نسخه چاپی

دومين روز بررسي صلاحيت وزيران در مجلس (به روز مي شود)

بررسی صلاحیت سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات

سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات سومین وزیری است كه صلاحیت وی مورد بررسی مجلس قرار گرفته است. بیرانوند در مخالفت با وزیر، عبدالهی و جهانگیرزاده در مخالفت با وزیر و سپس رسایی در مخالفت با وزیر نطق كردند.

به گزارش نما با پایان بررسی برنامه کاری دولت و ترکیب کلی اعضای کابینه، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرا شد. طبق ترتیب الفبا، وزارت آموزش پرورش و وزیر پیشنهادی آن یعنی محمدعلی نجفی اولین وزارتخانه‌ای بود که کار بررسی صلاحیت وزیر آن شروع شده است که بعد از جلسه عصر دوشنبه، در صبح سه شنبه پیگیری می‌شود.

احمد امیرآبادی نماینده مخالف: ایراد به سوابق وزیر پیشنهادی در وزارت آموزش پرورش و انتخابات سال 88

امیرآبادی نماینده قم اولین فردی بود که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی به ایراد نطق پرداخت. وی در جلسه علنی عصر دوشنبه مجلس در مخالفت با محمد علی نجفی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش ضمن تبریک خلق حماسه سیاسی و تبریک پیروزی در انتخابات به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی! باید قبول کنیم که وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک وزارتخانه مهم و کلیدی در کشور مطرح است و تأکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت این وزارتخانه افزوده است.

وی با بیان اینکه مخالفتش با گزینه آموزش و پرورش به معنای مخالفت با دولت نیست، افزود: آموزش و پرورش یادگار شهیدان رجایی و باهنر است و این وزارتخانه با 11 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی اهمیت بسزایی دارد که باید علی‌رغم زحمات 8 ساله آقای نجفی در آموزش و پرورش، عملکرد ایشان را نقد کنیم.

امیرآبادی با انتقاد از عملکرد گزینه وزیر آموزش و پرورش در طرح نظام آموزشی کشور که به گفته وی با زحمات چندین ساله شهید رجایی فعال شده بود گفت: در بحث تربیتی که یک بحث مهم در آموزش و پرورش آقای نجفی چه عملکردی داشته است؛ تغییر نظام آموزشی در دوره ایشان از دوره متوسطه آغاز شد در حالی که این طرح مورد تاکید همگان بود.

نماینده مردم قم با بیان اینکه در دوره وزارت نجفی حوزه تربیتی معلمان محدود شد، خاطر نشان کرد: عملکرد آقای نجفی نشان می‌دهد که ایشان اعتقادی به حوزه پرورشی در حوزه آموزش و پرورش نداشته است در حوزه ایشان بخش پرورشی کمرنگ شد و در دوره‌های بعدی حذف شد گرچه دیگران هم مقصر بوده اما چون ایشان 8 سال وزیر بوده سهمشان بیشتر است و در حقیقت آزموده را آزمودن خطا است.

وی خطاب به نجفی گفت: در برنامه شما بحث تأمین اخلاقی دانش‌آموزان و انس آنها با قرآن دیده نمی‌شود در دوران 8 سال وزارتخانه خود گرچه تأکید می‌کنید که با حوزه‌های علمیه در ارتباط بودید اما بگویید چند تفاهم‌نامه با حوزه‌های علمیه و مراکز دینی داشته‌اید؛ چند بار با مراجع اعظام تقلید دیدار کرده‌اید.

امیرآبادی با انتقاد از عدم برنامه نجفی برای کیفی‌سازی مدارس دولتی خطاب به وی گفت: مردم از کجا بیاورند برای تحصیل فرزندان خود به مدارس غیرانتفاعی پول بدهند آیا نباید ما مدارس دولتی را کیفی می‌کردیم؟

وی با بیان اینکه نمی‌خواهد در مخالفت با گزینه وزارت آموزش و پرورش بحث سیاسی مطرح کند گفت: متأسفانه آقای رئیس‌جمهور برای وزارت آموزش و پرورش به جای یک چهره علمی و فرهنگی یک چهره سیاسی معرفی کرده است که به گفته خودش حتی یک روز در مدرسه معلم نبوده و یک مدرسه هم مدیریت نکرده جزء اینکه 8 سال وزیر آموزش و پرورش بوده است.

