نسخه چاپی

افزایش تحریمها در درآمدهای نفتی خلأ ایجاد كرد!

ازار سرمایه یك بازار گسترده است و محدود به اروپا یا كشور‌های تحریم‌كننده ایران نیست و ما در زمینه‌های مختلف با در‌صد‌ها و آمار‌های گوناگون در این بازار جهانی در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی رشد داشته‌ایم اما در چه زمینه و در كجا این رشد محسوس بوده این هم جای خود تأمل بر‌انگیز است.

به گزارش نما به نقل از تابناک، بسیاری از صاحب‌نظران نیز از ابعاد علمی و حتی سیاسی بر توسعه اقتصادی بدون نیاز به درآمد نفت صحه گذاشته‌اند ولی در تبدیل اقتصاد کشور به غیرنفتی چند اما و اگر هست که از آن به راحتی نمي‌توان گذشت. اندک آشنايی با اقتصاد کشور حاکی از نقش مسلطی است که صنعت نفت در ساختار اقتصاد ایران دارد و نفت با تار و پود اقتصاد ملی عجین شده و تولید و درآمد نفت به اصلی‌ترین عامل تغيیر، خواه مثبت یا منفی در اقتصاد ایران تبدیل شده است.

گستره آن از سطح مخارج دولتی وقدرت سیاسی دولت آغاز و با اثرگذاری بر تراز پرداخت‌ها، تقاضای داخلی، رشد بازارهای مالی و پولی و در نهایت رشد اقتصادی ادامه داشته است. مخلص کلام آنکه طی دهه‌های گذشته وابستگی اقتصاد کشور به نفت، خواسته یا ناخواسته، موجب شکل‌گیری رشدی القایی و وابسته به آن شده است که البته اگر صرف درآمدهای نفتی با بی‌هدفی و بی‌برنامگی توام شود آسیب‌پذیری اقتصاد ملی افزایش خواهد یافت.برای کاستن این اثرات منفی اگر تولید و استخراج و فروش نفت و فرآورده‌‌های آن موجب رشد اقتصادی مورد انتظار، افزایش اشتغال، بهبود سطح رفاه عمومی در همه زمینه‌ها وکاهش فقر شده و بخشی از درآمد در صندوق‌های حاکمیتی یا توسعه ملی کنار گذاشته شود به بیراهه نرفته‌ایم و از این طریق به تدریج خود را از بلای سیاه (به‌جای‌طلای سیاه) نجات داده‌ایم.

علي‌محمد احمدي نماينده مردم دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: در حال حاضر كاهش درآمدهاي نفتي توسط دشمنان به ما تحميل شده است، بايد به‌دنبال يافتن جايگزيني باشيم كه خلأ درآمدهاي نفتي را براي كشور پر كند.

سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي ميتواند سرمايه‌گذاري غيرمستقيم يا مشاركت‌هاي مختلف از قبيل خريد سهام باشد. تحريم‌هاي اعمال شده از سوي كشور‌هاي غربي به‌خصوص اتحاديه اروپا تمايل سرمايه‌گذاران را براي سرمايه‌گذاري در كشور كاهش داده است. بحث سرمايه‌گذاري خارجي بحث پيچيده‌اي است و صور گوناگوني دارد گفت: درخصوص نفت و گاز و مشتقات آن سرمايه‌گذاري خارجي شايد به ۸۰ در صد برسد اما درخصوص ساير سرمايه‌گذاري‌ها اين آمار و ارقام صحيح نيست. برخي از كشور‌هاي آسيايي مايل به سرمايه‌گذاري در ايران هستند اما اين نكته كه ما ۱۰۰ درصد يا نزديك به ۸۰ درصد رشد سرمايه‌گذاري خارجي در كشور را داشته باشيم قابل تأمل است.

رشد سرمايه‌گذاري در ايران

وی افزود: ما در زمينه سرمايه‌گذاري خارجي رشد داشته‌ايم. بازار سرمايه يك بازار گسترده است و محدود به اروپا يا كشور‌هاي تحريم‌كننده ايران نيست و ما در زمينه‌هاي مختلف با در‌صد‌ها و آمار‌هاي گوناگون در اين بازار جهاني در زمينه سرمايه‌گذاري خارجي رشد داشته‌ايم اما در چه زمينه و در كجا اين رشد محسوس بوده اين هم جاي خود تأمل بر‌انگيز است. به عقيده بنده ما در زمينه سرمايه‌گذاري خارجي در كشور رشد داشتيم اما نمي‌توان آمار ارائه شده را به‌طور قاطع پذيرفت چرا كه در شرايط تحريم رشد ۸۰ درصدي سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي ممكن نبوده مگر در زمينه‌هاي خاص همچون نفت و گاز.

كاهش اتكا به نفت

ما همواره آرزو داشته‌ايم كه به اقتصادي بدون اتكا و وابستگي به نفت، دست پيدا كنيم. ‌اي كاش در طول ساليان اخير، براي دست پيدا كردن به اقتصاد بي‌نياز از نفت، حركت تدريجي و پلكاني را آغاز كرده بوديم. اما در حال حاضر نيز كه كاهش درآمدهاي نفتي توسط دشمنان به ما تحميل شده است، بايد به‌دنبال يافتن جايگزيني باشيم كه خلأ درآمدهاي نفتي را براي كشور پر كند. بهره‌گيري از اوراق مشاركت، افزايش درآمدهاي مالياتي، صرفه‌جويي در مخارج جاري دولت، نظارت بر عمليات و شفاف‌سازي و كارآمدسازي بودجه سالانه كل كشور، از جمله عواملي هستند كه كمك مي‌كنند تا از ميزان اتكاي اقتصاد كشور به درآمدهاي نفتي كاسته شود.
لزوم اقدام حماسي در اقتصاد كشور

نگاهي به شرايط بازار كشور در سال گذشته، نشان مي‌دهد كه سال 91، سال بدي براي اقتصاد كشور بوده است. فشار دشمن در اين سال بر مردم و نظام جمهوري اسلامي افزايش بي‌سابقه‌اي يافت و موجب بروز مشكلاتي شد. در اين شرايط خاص كه فشار دشمن بر ما از حد گذشته است و انواع تحريم‌هاي ظالمانه و غيرقانوني ضد‌جمهوري اسلامي ايران روا داشته شده، همه ما مردم و مسئولان بايد با رويه‌اي فراتر و كارآمدتر از رويه معمول كار كنيم. بايد بيش از پيش تلاش كنيم و با ساز و كار دقيق وارد عرصه شويم و در موارد مختلف به خلق حماسه دست بزنيم. امروز كارهايي چون كاهش و كنترل تورم، مديريت بازار ارز، كاهش نقدينگي و ساماندهي اقتصاد كشور، نيازمند خلق يك حماسه عظيم اقتصادي است و با رفتارها و عملكرد متعارف و هميشگي نمي‌توان به اين مهم دست پيدا كرد. از همين رو رهبر معظم انقلاب اسلامي، به عبارت حماسه اقتصادي تصريح كردند.

۱۳۹۲/۵/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...