نسخه چاپی

نقدی بر فهرست وزرای پیشنهادی روحانی: جای زنان كاملاً خالی است

عدم معرفی وزیر زن در كابینه روحانی ، باعث می شود سدی كه قبلاً شكسته شده ، ترمیم شود و در دولت های بعدی ، به كار گیری وزیر زن، دشوارتر گردد.

به گزارش نما به نقل از عصرایران انتشار فهرست اعضای کابینه پیشنهادی دکتر حسن روحانی ، برای جامعه زنان ایران ، چندان دلگرم کننده نبود چه آن که در میان 18 وزیر پیشنهادی ، حتی نام یک زن هم وجود نداشت.
این در حالی است که انتظار می رفت ، دولت "تدبیر و امید" دستکم یک زن را به عنوان وزیر در جمع خود می پذیرفت.

البته بدیهی است که شایسته سالاری ، مقدم بر جنسیت است اما سخن اینجاست که در میان میلیون ها زن ایرانی، آیا یک نفر برای تصدی مدیریت یک وزارتخانه وجود نداشت؟!

شاید گفته شود ملاحظات حسن روحانی در تعامل با نهاد روحانیت باعث شده است او زنان را به عنوان وزیر در کابینه اش به کار نگیرد. چنین تفسیری، هر چند می تواند "توجیهی برای فرار از واقعیت" باشد و مقبول برخی گردد اما در اصل عاری از واقعیت است چه آن که در دولت قبل ، اولین وزیر زن در جمهوری اسلامی منصوب شده و از مجلس رأی اعتماد گرفته بود و نهاد روحانیت نیز با این موضوع کنار آمده بود.

عدم معرفی وزیر زن در کابینه روحانی ، باعث می شود سدی که قبلاً شکسته شده ، ترمیم شود و در دولت های بعدی ، به کار گیری وزیر زن، دشوارتر گردد.

در دولت های جمهوری اسلامی تا قبل از دولت هفتم به ریاست سید محمد خاتمی، هیچ زنی عضو کابینه نبود. اولین زنی که به عنوان معاون رئیس جمهور ( و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست) عضو کابینه شد، "معصومه ابتکار" بود.

در دولت احمدی نژاد، اما سهم زنان فراتر رفت. او نه تنها یک زن (فاطمه جوادی) را در دولت نهم ،جایگزین ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست کرد، بلکه در دولت دهم دو معاون زن نیز داشت، یکی فاطمه بداغی که معاون حقوقی شد و دیگر نسرین سلطانخواه که عهده دار معاونت علمی رئیس جمهور بود.
او همچنین برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ، یک وزیر زن را به کار گرفت و مرضیه وحید دستجردی بر منصب وزارت بهداشت و درمان گمارد.
احمدی نژاد، همچنین برای فرحناز ترکستانی ، حکم معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان ملی جوانان را صادر کرد که البته ترکستانی این سمت را نپذیرفت.
دو زن دیگر هم که در ابتدای دولت دهم به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده بودند، رأی اعتماد نگرفتند و بدین ترتیب ، سوسن کشاورز و فاطمه آجورلو ، از تصدی وزارتخانه های آموزش و پرورش و رفاه ، باز ماندند.

احمدی نژاد همچنین در آخرین روزهای ریاست جمهوری اش ، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را به معاونت ارتقا داد و مریم مجتهد زاده را به عنوان معاون رئیس جمهور در امور زنان منصوب کرد.

اینک اما در فهرست وزرای روحانی ، حتی نام یک زن دیده نمی شود ، هر چند که هنوز معاونان رئیس جمهور تکمیل نشده اند و باید دیر که آیا روحانی ، از زنان که آن همه در تبلیغات انتخاباتی ، تکریم شان کرده بود ، در کابینه بهره خواهد گرفت یا خیر؟!

۱۳۹۲/۵/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...