نسخه چاپی

مخالفت ۴ اتحادیه بزرگ دانشجویی كشور با وزیر پیشنهادی علوم/"آقای روحانی! تجدید نظر كنید"

نمایندگان ۴ اتحادیه بزرگ دانشجویی در مصاحبه‌های مختلفی با معرفی جعفر میلی منفرد به عنوان وزیر پیشنهادی علوم مخالفت كردند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علیرغم نظر مثبت مجلس و برخی کارشناسان نسبت به اکثر وزرای پیشنهادی حجت‌الاسلام حسن روحانی، جعفر میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم از جمله افرادی است که این روزها با حاشیه‌های مختلفی روبروست. انتشار اخباری مبنی بر حمایت وی از فتنه ۸۸، شرکت در تحصن برخی اساتید دانشگاه امیرکبیر در جریان فتنه ۸۸، حمایت وی از برخی تشکل‌های ساختار شکن در این دانشگاه و ... موجب شده است که تردیدهای بسیاری در نظر برخی نمایندگان مجلس درباره صلاحیت وی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیش آید.

در این گزارش به سراغ اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی کشور رفته‌ایم تا نظر آنان را درباره وزیر پیشنهادی علوم جویا شویم:

** فروغی: نمی‌توان وزارت علوم را به مشوق تحصن‌ در مسجد دانشگاه امیرکبیر سال ۸۸ سپرد

علی فروغی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به مشکلاتی که دانشگاه‌ها در دوران اصلاحات روبرو بودند، گفت: در دوران اصلاحات دانشگاه‌ها با مشکلات متعددی از جمله مشکلات متعدد امنیتی، توجه نکردن به رشد علمی، تخریب ریشه‌های فرهنگی و کنش‌های متمایز با هنجارهای جامعه شاهد بودیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد معرفی میلی منفرد برای تصدی وزارت علوم دولت یازدهم مقدمه‌ای برای تکمیل کارهای دوره‌ قبل حاکمیت اصلاح‌طلبان باشد و نقشه و طرح‌ریزی نقاب جدید کارگزاران و اصلاح‌طلبان با عنوان اعتدال، سرمایه‌گذاری بر فرهنگ و به خصوص دانشگاه‌ها است و لازم است این مسئله در همین جا با واکنش مواجه شود.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی با اشاره به بازداشت شدن وزیر پیشنهادی علوم در فتنه ۸۸ و همچنین نقش وی در تحصن اساتید دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: آیا می‌توان وزارت علوم را به شخصی که معاون مصطفی معین بوده و همگان از ضربه‌های وارد شده دوران وی به دانشگاه‌، دین و جامعه آگاه هستند، سپرد؟ آیا می‌توان وزارت علوم را به کسی که در فتنه ۸۸ از عوامل تحصن و از مشوقین تحصن‌کنندگان در مسجد دانشگاه امیرکبیر بوده است، سپرد؟

فروغی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان و کارگزاران زخم خورده ۸ سال اخیر هستند و با کینه عمیقی بر سر کار آمده‌اند، گفت: توصیف شرایط اصلاح‌طلبان و کارگزاران فردی با سوابق میلی منفرد نه به دلیل مشخصات فردی بلکه با قرار گرفتن مشخصات وی در مختصات اصلاح‌طلبان می‌تواند از معین هم خطرناک‌تر عمل کند لذا نمایندگان مجلس باید با ملاک‌هایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند نسبت به فتنه هوشیار باشند و اجازه بازگشت کشور را به فضای بعد از دوم خرداد ندهند.

** رضایتی: علاوه بر مخالفت با میلی منفرد با منطقی هم که خروجی آن میلی منفرد باشد مخالفیم

در همین راستا محمد رضایتی دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره انتخاب جعفر میلی‌منفرد به عنوان گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت علوم، با بیان اینکه مخالف معرفی میلی منفرد به عنوان وزیر علوم هستیم، گفت: مخالفت ما تنها با شخص میلی منفرد مخالف نیست، بلکه با منطقی که خروجی آن نیز میلی‌منفرد باشد، مخالف هستیم، چرا که منطقی که منجر به انتخاب وی شده است، دچار اشکال است و احیاناً اگر میلی‌منفرد نیز رأی نیاورد با همین منطق شخص دیگری انتخاب می‌شود که تفاوتی با میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی دولت روحانی ندارد.

وی در تشریح دلایل مخالفت خود با انتخاب میلی‌منفرد برای وزیر علوم تصریح کرد: دلیل مخالفت ما با این منطق و مشی از آن سو است که این افراد از طیفی انتخاب می‌شوند که در دوران مدیریت آنان دانشگاه تنها با اغتشاش، تنش و غائله روبرو بود و حتی این افراد در زمانی که در کسوت استادی نیز مشغول بودند نیز ما شاهد به وجود آمدن مسائل مختلفی به خاطر وجود این افراد هستیم.