نماینده مردم قم با بیان اینکه نمی‌توانیم از کنار فتنه 88 به آسانی عبور کنیم اظهار داشت: در فتنه 88 برخی با اطلاع و با علم نتیجه انتخابات را نپذیرفته‌اند و قانون‌شکنی خسارات سنگینی را به ملت وارد کرده‌اند و ما نمی‌توانیم از این موضوع به راحتی عبور کنیم.

وی با بیان اینکه نجفی در انتخابات 88 در ستاد میرحسین موسوی بوده است افزود: در ستاد انتخاباتی افراد بودن جرم نیست اما اینکه بعد از اعلام نتیجه انتخابات مدعی شود که 11 میلیون رأی جا‌به‌جا شده است باید پاسخگو باشد؟ باید آقای نجفی پاسخ بدهد که چرا برخی با بیانیه‌های آنها به خیابان‌ها ریختند و به نظام خسارت وارد کرده‌اند.

امیر‌آبادی افزود: بعد از خطبه‌های مقام معظم رهبری در 29 خرداد این بود باید پاسخ بدهند که چرا آن هزینه را به نظام وارد کرده‌اند.

آقای نجفی شما چه کاره بودید که در سال 88 مراجع تقلید نامه نوشتید گرچه نوشتن نامه به مراجع تقلید جرم نیست اما وارد کردن آن اتهامات در آن نامه به نظام اسلامی درست بود.

وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری برای گروهی جهت دلجویی از آسیب‌دیدگان فتنه 88 خطاب به نجفی گفت لطفا بفرمایید شما چه کاره بودید که در آن زمان در مناطق مختلف حضور می یافتید و می‌گفتید که به نمایندگی از موسوی و کروبی می‌خواهید از آسیب‌دیدگان دلجویی کنید.

وی افزود: آقای نجفی در جمع کمیته ستاد آموزش و پرورش کروبی اظهاراتی داشتند که آن را در اختیار همکاران خواهم گذاشت.

امیر‌آبادی در بخش پایانی خود با طرح این سؤال از نجفی که برنامه شما برای ارتقاء فرهنگیان و ارتقاء کیفی مدارس دولتی چیست خطاب به نجفی گفت: آنچه در سال 88 اتفاق افتاد را فتنه می‌دانید یا نه آیا اصلا اعتقادی به تقلب دارید و آیا فتنه‌گران را محکوم می‌کنید.

وی افزود: آقای نجفی در زمانی که در شورای شهر بودند با نام‌گذاری یک میدان به نام 9 دی که در آن روز چشم فتنه کور شده بود مخالفت کردند که باید پاسخگو باشند.


عثمانی نماینده موافق: آموزش و پرورش از انرژی هسته‌ای مهم‌تر است

محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، اولین نماینده‌ای بود که در موافقت با محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس گفت: فتنه جدیدی در راه است و این فتنه هم این است که عده‌ای می‌خواهند مجلس را در مقابل اراده ملت قرار دهند هر چند اطمینان داریم که مجلس معتدل و عدالت گرای ما در این دام نخواهد افتاد.

وی افزود: هر کسی که جزء جریان فتنه بوده باشد نه روحانی که مورد تایید رهبری است او را به کابینه راه می‌دهد و نه مجلس به چنین کسی رای اعتماد خواهد داد. بحث فتنه جریانی انحرافی است که با مطرح کردن آن و نسبت دادن این جریان به برخی افراد می‌خواهند شکافی بین اراده ملت و هوشیاری نمایندگان ایجاد کنند.

