نسخه چاپی

مضرات استفاده از هدفون

سر و صدای بلند از هر نوع، روی گوش تاثیر گذار است، در قاعده حلزونی شنوایی گوش، فركانس‌های بالای ۴۰۰۰ و ۸۰۰۰ و در راس حلزونی شنوایی، فركانس‌های پایین‌تر قابل شنیدن است.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، استفاده مکرر و ممتد از هدفون، خاصیت تمیز کنندگی گوش خارجی را مختل کرده و افراد زودتر دچار جرم گوش می‌شوند.

فرکانس شنوایی فرکانس‌های۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ است و فرکانس ۲۵۰ ،۴۰۰۰ و ۸۰۰۰ چندان در مجاورات شنوایی معمولی تاثیری ندارد. ولی فردی که در فرکانس بالا کاهش شنوایی پیدا می‌کند، معمولا صدای زیر را خوب نمی‌شنود و در محیط شلوغ، شنوایی او مناسب نبوده و در محیط آرام، خیلی قابل مشخص شدن نیست.

افراد نباید به صداهای بسیار بلند گوش دهند. در محیط‌هایی که صدا بالاتر از ۸۰ دسی بل است، مثل کارخانجات و مکانی که موسیقی بلند است از گوشی محافظت کننده استفاده شود چرا که در غیر این صورت در طولانی مدت، عصب شنوایی ضعیف ‌شده و ضعیف شدن عصب شنوایی درمان دارویی و جراحی ندارد و فرد فقط می‌تواند از سمعک استفاده کند.

یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش شنوایی می‌شود، صدای ناشی از انفجارات است که به علت صدای ناگهانی باعث کاهش سریع‌تر شنوایی می‌شود همچنین علاوه بر کاهش شنوایی حسی و عصبی، مشکلات دیگری مثل وزوز گوش را در پی داشته که در این موارد پیشگیری مهمتر از درمان است.

افرادی که از هدفون MP 3 player استفاده می‌کنند باید موسیقی را با صدای آهسته گوش دهند، زیرا صدای بلند علاوه بر سردردی که ایجاد می‌کند در دراز مدت باعث کاهش شنوایی حسی و عصبی می‌شود

فرکانس صدا باید کمتر از ۵۰ دسی بل باشد و حتی‌الامکان در محیط‌های پر سر و صدا و همهمه از گوشی محافظت کننده استفاده شود.

۱۳۹۲/۵/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...