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به غائله نشریات موهن دانشگاه امیرکبیر در سال ۸۶ و نقش میلی منفرد در آن قضیه اظهار داشت: اگر هوشمندی دانشجویان و اساتید انقلابی نبود این غائله در دانشگاه امیرکبیر آبستن ۱۸ تیر دیگری می‌شد و نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که وزیر پیشنهادی دولت روحانی در آن زمان تلاش می‌کرد تا از این دانشجویان که در دانشگاه به عنوان مشروطی معروف بودند، دفاع کند و برای حمایت از آنان اقدام به تحریک اساتید برای برگزاری تحصن می‌کند که موجی برعلیه نظام و انقلاب بود.

رضایتی با بیان اینکه میلی منفرد در جریان فتنه سال ۸۸ بازداشت شده بود، خاطرنشان کرد: از اساتید و دانشجویان دانشگاه امیرکبیر شنیده‌ایم که گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارت علوم در سال ۸۸ بر روی پشت‌بام منزل خود در کوی اساتید دانشگاه امیرکبیر الله اکبر می‌گفته و دیگر دانشجویان و اساتید را نیز به این کار تشویق می‌کرده است.

** سهرابی: تشکل‌های دانشجویی درخواست تجدید نظر در معرفی وزیر پیشنهادی علوم دارند

محمد سهرابی عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه مهمترین دغدغه دانشجویان درباره کابینه دولت جدید انتخاب وزیر علومی در راستای منویات رهبری و انقلاب اسلامی بود، گفت: چالش برانگیزترین وزیر دولت اصلاحات، وزیر علوم وقت بود که هر از چند گاهی با سیاست‌های خود جامعه دانشگاهی را دچار التهاب می‌‌کرد.

وی افزود: در ۸ سال گذشته به واسطه سیاست‌های موجود پیشرفت علمی کشور و رشد شاخص‌های علمی افزایش یافت و دانشگاه‌ها فضای تقریبا آرامی را پشت سر گذاشتند و به امر علم اندوزی توجه داشتند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه وزیر بدون حاشیه، علم‌گرا و دارای تجربه در این شرایط برای پیشبرد اهداف نظام مورد نیاز فضای دانشگاهی کشور است، تاکید کرد: متاسفانه معرفی وزیر پیشنهادی وزارت علوم نشان داد به خوبی به دغدغه‌های دانشجویان توجهی نشده است و فردی معرفی شد که حرف و حدیث و شایعات فراوانی پشت او قرار دارد.

سهرابی تصریح کرد : تشکل‌های دانشجویی درخواست تجدید نظر در معرفی وزیر پیشنهادی علوم دارند زیرا وزیر معرفی شده با سابقه‌ای که در گذشته‌اش وجود دارد نمی‌تواند به خوبی دانشگاه‌ها را در مسیر درست حرکت دهد.

** محمدزاده: سوابق میلی منفرد حاکی از آن است که مدیریت بدون تنش ندارد

علی محمدزاده سخنگوی جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه مسئله‌ای که برای ما اهمیت دارد، این است که وزیر علوم درک درستی از جایگاه دانشگاه داشته باشد و علاوه بر تلاش برای تحقق تحرک و نشاط در دانشگاه‌ها، از نگاه سیاست‌زده به دانشگاه‌ها دوری کند.

وی با تاکید بر توجه به تولید و رشد علم در دانشگاه‌ها و نزدیک شدن دانشگاه‌ها به رسالت علمی خود، گفت: معتقدیم نقطه قوت و پیشرفت کلیدی در دانشگاه‌ها روحیه جهادی در علم بوده و پیشرفت‌هایی هم که اخیراً در دانش‌های مختلف حاصل شده به علت وجود روحیه جهادی بوده است و این موارد را باید وزیر علوم آینده لحاظ کند.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه از وزیر علوم آینده فضای باز دانشجویی و تضارب آرا را مطالبه می‌کنیم، تاکید کرد: البته فضای باز دانشجویی به معنای سیاست‌زده کردن دانشگاه‌ها و داشتن نگاه ابزاری به دانشجو و استفاده به عنوان پیاده نظام احزاب و تبلور نیات حزبی نیست. و این موارد خطوط قرمز ماست.

محمدزاده تاکید کرد: انتظارمان از روحانی این است که تحت فشار افراد و جناح‌های سیاسی قرار نگیرد و در انتخاب وزرا اجازه اعمال نفوذ از جانب احزاب را ندهد. وی باید وزرایی را انتخاب کند که به شعار اعتدال نزدیک‌تر باشد. اگر اینگونه رفتار کند مردم و دانشجویان از وی حمایت می‌کنند.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی از حسن روحانی خواست که برای وزارت علوم فرد دیگری غیر از جعفر میلی‌منفرد را معرفی کند و در توضیح این خواست خود تاکید کرد: باید فردی مسئول وزارت علوم باشد که این وزارتخانه را بدون تنش مدیریت کند. در صورتی که میلی منفرد با توجه به سوابقی که دارد گزینه مطلوبی نیست و به خاطر سیاسی‌کاری و سوابقش فردی نیست که مدیریتی بدون تنش داشته باشد.

۱۳۹۲/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...