عثمانی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در نهاد جامعه تصریح کرد: آموزش و پرورش مهمترین وزارت موجود در دولت است. بذر فرهنگ و مدنی هم در آموزش و پرورش کاشته می‌شود و دانش آموزان مسیر خود را در این دوره طی می‌کند. دانشجوی موفق امروز دانش آموز موفق دیروز است و آموزش و پرورش محصولی را عرضه می‌کند که نیاز دانشگاه ما است و اهمیت دانشگاه برای نظام به اندازه‌ای است که رهبر معظم انقلاب آن را کارخانه آدم سازی معرفی می‌کند و ورودی این کارخانه آموزش و پرورش است.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه خاطر نشان کرد: اگر آموزش و پرورش اصلاح شود جامعه ما اصلاح شده است، بزهکاران و افراد نابهنجار کسانی هستند که در زمان تحصیل در آموزش و پرورش مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

وی افزود: صحبت امروز ما درباره وزیری است که قرار است چنین وزارتخانه مهمی را اداره کند و مسلما باید فردی باشد که در شان نظام جمهوری اسلامی ما باشد.

عثمانی در ادامه گفت: آموزش و پرورش از سد ساختن، راه ساختن و حتی انرژی هسته‌ای مهمتر است اگر ما نسل فردا را به درستی نسازیم چه کسانی می‌خواهند به جای روحانی‌ها، لاریجانی‌ها و احمدی‌نژاد‌ها کشور را مدیریت کنند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با برشمردن ویژگی‌های وزیر علوم تصریح کرد: مدیریت آموزش و پرورش باید یک مدیریت کارآمد، برنامه‌ای و آینده نگر باشد، فقط نمی‌شود وضع امروز را دید و براساس برنامه‌های کوتاه مدت برای این وزارتخانه برنامه ریزی کرد.

وی افزود: اگر امروز از نجفی رضایت وجود دارد ناشی از اقدامات خوبی او در گذشته است. آموزش و پرورش باید کاری کند که شرایط معلم شدن و معلم ماندن به خوبی حفظ شود، که معلم شدن آسان و معلم ماندن سخت است اما برنامه‌های نجفی برای این موارد مدون است.

عثمانی خطاب به مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من از نماینده مخالف محترم تعجب می‌کنم که برنامه‌های نجفی را به عنوان ابهام مطرح کردند. هشت سال گذشت و هیچ کسی درباره معیشت معلمان صحبت نکرد اما حالا همه به فکر معیشت فرهنگیان افتادند.

وی افزود: معلمان به واسطه اینکه نتوانستند تورم را به لایه‌های دیگر جامعه منتقل کنند بیشترین فشار را تحمل کردند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: به عقیده ما موافقان نجفی، او بعد از شهید رجایی بهترین گزینه برای وزارت آموزش و پرورش است، در همین روزهای گذشته ما پیامک‌های زیادی دریافت کردیم که محتوای همه این پیامک‌ها دفاع از نجفی در صحن مجلس بود.

وی افزود: وقتی عملکرد نجفی را در گذشته می‌بینیم متوجه می‌شویم که او براساس شاخص‌ها نه براساس شعارها عمل کرده است. معلم وقتی به معلم بودنش افتخار می‌کندکه معیشت او درست شود. معلم وقتی می‌تواند دغدغه بچه‌های مردم را داشته باشد که دغدغه فرزند خودش را نداشته باشد.

عثمانی در ادامه خاطر نشان کرد: وظیفه ما این است که به نجفی کمک کنیم و بدانیم کمک به او کمک به آموزش و پرورش و نظام است.

وی در پایان خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: از نجفی می‌خواهیم همانطور که در گذشته نگذاشت آموزش و پرورش سیاسی شود حالا هم راه را برای جناح‌ها و باندهای مختلف در آموزش و پرورش ببندد.

آموزش و پرورش خون رگ پیکر نظام است و نجفی تنها کسی است که می‌تواند کشتی شکسته این وزارتخانه را ترمیم کند.



غلام‌محمد زارعی: نجفی در حوادث سال 88 مواضع افراد ناپخته را تعدیل کرد

نماینده مردم بویراحمد و دنا با رد مسوولیت محمدعلی نجفی در ستاد مهدی کروبی گفت: ایشان در ستاد آقای کروبی هیچ سمتی نداشت، بلکه به دلیل سابقه‌اش در انقلاب، نقش تعدیل‌کننده مواضع تند افراد ناپخته در حوادث سال 88 را ایفا کرد.

غلام‌محمد زارعی در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخنانی که علیه محمدعلی نجفی مطرح شد را اتهام دانست و افزود: ایشان در ستاد آقای کروبی در سال 88 هیچ سمتی نداشت.

