نسخه چاپی

خاموش ترین سازمان دولت دهم را می شناسید؟

سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور ، در دولت های نهم و دهم دچار فعالیت سینوسی شد . چه در زمان دولت نهم تاثیر گزارترین سازمان دولتی شد و چه در دولت دهم منفعل ترین وبی تاثیر ترین سازمان دولت دهم شد .سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور در دولت دهم بیشتر به یك سازمانی كه نباید از آن خبری بیرون رود تبدیل شد . از تبدیل سالن 120 نفره همایش به اتاق قائم مقام و انفعال مدیریتی از حاشیه های این سازمان است.

به گزارش نما به نقل از کارگر آنلاین : سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ، در دولت های نهم و دهم دچار فعالیت سینوسی شد . چه در زمان دولت نهم تاثیر گزارترین سازمان دولتی شد و چه در دولت دهم منفعل ترین وبی تاثیر ترین سازمان دولت دهم شد .سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در دولت دهم بیشتر به یک سازمانی که نباید از آن خبری بیرون رود تبدیل شد . از تبدیل سالن 120 نفره همایش به اتاق قائم مقام و انفعال مدیریتی از حاشیه های این سازمان است.

طرح موضوع تشکيل سازمان شهرداريهاي کشور ، سابقه اي در حدود چهار دهه دارد ، اما با وجود وفاق نظري وعملي به ظاهر عمومي بر سر ضرورت چنين تشکيلاتي در نظام مديريت شهري کشور ، هيچ گاه اين امر تحقق نيافته است .گويا اکنون مسئولا ن ذيربط عزم خود را براي تشکيل اين سازمان جزم کرده اند . اين مقاله با بازشناسي تحولات وسابقه قانوني وتشکيلاتي اين سازمان در چند دهه گذشته به موضوع اهداف و وظايف آن پرداخته وموانع تشکيل آن را بر مي شمارد.

در قانون شهرداريها (مصوب 11/4/1334) ماده اي با شماره 62 آمده است که هدف آن راهنمايي وايجاد هماهنگي در امور شهرداريهاست . اين ماده قانوني بدون شک درزمينه تغييروتحولات اجتماعي واقتصادي ورشد شهر نشيني بوده که درآن زمان درکشور در حال وقوع بوده است . به منظور روشن نمودن منابع مالي ماده 62 درماده 63 مطرح شده که منابع درآمدي اين ماده ازمحل 2درصد وصولي ويا اعتبار منظور در بودجه شهرداريها تامين خواهد شد . براي مشخص نمودن نحوه هزينه وسقف پرداختي وبراي جلوگيري ازفشار به شهرداريهاي کوچک نيز ماده 82 مطرح شده است . در ذيل همه اين مواد ارائه مي شود:

اختصاصی کارگر آنلاین : با انحلال اتحاديه شهرداريها به عنوان يک سازمان موازي،پايان جنگ تحميلي،انجام سرمايه گذاريهاي لازم در دوران سازندگي وشروع دوران تثبيت نظام وتشکيل شوراهاي اسلامي شهروروستا،وزارت کشوراساسنامه قبلي سازمان شهرداريها(مصوب سال 1365) را اصلاح نمود و پيشنهاد اساسنامه جديد خود را به سازمان مديريت وبرنامه ريزي کشور ارائه کرد.

سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ، در دولت های نهم و دهم دچار فعالیت سینوسی شد . چه در زمان دولت نهم تاثیر گزارترین سازمان دولتی شد و چه در دولت دهم منفعل ترین وبی تاثیر ترین سازمان دولت دهم شد .

سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در دولت دهم بیشتر به یک سازمانی که نباید از آن خبری بیرون رود تبدیل شد و شاید توصیف سازمان اطلاعاتی و امنیتی برای آن مناسب باشد!

سازمان شهرداری های و دهیاری های کشور متولی اداره بیش از 1250 شهرداری و 25000 هزار دهیاری می باشد که باید طبق برنامه دهیاری های کشور را به 36000 هزار دهیاری افزایش یابد.

در موقع تنظیم خبر در جستجویی در گوگل به خبری برخورد کردم که تیتر آن این بود " موسم خواب زمستانی در سازمان شهرداری ها" کنجکاو شدم و در منبع اصلی خبر که سایت تابناک بود ان را خواندم که بیش از 60000 هزار بیننده داشت .

