نسخه چاپی

ادعای مركز آمار: نرخ بیكاری در شرایط كرونا به پایین‌ترین رقم ۶ سال اخیر رسید!

عکس خبري -ادعاي مرکز آمار: نرخ بيکاري در شرايط کرونا به پايين‌ترين رقم ? سال اخير رسيد!

بر اساس ادعای مركز آمار، در فصل بهار امسال نه تنها تعداد بیكاران زیاد نشده، بلكه نسبت به زمستان نزدیك به ۲۸۰ هزار نفر كمتر شده و نسبت به بهار سال گذشته ۴۵۰ هزار نفر كمتر هم شده است.

به گزارش نمادر شرایطی که به علت بحران کرونا، بسیاری از کسب‌وکارها در کشور خوابیده و تعدیل نیروی گسترده‌ای رخ داده است، مرکز آمار اعلام کرد در فصل بهار امسال که اوج شیوع کرونا بود، نرخ بیکاری نه تنها زیاد نشده بلکه به پایین‌ترین سطح ۶ سال گذشته رسیده است.

بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری در فصل بهار امسال به ۹.۸ درصد رسیده که از تابستان سال ۱۳۹۳ به بعد، پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور محسوب می‌شود.

پیش از این وزارت کار اعلام کرده بود بیش از ۸۰۰ هزار نفر شاغل دارای بیمه که بر اثر کرونا شغل خود را از دست داده‌اند برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند. البته تعداد بیکاران ناشی از بحران کرونا بسیار بیشتر از این رقم است زیرا بسیاری از شاغلان، فاقد بیمه هستند.

از سوی دیگر بسیاری از کسب‌وکارها در کشور در ۴ ماه اخیر بر اثر شیوع کرونا، دچار کسادی شدید شدند و تعدیل نیروی گسترده‌ای انجام داده‌اند. بنابراین انتظار می‌رفت نرخ بیکاری به شدت افزایش پیدا کرده باشد.

اما گویا مرکز آمار تمایلی ندارد آمار و ارقام تلخ را منتشر کند تا مبادا دولتمردان مکدر شوند. از این رو شاهد هستیم که ادعای کاهش نرخ بیکاری در اوج بحران کرونا مطرح شده است.

بر اساس ادعای مرکز آمار، در فصل بهار امسال نه تنها تعداد بیکاران زیاد نشده، بلکه نسبت به زمستان نزدیک به ۲۸۰ هزار نفر کمتر شده و نسبت به بهار سال گذشته ۴۵۰ هزار نفر کمتر هم شده است.

کارشناسان سال‌ها است بر ضرورت وجود یک مرکز آماری مستقل در کشور که فاقد از سلایق دولت‌ها و دولتمردان اقدام به انتشار آمار کند، تاکید می‌کنند. هم‌اکنون ریاست مرکز آمار توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود.

با توجه به انتقادات گسترده‌ای که آقای روحانی رئیس‌جمهور از آمار اشتغالزایی در دولت قبل مطرح کرد، مرکز آمار در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در انتشار آمار اشتغال و بیکاری، دست به عصا حرکت کرده است. حتی این مرکز، اقدام به دستکاری آمار بیکاری و اشتغال مربوط به پایان دولت دهم (آمار زمستان سال ۱۳۹۱) کرد تا اظهارات آقای روحانی درباره اینکه دولت‌های نهم و دهم اشتغال خالص نزدیک به صفر داشتند، اثبات شود.

۱۳۹۹/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...