نسخه چاپی

میزان یارانه‌ نقدی در دولت حسن روحانی

علی طیب نیا، وزیر پیشنهادی اقتصاد در اولین اظهار نظر خود گفته است كه نظام پرداخت یارانه نقدی باید اصلاح شود. به گفته وی روش فعلی با عدالت منافات دارد چرا كه همه مردم ایران با هر سطح درآمدی، به‌طور یكسان مشمول دریافت یارانه نقدی می‌ شوند.

به گزارش نما، علی طیب نیا، وزیر پیشنهادی اقتصاد در اولین اظهار نظر خود گفته است که نظام پرداخت یارانه نقدی باید اصلاح شود. به گفته وی روش فعلی با عدالت منافات دارد چرا که همه مردم ایران با هر سطح درآمدی، به‌طور یکسان مشمول دریافت یارانه نقدی می‌ شوند.

یک کارشناس حوزه اقتصاد معتقد است که دولت احمدی نژاد بهترین راه پرداخت یارانه ها کنار گذاشت و آسان ترین راه را انتخاب کرد. به همین دلیل لازم است تا دولت روحانی با یک بررسی دقیق جایگاه هر فرد در دهک های اقتصادی را مشخص کند و بهتر است که در پرداخت نقدی یارانه ها تجدید نظر کند.

پیش از اجرای قانون هدفمندی دولت احمدی نژاد اقدام به جمع آوری اطلاعات از خانوار کرد تا نظام خوشه بندی را برای پرداخت یارانه ها اجرا کند. اما این بررسی به دلیل مشکلات آماری با شکست مواجه شد و بر این اساس دولت تصمیم گرفت تا پرداخت یکسان یارانه ها را در دستور کار قرار دهد.

دکتر علی قنبری استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «حرف آقای طیب نیا درست است و بهتر است که به تناسب درآمدها یارانه پرداخت شود. اما بهتر است که یارانه به صورت غیر نقدی پرداخت شود. پرداخت یارانه باید به صورت کالایی یا بهداشتی و درمانی یا آموزشی و فرهنگی صورت بگیرد.»

دکتر قنبری افزود: «اما شیوه پرداخت عادلانه با مشکلاتی روبرو است. جایگاه افراد در دهک ها مشخص نیست چرا که در ایران درآمدها هیچگاه به صورت شفاف بیان نمی شود. بهتر است که بر اساس هزینه این کار صورت بگیرد.»

وی در خصوص جمع آوری اطلاعات بر اساس هزینه گفت: «در علم آمار یکی از جایگزین ها برای برآورد درآمد افراد، تعیین میزان هزینه پرداختی آنها در یک ماه است. بر این اساس از آنجایی که افراد حاضر به بیان شفاف درآمد خود نیستند بهتر است که برای جمع آموری اطلاعات از آنها در خصوص هزینه های پرداختی در یک ماه پرسیده شود.»

این کارشناس اقتصادی در خصوص روش پرداخت یارانه در دولت گذشته گفت: «دولت احمدی نژاد نتوانست به طور دقیق جایگاه افراد در دهک ها اقتصادی را مشخص کند و بر این اساس مجبور شد که بهترین راه پرداخت را به کنار بگذارد و آسان ترین راه یعنی پرداخت یکسان یارانه ها به همه افراد را در دستور کار قرار دهد.»

دکتر قنبری پیشنهاد کرد که در دولت جدید پرداخت یارانه ها بر اساس دهک های هزینه ای و غیر نقدی صورت بگیرد. اما باید برای پرداخت یارانه کالا و خدمات بررسی های دقیقی انجام شود. در صورتی که دولت با مردم صادق باشد مردم همه به جمع آوری اطلاعات کمک خواهند کرد. عیب کار در دولت قبل اجرای عجولانه و بی مطالعه و فقدان اعتماد مردم به روش دولت بود.

فرارو

۱۳۹۲/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...