نسخه چاپی

الشرق الاوسط:

حماس دوباره به سمت ایران می آید

روزنامه فرامنطقه ای "الشرق الاوسط" چاپ لندن از دیدار ماه گذشته نمایندگانی از گروه حماس با نمایندگان ایران و حزب الله لبنان در بیروت، خبر داد.

به گزارش نما به نقل از عصر ایران بر اساس این گزارش این دیدار پس از مدت ها روابط پر تنش بین ایران و حماس بر سر مساله سوریه و برای ترمیم روابط آسیب دیده بین ایران و حزب الله با حماس بوده است.

الشرق الاوسط می نویسد در این دیدار " موسی ابومرزوق" از شاخه سیاسی حماس به عنوان یکی از اعضای ارشد حماس شرکت داشته است.

موضوع اصلی این دیدار ار سر گیری دوباره کمک های مالی ایران به این گروه فلسطینی به ویژه از زمانی بوده است که حماس روابط خود را با حکومت بشار اسد به پیروی از برخی کشورهای عربی منطقه، بر هم زد.

الشرق الاوسط به نقل از " احمد یوسف" یکی از مقامات ارشد حماس و مشاور اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت حماس در غزه می نویسد که ایران همچنان به این گروه به عنوان یک متحد راهبردی می نگرد.

یوسف می افزاید که پیش بینی می کند به همین دلیل روابط ایران و حماس بار دیگر پس از مدتی سردی، به گرمی گذشته بازگردد.

در صورت صحت گزارش الشرق الاوسط، چرخش دوباره حماس به سمت ایران می تواند نشانه ای از محاسبات مجدد این گروه مهم فلسطینی نسبت به عدم تغییر معادلات قدرت در منطقه باشد.

حماس از سال گذشته و همزمان با فاصله گرفتن از حکومت بشار اسد به سمت دولت هایی چون قطر، ترکیه و مصر متمایل شد و همزمان به دلیل قرار گرفتن در مقابل دولت بشار اسد روابط خود با ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد؛ اما به نظر می رسد تحولات هفته های گذشته در سه کشور قطر، ترکیه و مصر ، این گروه فلسطینی را به ارزیابی دوباره معادلات قدرت در منطقه وادار کرده است.

انتقال آرام قدرت از شیخ حمد به ولیعهد جوانش شیخ تمیم در قطر ، آغاز ناآرامی های داخلی در ترکیه و نیز به زیر کشیدن محمد مرسی رییس جمهور اخوانی مصر از سوی ارتش این کشور از اریکه قدرت، سه اتفاقی بودند که به طور گسترده سیاست های داخلی و خارجی سه متحد مهم و جدید حماس در دو سال گذشته را تحت تاثیر قرار داد و حماس را به این نتیجه رساند که نمی تواند قدرت منطقه ای ایران را نادیده بگیرد.

۱۳۹۲/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...