انتخابات 24 خرداد می داند اما صاحب دولت یازدهم نمی داند زیرا روحانی، رییس جمهور منتخب وابستگی سازمانی و مستقیم به اصلاح طلبان ندارد و بنابراین فرمان انتخاب کابینه کامل در اختیار اصلاح طلبان نیست لذا این عده نمی خواهند در اننتخاب رییس شورای شهر و شهردار تهران نیز اتفاق مشابه بیفتد به همین به نظر می رسد طرح نام محسن هاشمی صرفا برای استفاده از محبوبیت فعلی نام هاشمی رفسنجانی در ادامه موج انتخاب رییس جمهور و برای کنار زدن محمدباقر قالیباف است.

بنابراین اصلاح طلبان پشت این طرح عیان سناریوی دیگری را دنبال می کنند که پس از کنار زدن نام قالیباف قصد مطرح کردن نام های دیگری را دارند که قطعا وابستگی سازمانی و جریانی با اصلاح طلبان دارند ولی طرح فعلی نام آنها این بازی را می سوزاند.

در همین رابطه و به رغم اینکه کرسی های سبز رنگ خیابان بهشت تقریبا به تساوی میان اصولگرایان و اصلاح طلبان تقسیم شده است اما اصلاح طلبان که حالا پشتیبانی دولت را هم یدک می کشند درصدد هستند، نظر سه عضو مستقل منتخب شورا یعنی رضازاده، ساعی و جدیدی را هم به سمت خود جلب کنند و در این رابطه رایزنی های فشرده ای را هم آغاز کرده اند تا بدین ترتیب هم در انتخاب رییس شورا و هم در انتخاب شهردار دست بالا را داشته باشند.

خبرهایی مبنی بر ارائه وعده پست های ورزشی حتی غیر ورزشی! در دولت یازدهم به این سه عضو برای جلب آرای آنها در انتخاب رییس شورا و شهردار تهران نقل محافل این روزهاست. از سوی دیگر احمد مسجد جامعی و احمد دنیامالی دو گزینه اصلاح طلبان برای ریاست شورا هستند که پس از اظهارنظر خاتمی درباره حضور مسجد جامعی در کابینه به عنوان وزیر ارشاد انتخاب او برای ریاست شورا کمرنگ شد که گویا موجب دلخوری برخی اصلاح طلبان و از جمله خود مسجد جامعی شده بود با این استدلال که اگر برنامه ای هم برای وزارت ارشاد مسجد جامعی وجود داشت با این اظهارنظر خاتمی سوخت و اصطلاحا دست اصلاح طلبان هم در شورا و هم در کابینه در این پست خوانده شد.

شاید به همین دلیل بود که خاتمی در حاشیه مراسم دیگری مجبور شد اظهارنظر پیشین خود را اصلاح و بر ضرورت حضور مسجدجامعی در شورای شهر تاکید کند. احمد دنیا مالی نیز از سوی دیگر شانس بالایی برای احراز پست ریاست شورا را دارد زیرا علاوه بر حضور در فهرست مورد حمایت اصلاح طلبان در لیست مورد حمایت قالیباف هم حضور داشت و چندین سال معاون قالیباف در حوزه معاونت فنی و عمرانی بوده است و این مزیت را بر مسجد جامعی دارد که در حوزه عمرانی و فنی که نقش عمده ای در فعالیت های شهرداری تهران دارد دارای تجربه و سابقه است اما مسجد جامعی صرفا سابقه حضور در شورا و تسلط در مباحث فرهنگی و اجتماعی دارد اما بهرحال در میان اصلاح طلبان شاید بخت بیشتر با او یار باشد تا دنیامالی.

اما قالیباف که دربرابر پرسش ماندن یا نماندن در شهرداری پاسخ روشنی نمی دهد اگرچه با اختلاف زیادی از رقیب خود حتی در پایتخت در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد اما مدیریت تقریباً موفق او، کار را برای اصلاح طلبان که بدنبال جایگزینی قالیباف هستند سخت می کند چون افکار عمومی که حامی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری بوده اند در این موضوع با آنها همسو نیستند و سخت است که در این یک ماه باقیمانده فضای رسانه ای و افکارعمومی را طوری مدیریت کرد که ادامه امواج هیجانی انتخابات ریاست جمهوری بر واقعیات پیشرفت پایتخت نیز سایه بیاندازد و اصلاح طلبان با طیب خاطر و با حمایت افکار عمومی بهشت را بطور کامل تسخیر کنند!

اصلاح طلبان به خوبی می دانند که شورا و شهرداری تهران از چه اهمیتی برخوردار است آنها نمی خواهند اشتباه انتخابات شورای دوم را تکرار کنند و با تمام توان و تمام قد برای دو پست ریاست شورا و شهردار تهران خیز برداشته اند. چنانکه حتی امثال کرباسچی و خاتمی هم در این میان ایفای نقش می کنند تا به هر طریقی شده قالیباف که تنها مهره مانع آنها برای تصاحب شهرداری تهران است را با نقد عملکرد هشت ساله او کنار بزنند.

حالا باید نشست و دید که آیا آن رایزنی های سیاسی پیچیده اصلاح طلبان که برگ های حمایتی دولت را هم پشت سر دارد در کنار این لشگرکشی رسانه ای برای جلب نظر افکار عمومی می تواند نتیجه مطلوب آنها را به همراه بیاورد یا خیر؟

۱۳۹۲/۵/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...