سایه تشکیل اتحادیه شهرداری ها بر سازمان شهرداری ها

البته به نظر می رسد سازمان شهرداری ها نتوانست به اهدافی که در تصویب نامه هیئت دولت بود خود را برساند و اینکه هر چند و یکبار شورای عالی استان ها نیز به دلیل ناکار آمدی و عدم ایجاد تعامل ملی در شهرداری های کشور بر تبل راه اندازی اتحادیه شهرداری ها می کوبد .

براستی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها نقش خود را در ساماندهی مدیریت شهری و روستایی کشور می داند یا خیر ؟ البته به نظر نویسنده که مطالعه ی مناسبی برای نگارش این خبر داشتم ، نمی داند.

وقتی در راهروهای سازمان شهرداری ها یکبار چرخیدم نظرم به میزهای سالن آمفی تئاتر مانند برخورد کرد از یک آبدارپچی پرسیدم اینا از کجا آمده است گفت از زیر و رو شدن سالن 120 نفره سالن جلسات طبقه هشتم که الان اتاق کار شده است .

سالن آمفی تئاتر 120 نفره ای که به اتاق اختصاصی قائم مقام و سرویس بهداشتی اختصاصی تبدیل شد

با تعجب پرسیدم سالنی که برای 120 نفر تعبیه شده چطور حالا برای یک نفر مناسب شده ؟ با خنده گفت آخه برای قائم مقام سازمان است .

سری به طبقه ششم زدم نصف آن را اداره کل حراست در اختیار داشت که سابق در یک چهارم آن طبقه بود که آن هم برای یک خدمت مناسب با شرح وظایف مشخص شاید هم زیاد بود .

به نظر می رسد سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در حال حاضر بیشتر به نگه داشتن خود طبقات ساختمانش مشغول شده و وطایف ملی و بین المللی خود را فراموش کرده است .

در چهار سال اخیر آن طور که سوابق نشان می دهد رئیس این سازمان حتی یک جلسه مفصل با نمایندگان افکار عمومی و خبرنگاران نداشته است .

مدیریت روابط عمومی سه بار تغییر ساختار پیدا کرد

یکبار در اواسط دولت دهم به مدیریت ، یکبار به اداره کل روابط عمومی و امور مجلس که سنخیت آن هیچگاه معلوم نشد و دوباره در حال حاضر به مدیریت زیر نظر مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی تبدیل شده است .

می گویند برای اینکه ببینی یک چیزی مهم است یا خیر نبودن آن را تصور کن . حال تصور می کنیم سازمان شهرداری های در کشور نیست به نظر می رسد آب از آب تکان نمی خورد و تقسیم بودجه شهرداری ها هم توسط اداره کل شهرداری های وزارت کشور و معاونت برنامه ریزی وزارت کشور انجام می شود دهیاری های هم در یک اداره ای کنترل مدیریتی می شود .

شاید در این حالت شاهد کاهش تنش ها در شهرداری های کشور و تخصیص وام به شهرداری های کشور به صورت عادلانه باشیم .

بازنشتگانی که از یک وزارت خانه دیگر آمده اند و کار تخصصی زمین مانده را انجام می دهند

شنیده ها حاکی است که خیلی از بازنستگان یک وزارتخانه خاص در حال حاضر حقوق بگیر این سازمان تخصصی هستند . حقوق بگیرانی که بیشتر با کلمه مشاور خود را برای مطلوب بودن کارهایشان در این سازمان تخصصی سرزنش نمی کنند .

نزدیکانی که خیلی زود جزء جداشدند.

انتصابات فراوان در این سازمان در دولت دهم آفت مدیریت مناسب و اثر گزار شد . نزدیکانی که به رئیس سازمان خیلی نزدیک بودند خیلی زود نا محرم شده و حذف شدند و حتی سفارشی برای مناسب بودن جایگاه بعدیشان نشد . افرادی که به خاطر رئیس سازمان سینه چاکی کرده بودند .

سازمان شهردای ها از مدیریت حتی در روزهای جمعه به مدیریت شاید در برخی از روزهای هفته

نیکزاد در یک سخنرانی مطبوعاتی در زمان مسئولیتش در پایان دولت نهم در این سازمان گفته بود که من جمعه ها هم که سرکارم باز وقت برای اداره اینجا کم می آورم . رئیس این سازمان در دولت دهم با توجه به حضورش کم حضورترین رئیس این سازمان بود که البته این به معنای عدم مدیریتش نیست و شاید ایشان مدیریت خاصی برای مدیریتش دارد که می تواند به این شکل سازمان شهرداری ها را مدیریت نماید .

۱۳۹۲/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...