وی از نمایندگان خواست تا نگاه سیاسی به کابینه دکتر روحانی کنار گذاشته و اجازه دهند شرایط برزخی حاکم بر قوه مجریه برداشته شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، دوران وزارت محمدعلی نجفی در آموزش و پرورش را دورانی درخشان توصیف کرد و گفت: توجه به مسائل تربیتی و شکوفایی برنامه‌های قرآنی در دوران مدیریتی دکتر نجفی در آموزش و پرورش و به وقوع پیوست گنجاندن برنامه نماز در مدارس در آن دوران تقویت شد.

نماینده بویراحمد و دنا توجه به معیشت فرهنگیان را از خاطرات جامعه فرهنگی کشور از دوران وزارت نجفی در آموزش و پرورش برشمرد و افزود: توجه به توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در مناطق محروم در دوره دکتر نجفی 18 برابر شد و افزایش احداث درمانگاه‌های فرهنگیان در مناطق دور افتاده و محروم با رشد 206 درصدی روبه رو شد، همچنین تصویب قانون شورای‌های آموزش و پرورش و و اگذاری مسوولیت‌های به مراکز استان‌ها از شاهکارهای دوران دکتر نجفی است.


زاکانی و مخالفت شدید با وزارت نجفی

علیرضا زاکانی دومین و آخرین مخالف وزارت نجفی بود. سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس موضع اعتقادی و شخصیت سیاسی نجفی را به عنوان بخشی از دلایل خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد.

علیرضا زاکانی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی نوبت عصر امروز یکی از دلایل مخالفت خود را با نجفی، شخصیت سیاسی او خواند و گفت: شخصیت سیاسی آقای نجفی شخصیتی معتدل برای اداره جایی به نام آموزش و پرورش نیست.

وی افزود: اگر ما بحث فتنه را مطرح می‌کنیم، چون فتنه یک ملاک و شاخص است به طوری که اگر در زمان انقلاب، کسی انقلابی نبود، به او انگشت اتهام می‌زدند، یا در دوران جنگ کسی که به رغم توانایی، خانه‌نشینی کرد، او مورد انتقاد قرار می‌گرفت؛ همین موضوع در مورد اتفاقات سال 78 نیز صادق است، صادق است که آقای روحانی در 23 تیر آن سال آن سخنرانی را مطرح کردند، آن روز روز امتحان بود و ما به ایشان افتخار می‌کنیم.

سخنگوی فراکسیون صاولگرایان مجلس خاطرنشان کرد: اگر راجع به فتنه صحبت می‌کنیم، چون اصل فتنه را براندازی و طرح نظام سلطه و طرح اسرائیلی – آمریکایی می‌دانیم که عده‌ای در داخل تصدی آن را دانسته و یا ندانسته به عهده گرفته‌اند.

وی یادآور شد: در دوم تیرماه سال 78 از پشت همین تریبون با نمایندگان صحبت کردم و گفتم که جمع زیادی به انتخابات معترضند و سوال دارند، نظام باید به این سوال آنها «رای من کو» پاسخ دهند، در این بین عده قلیلی هستند که آتش‌بیار معرکه‌اند و آتش‌افروزی می‌کنند، طبیعتا نظام برای تامین امنیت خود باید با آنها برخورد کند.

زاکانی اضافه کرد: فتنه یعنی دروغ بزرگ تقلب در انتخابات سالم سال 88. فتنه یعنی اینکه اتهام جنایت و تجاوز را به نظام اسلامی و مامورین این نظام مقدس زدن و اگر می‌گوییم فتنه، منظورمان این است که با شعار قانون، قانون‌شکنی کردند، لذا اساسا ما راجع به معترضین صحبت نمی‌کنیم چون آنها پاسخ خود را گرفتند و در 9 دی پاسخ فتنه‌گران را دادند، ما از کسانی صحبت می‌کنیم که آتش‌بیار این معرکه بودند.

