نسخه چاپی

روایت یك روزنامه از وزیر قطعی ورزش و جوانان روحانی

یك منبع مطلع از انتخاب قطعی سعید فایقی به عنوان وزیر ورزش و جوانان دولت تدبیر و امید خبر داد.

به گزارش نما، روزنامه قانون در اینباره نوشته: چه كسی وزیر ورزش و جوانان می‌شود؟! این سوالی است كه این روزها و با نزدیك شدن به مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب اغلب جامعه ورزش هر روز از یكدیگر می‌پرسند و با گزینه‌های مختلفی هم مواجه می‌شوند. گزینه‌هایی كه اتفاقا بیشتر از سوی منابع غیر رسمی مطرح می‌شوند و رسانه‌ها هم به فراخور فضایی كه در آن قرار دارند به آن می‌پردازند.

به طور كل وزارت ورزش و جوانان به عنوان یك وزارتخانه‌ای كه با طیف گسترده‌ای از جامعه درگیراست و مسئله مهم جوانان هم درون آن تعریف می‌شود، از آن دست دستگاه‌های اجرایی است كه برای بخش عظیمی از مردم و جامعه سیاسی كشور مخصوصا نمایندگان مجلس مهم است چه كسی تصدی آن را در دولت آینده به عهده خواهد گرفت. ناكامی محمد عباسی و همكارانش در اولین وزارت ورزش و جوانان و مشكلات عدیده‌ای كه امروز قرار است وزیر آینده میراث‌دار آن‌ها باشد مسئله انتخاب وزیر ورزش و جوانان را با حساسیتی بجا مواجه كرده است. حساسیتی كه اتفاقا حسن روحانی را به عنوان رئیس جمهور منتخب به سمتی سوق خواهد داد تا برخلاف محمود احمدی‌نژاد تصمیمی عاقلانه و كارشناسی شده را در مسیر انتخاب وزیر ورزش و جوانان اتخاذ كند.

با وجود همه گمانه‌زنی‌هایی كه از فردای پیروزی حسن روحانی در انتخابات 24 خرداد صورت گرفت، كمیته انتخاب وزرای دولت تدبیر و امید در نهایت آنطور كه از درون همین كمیته مطرح شد، 3 نفر را به عنوان كاندیداهای نهایی تصدی وزارت ورزش و جوانان معرفی كردند. سه نفری كه دو نفر آنها سابقا و در دولت‌های سازندگی و اصلاحات در دستگاه ورزش سابقه مدیریتی دارند و یكی از آنها هم تقریبا یك عضو عادی از جامعه ورزش است كه تمام فعالیت‌های آن معطوف به حوزه فوتبال بوده.

بیژن ذوالفقارنسب، مسعود سلطانی‌فر و سعید فایقی. این‌ها سه نفر گزینه‌های اصلی تصدی وزارت ورزش و جوانان‌اند كه قرار است یكی از آنها در نهایت با رای اعتماد مجلس به اسم وزیر، صندلی ریاست ساختمان خیابان سئول را تصاحب كند. ساختمانی كه این روزها به شدت درون آن دچار تنش و درگیری شده و برخی نیروهای رسمی و قراردادی آن در واكنش به شرایط مالی‌شان روش اعتصاب را در پیش گرفته‌اند. در كنار این چهره‌ها پیش از این نام‌هایی چون مصطفی هاشمی‌طبا، محمد دادكان و حتی امیررضا خادم هم به عنوان كاندیداهای تصدی وزارت ورزش و جوانان سر زبان‌ها افتاد اما در ادامه كار كمیته انتخاب وزیر برنامه‌ای از آنها نخواست تا به‌طور اتومات از لیست كاندیداها حذف شوند.

نكته مهم جریان انتخاب وزیر ورزش و جوانان بعد از قطعی شدن سه كاندیدای آن حالا انتخاب فرد نهایی و معرفی آن به مجلس برای گرفتن رای اعتماد است. مسئله‌ای كه به نظر بسیار مهم‌تر از پروسه‌های قبل از آن است. آنطور كه طی چند روز اخیر رسانه‌ها در گمانه‌های خود مطرح می‌كنند شانس بیژن ذوالفقارنسب برای معرفی به مجلس زیاد است. طبق آن چیزی كه همین رسانه‌ها مدعی آن شده‌اند گویا حسن روحانی نظر مثبتی به مربی سابق تیم ملی فوتبال برای تصدی وزارت ورزش و جوانان دارد اما از آنجا كه او سابقه‌ای در سیستم مدیریتی ورزش نداشته و بی‌شك به خاطر شرایط خاصی كه دارد با مشكلاتی در مسیر اخذ رای اعتماد مجلس مواجه خواهد شد تیم مشاوران رئیس جمهور منتخب اقبالی به معرفی او ندارند.

در مورد مسعود سلطانی‌فر هم از آنجا كه او نفر اول كمیته ورزش حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی بوده مباحث جدی در مورد وزیر شدنش مطرح شد اما برخی نزدیكان به او معتقدند كه سلطانی‌فر میل چندانی به حضور در مجموعه‌ای كه تحت نظارت مجلس باشد ندارد و قائم مقام سابق سازمان تربیت بدنی ترجیح می‌دهد در سطوح پایین‌تری عضویت در دولت تدبیر و امید را تجربه كند. اما سعید فایقی كه هم به عنوان یكی از نزدیكان روحانی برخی مناظره‌های ورزشی رئیس جمهور منتخب را از طرف ستاد او پیش از انتخابات برگزار كرد و هم سابقه حضور در معاونت سازمان تربیت بدنی را برای مدت طولانی دارد، جدی ترین گزینه تكیه بر صندلی قدرت وزارت ورزش و جوانان است. معاون امور قهرمانی مصطفی هاشمی‌طبا در سازمان تربیت بدنی سابق از آنجا كه نگاه جامعی به سیستم ورزش دارد و بعید است مجلس هم زاویه‌ای با او داشته باشد، تنها گزینه‌ای است كه روی میز روحانی مانده و به نظر او فردی خواهد بود كه عنوان دومین وزیر ورزش و جوانان را یدك خواهد كشید.

دیروز یكی از نزدیكان دولت حسن روحانی كه خود از جمله اعضای كمیته انتخاب وزیر ورزش و جوانان بوده در این رابطه به «قانون» گفته: «سعید فایقی با توجه به شرایطی كه دارد و خود از جمله اعضای شناخته شده جامعه ورزش است تقریبا انتخابش به عنوان وزیر ورزش و جوانان قطعی شده و آنطور كه من می‌دانم قطعا از سوی دكتر روحانی به مجلس معرفی خواهد شد.»

او همچنین اظهار كرد:« فایقی از جمله افرادی است كه به لحاظ مشی سیاسی، میل بسیاری به اعتدال و میانه‌روی دارد و این یكی از فاكتورهایی است كه باعث شده تیم مشاوران و خود حسن روحانی روی او به اتفاق نظر برسند. البته همه این مباحثی كه من مطرح می‌كنم اطلاعاتی است كه تا روز یكشنبه دارم و نمی‌دانم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد به نظرم اگر تصمیم جدیدی اتخاذ نشود، سعید فایقی به عنوان وزیر به مجلس معرفی خواهد شد.»

۱۳۹۲/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...