نسخه چاپی

احوالات بازار مسكن در آستانه ورود وزیر جدید

پیش‌بینی كاهش و ثبات قیمت‌ها تنها به اظهارت رییس اتحادیه كشوری مشاوران املاك برنمی‌گردد چراكه نظر اكثر كارشناسان و مسئولان مسكن كشور بر ثبات قیمت‌ مسكن تا چند ماه آینده و پایان سال است.

"بازار مسکن آرام است و نیاز به آرامش بیشتری دارد" این نظر واحد برخی مسئولان و کارشناسان مسکن پس از انتخابات ریاست جمهوری است و حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا آرامش فعلی مسکن ماندنی و متداوم است؟

قبل از انتخابات ریاست جمهوری پیش‌بینی‌های مختلفی اعم از کاهش قیمت مسکن، ثبات این بازار، افزایش قیمت و وابستگی به نرخ ارز عنوان شد و رفته رفته پیش‌بینی‌های کاهش و ثبات قیمت مسکن به دنبال کاهش نرخ ارز به گونه‌ای به وقوع پیوست که در آستانه تحویل دولت، هفت درصد از حباب 20 درصدی قیمت خانه کاهش یافت.

در این زمان که حتی یک وعده مسکنی می‌تواند تاثیر خود را بر بازار بگذارد، رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک ثبات قیمت و آرامش مسکن تا شش ماه آینده را نوید داده و بسیاری از مسئولان و کارشناسان نیز آینده بازار مسکن را بدون تغییرات افزایشی قیمت پیش‌بینی کرده‌اند.

البته تداخل تابستان به عنوان فصل‌جابه‌جایی‌ها با تغییر دولت و همچنین وجود ماه رمضان همگی منجر به رکود بازار مسکن شده که قلی‌خسروی در این باره به ایسنا گفت: با تایید وزیران پیشنهادی کابینه دولت یازدهم، بازار مسکن سر و سامان می‌گیرد اما اکنون بازار دچار رکود نسبی است.

وی که پیش‌تر وعده ورود آرامش به بازار مسکن را داده بود، اظهار کرد: به تدریج از حباب قیمت مسکن کاسته می‌شود اما برای از بین رفتن 13 درصد حباب باقی‌مانده، زمان لازم است.

کلید مسکن در دستان بازار ارز!

پیش‌بینی کاهش و ثبات قیمت‌ها تنها به اظهارت رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک برنمی‌گردد چراکه نظر اکثر کارشناسان و مسئولان مسکن کشور بر ثبات قیمت‌ مسکن تا چند ماه آینده و پایان سال است.

به گفته رییس انجمن مهندسان شهرساز کشور، ثبات در بازار مسکن نیازمند آرامش سیاسی و اقتصادی در کشور است که از جمله مهمترین آن خروج نقدینگی از بازار به سمت بخش تولید است. برخی دیگر نیز بر این باورند که بازار مسکن در انتظار تثبیت نرخ ارز است و نحوه برخورد دولت جدید و برنامه‌هایش نیز تعیین‌کننده آینده بازار مسکن خواهد بود.

البته اگر وعده مسئولان محقق و بیش از دو میلیون واحد مسکونی مسکن مهر و ویژه تا پایان سال به متقاضیان تحویل داده شود به نظر می‌رسد بخش زیادی از تقاضای بازار تامین شود و این میزان عرضه بتواند قیمت‌ خانه را حداقل در یک ثبات نسبی نگه دارد.

۱۳۹۲/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...