نسخه چاپی

رشد ۱۵ درصدی اشتغال زنان طی سال‌های ۶۵ تا ۹۰

درصد اشتغال زنان همواره با افت و خیزهایی همراه بوده است، این روند از سال ۴۵ تا ۶۵ روند نزولی داشته است اما از سال ۶۵ تا ۹۰ اشتغال زنان ۱۵،۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بر اساس مطالعات و بررسی دانشمندان علوم روان‌شناسی و جامعه شناسی، اشتغال زنان به عنوان نیمی از نیروی انسانی جهان تأثیر مثبت و مفیدی از قبیل گسترش ارتباطات اجتماعی، استقلال مالی، دخالت در امور تصمیم گیری خانواده، کاهش افسردگی و افزایش اعتماد به نفس روی زنان شاغل دارد.

از طرفی نتایج بعضی از تحقیقات نتایج نشان می‌دهد که ایفای نقش زن در خانواده به‌عنوان همسر و مادر به‌نحو مطلوب بسیار دشوار و سنگین است و اشتغال وظیفه سنگین‌ دیگری است که زنان باید با تحمل مشکلات، تلفیقی مناسب و سالم بین این دو مسئله ایجاد کنند و ضرورت‌ها، نیازها و توانایی‌های خود و خانواده را تشخیص دهند.

بنابراین اشتغال زنان می‌تواند به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت روان افراد خانواده و خودشان تأثیرات متفاوتی برجای گذارد.

در مورد تأثیر اشتغال زن در خارج از منزل می‌توان به عامل کمک به تأمین رفاه اقتصادی خانواده اشاره کرد به طوری که ورود زنان به صحنه‌های اقتصادی و اجتماعی باعث بهتر شدن وضعیت درآمدی خانواده‌ها شده و موجب بهبودی و رفاه اقتصادی خانواده‌شان می‌شود.به طوریکه کمک اقتصادی زنان و فعالیت شغلی آنها در درجه دوم یعنی پس از وضعیت شوهرانشان قرار می‌گیرد.

بررسی‌های آماری بر مبنای اطلاعات سرشماری‌ها نشان می‌دهد که تعداد مطلق شاغلان زن در طی سرشماری‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۸۵ روند افزایشی داشته است.

در سال ۱۳۴۵،تعداد شاغلان زن ۹۱۰ هزار نفر بوده است که به ۲ هزار و ۷۱۲ نفر در سرشماری ۱۳۹۰ رسیده است.

درصد رشد شاغلان زن همواره با افت و خیز همراه بوده است و از ۱۳،۳ درصد در سال ۴۵ به ۸،۹ درصد در سال ۶۵ کاهش یافته است و در سال ۱۳۹۰ به ۱۵،۲ درصد افزایش یافته است.



منبع:فارس

۱۳۹۲/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...