زاکانی با اشاره به مسوولیتش برای پیگیری قضایای بعد از سال 88 در دوران مجلس هشتم گفت: یکی از وظایفی که ما مسوول پیگیر آن بودیم، ترکیبی شامل آقای ابوترابی، جلالی، نادران و بنده بودیم که مامور شدیم تا پیش آقای رضایی، کروبی و موسوی برویم تا از آنها بپرسیم که مشکل کجاست؛ اولین نکته‌ای که بعد از گزارش آقای ابوترابی، آقای هاشمی در روز چهارشنبه 27 تیر 88 گفتند، این بود که صبح روز شنبه یعنی فردای انتخابات و زمانی که هنوز رای‌ها در حال شمارش بود، آقای خاتمی به ایشان زنگ زده و گفتند که با بنده کار دارند، آقای هاشمی نیز از آنها می‌خواهند که ظهر پیش آنها بیاید، ظهر همان روز آقایان خاتمی، موسوی و سیدحسن خمینی پیش آقای هاشمی رفتند و طبق گفته آقای هاشمی، اینها گفته‌اند که معتقد به تقلب هستند و راه‌های قانونی را آقای موسوی قبول ندارد.

این نماینده اصولگرای مجلس خاطرنشان کرد: شاید آنها آن روز متوجه واقعیت نشدند ولی چرا تا امروز زبان در کام گذاشته و صحبت نمی‌کنند، این چه مرامی است؟

زاکانی یادآور شد: ما خدمت آقایان موسوی، رضایی و کروبی رسیدیم و دو بار پیش آقای هاشمی هم رفتیم، اینها یک کلمه استدلال راجع به فتنه نداشتند، ما متحیر بودیم که اعتراض اینها به چه دلیل است، آقای هاشمی پاسخ ما را دادند و گفتند که اینها از ظهر شنبه یعنی فردای انتخابات ادعای تقلب کردند و قوانین را قبول ندارند.

زاکانی افزود: آقای لاریجانی در مجلس برای بررسی اتهام تجاوزی که آقای کروبی به نظام مقدس زدند دو گروه در مجلس هشتم تشکیل دادند. اگر بعضی از دوستان اطلاعی ندارند، ما زنده‌ایم و نمرده‌ایم و می‌توانیم اینها را توضیح بدهیم، اگر این دوستان اطلاعی ندارد، اشکال از بنده است که چیزی نگفته‌ام.

وی افزود: آقایان نظام را متهم به تجاوز کرده‌اند که ماحصل این اتهام این شد که هر دو گروه در مجلس به این نتیجه رسیدند که این اتهام از اساس باطل است، سه نفر در قوه قضاییه مسوول رسیدگی شدند و بررسی کردند و به این موضوع رسیدند که این اتهام دروغ است که آقای کروبی گفتند شما که فهمیدید این اتهام دروغ است پس چرا اعلام نمی‌کنید؟ ولی باز هم هیچ صحبتی نشد.

زاکانی خطاب به نمایندگان گفت: دوستان عزیز بیراهه نروید. ما کجا داریم می‌رویم؟ آقای نجفی در همان ایام این اقدام آقای کروبی را شجاعانه خواند، اما آقای نجفی شما از نظام و شهدا خجالت نکشیدید؟

وی افزود: شما در کمیسیون آموزش آمدید ولی رویتان نشد که چیزی بگویید و حتی نگفتید که بحث فساد را قبول ندارید، این همان فتنه‌ای است که همه را زمین‌گیر کرد.

زاکانی اضافه کرد: از طرف دیگر آقای تاج‌بخش این موضوع را برملا کرد که 10 سال برای این کار برنامه‌ریزی صورت گرفته است اما آقای نجفی در نامه خود به مراجع، گفته‌اند که اسف‌بارتر این است که دستگاه‌های امنیتی مصرانه در پی اثبات فرضیه، خیال‌پردازانه و سراپا اشتباه است و برای معرفی فعالان به عنوان عوامل وابسته به بیگانه و محرکان انقلاب مخملی هستند، آقای نجفی این نامه را با این مضامین ارسال کرده است ولی اگر کسی در روز روشن نور خورشید را نمی‌بیند، ما بنا نداریم که آن را مسوول و سرآمد مسوولان قرار بدهیم.

