نسخه چاپی

پیش‌بینی غیر علمی ناسا در مورد خشكسالی ایران

معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی كشور با غیرعلمی خواندن پیش‌بینی جدید ناسا مبنی بر وقوع خشكی ۳۰ ساله در ایران گفت: نظام طبیعت به صورت مداوم خود را كنترل می‌كند و اگر قرار بود اقلیم كره زمین با كارهای انسان تغییر كند زندگی بشر سالها پیش تمام می‌شد.

به گزارش نما، محمد تقی زمانیان افزود: بر اساس این گفته‌ها، اقلیم جهان تغییر پیدا کرده و علاوه بر افزایش دمای کره زمین، میزان بارندگی نیز در مناطق مختلف نوسان پیدا کرده است که البته ممکن است بر اساس این داده‌ها،‌ مواردی نیز مشاهده شود اما به طور کلی نمی‌توان قطعیت آن را ثابت کرد.

وی ادامه داد: در برخی پیش‌بینی‌ها اظهار می‌شود دمای زمین حداکثر تا یکی دو دهه دیگر هفت درجه گرمتر می‌شود اما در گذشته نیز پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته که به وقوع نپیوسته‌اند. به عنوان مثال در سال ۱۹۹۱ میلادی گفته می‌شد که تا سال ۲۰۰۰ میلادی آب دریاها دو متر و تا سال ۲۰۱۰ میلادی، پنج متر بالا می‌آید در صورتی که این اتفاق نیفتاد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اقلیم جهان از نظام خود تخلف نمی‌کند،‌ افزود: به عنوان مثال بیشتر گرمای خورشید به منطقه حاره می‌رسد و اگر قرار بود این گرما به مرزهای بالاتر انتشار پیدا نکند زندگی تنها در محدوده باریکی از کره زمین ممکن بود.

زمانیان تصریح کرد: باید به مسائلی که از سوی جامعه جهانی مطرح می‌شود با دید انتقادی نگاه کنیم؛ چرا که بسیاری از این سازمان‌ها تحت تاثیر دولت‌های بزرگ بوده و برای پیاده‌سازی خط مشی آنها تلاش می‌کنند. کما اینکه در گذشته نیز شاهد چنین مواردی بوده‌ایم و اکنون نیز نباید به صورت احساسی، این نظریه پردازی‌ها را بپذیریم.

معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: هر روز مطالب بسیاری در روزنامه‌ها، مجلات، سایت‌ها و فیلم‌هایی که ساخته می‌شود در مورد گرم شدن کره زمین مشاهده می‌کنیم که تکیه به این اطلاعات و تایید آن‌ها بدون نقطه نظرهای علمی ممکن نیست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: البته باید همیشه توجه داشته باشیم که توسعه کشور را متناسب با اقلیم پیش ببریم و کشاورزی، صنعت و ... نیز بر اساس پتانسیل موجود حرکت کند تا در آینده دچار مشکلاتی از جمله کمبود آب نشویم.

۱۳۹۲/۵/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...