نسخه چاپی

هاشمی و خاتمی باید وارد صحنه شوند

مدیر مسئول روزنامه شرق گفت: شخصیت‌های محوری كشور مثل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی باید وارد صحنه سیاسی كشور شوند و به نهادینه شدن احزاب در كشور كمك كنند.

مهدی رحمانیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه "اکنون کسانی از احزاب فراگیر صحبت می‌کنند که خودشان شخصیت‌های فراگیری نیستند"، اظهار کرد: حزب فراگیر زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که فرهنگ کار حزبی در کشور تحقق پیدا کرده باشد.

وی در ادامه افزود: در کشور ما فرهنگ کار حزبی نهادینه نشده است و بسیاری از بزرگان کشور به وابسته نبودن به احزاب و گروه‌ها افتخار می‌کنند. در دنیایی که تحزب نهادینه شده است، این ویژگی مثبت تلقی نمی‌شود زیرا احزاب هستند که برای اداره کشور برنامه و کادر معرفی می‌کنند.

مدیرمسئول روزنامه شرق با بیان اینکه "مشکل اساسی ما نبود فرهنگ حزبی است"،‌ تصریح کرد: نه مردم چندان دل خوشی برای عضویت در احزاب دارند و نه مسئولان چندان علاقه‌ای دارند که احزاب در کشور نهادینه شود. نهادینه شدن احزاب زمان‌بر است و افرادی که در کشور محوریت دارند باید برای حل این مشکل تلاش کنند و نگاه مردم را نسبت به احزاب اصلاح کنند.

رحمانیان در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر من آقای روحانی تاحدودی دغدغه نهادینه کردن احزاب را در کشور دارد و می‌تواند موانع سر راه احزاب را از بین ببرد. دولت می‌تواند برای اصلاح قانون احزاب لایحه‌ای ارایه کرده و همچنین برای فعالیت احزاب مانع‌تراشی نکند.

وی همچنین با اشاره به اینکه "درصورت تشکیل احزاب فراگیر نیازی نیست که احزاب کوچک‌تر منحل شوند"، ‌افزود: احزاب کوچک‌تر می‌توانند با احزاب فراگیری که با برنامه‌های آنها نزدیک‌تر است همکاری کنند. به طور مثال در کشور آمریکا دو حزب فراگیر وجود دارد که قدرت بین این دو رد و بدل می‌شود و احزاب دیگر چندان نمودی ندارند. خود این احزاب میل پیدا کرده‌اند که در ذیل این احزاب فراگیر فعالیت کنند.

۱۳۹۲/۵/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...