زاکانی تاکید کرد: ما حق نداریم عنان کار را به دست کسی بدهیم که ماحصلش را می‌توان در نامه آقای نجفی به مراجع دید که به نظام اتهام می‌زنند، ایشان در بخشی از نامه خود اینگونه آورده است که «به راستی اعمال شکنجه‌های مکرر در مورد کسانی که زیر لقای اسلام زندگی می‌کنند با توسل به کدام اصل قانونی، شرعی و انسانی توجیه‌پذیر است و چگونه با سکوت می‌توان در قبال این همه خشونت، داد از رحمانی بودن نظامی سر داد که شریعت محمدی را راهنمای خویش قرار داده است. این روزها دریافت اخبار نگران‌کننده در مورد سلامت جسمی و روانی بسیاری از بازداشت‌شدگان در دامنه نگرانی‌ها افزوده است.»

زاکانی اضافه کرد: ما در همه این موارد کمیته‌ای را تشکیل داده‌ایم که آقای بروجردی می‌تواند گزارش دهد، کمیسیون امنیت ملی در همان دوران کمیته‌ای را تشکیل داد که در زندان‌ها رفتند و با شرایطی مواجه شدند که 180 درجه برخلاف این اظهارات است. این موارد قبل از اظهارات مقام معظم رهبری در 29 خرداد 88 نیست بلکه مربوط به دو ماه بعد یعنی مردادماه است.

وی خطاب به نجفی گفت: آقای نجفی شما برای ما محترم هستید ولی من در شورای عالی هلال‌احمر بودم که به منازل می‌رفتند، می‌گفتند قبل از آن جناب آقای نجفی با یک خانمی می‌آیند و می‌گویند که ما نماینده موسوی و کروبی هستیم، پس چرا شما مدعی نظام نیستید، آقای توکلی و نادران مامور بررسی شدند که می‌توانند شهادت دهند.

وی ابراز امیدواری کرد که در مجلس بر سلایق سیاسی تصمیم گرفته نشود.

نماینده تهران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود یکی از دلایل دیگر مخالفت خود را با نجفی موضع اعتقادی‌اش خواند و گفت: در نظام ارزشی اسلام انسان، دو بعد مادی و معنوی دارد که در مقابل در نظام غرب بعد مادی تنها مورد توجه قرار می‌گیرد. طبیعتا مسوولان جامعه اسلامی باید به این موضوع توجه ویژه‌ای کند و بنده از این جهت با آقای نجفی مخالفم که از بعد اعتقادی آن جامعیت و اعتقاد لازم را به جایگاه آموزش و پرورش ندارد.

وی با بیان اینکه قانون اساسی با فرمایشات امام و رهبری به رشد فضایل انسانی توجه دارد، گفت: برهمین اساس قانون برنامه توسعه بر تحولی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تاکید دارد که محصول آن سند بنیادین توسعه در حوزه تعلیم و تربیت شده است که آقای نجفی در برنامه‌های خود به این موضوع اشاره کرده است که شورایی را برای بررسی سند تشکیل می‌دهد، این در حالی است که چندین وقت است در دولت دهم برای این سند کار می‌شود.

زاکانی با اشاره به دوران مدیریت نجفی در وزارت آموزش و پرورش گفت: دوران وزارت آقای نجفی نشان می‌دهد که در این دوران ابعاد اعتقادی کمرنگ شده است که با توجه به این دوره به خوبی می‌توان در مورد عملکرد آقای نجفی قضاوت کرد.

وی در پایان گفت که آموزش و پرورش به تحول بر پایه نگاه درست به انسان نیازمند است که اعتقاد ما براین است که آقای نجفی معتقد به ایجاد این تحول نیست.

بعد از نطق مخالفت زاکانی، ساعت کاری مجلس به پایان رسید و نطق بعد در موافقت با وزارت نجفی و سخنان وی در دفاع از خود به جلسه صبح سه شنبه مجلس موکول شد.

ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، صبح سه شنبه با سخنرانی سومین نماینده در موافقت با وزیر پیشنهادی آغاز شد. در وقت اول موافقت با وزیر در عصر دوشنبه، دو نماینده مجموعا پانزده دقیقه نطق کردند. موافق سوم وزیر، مهرداد بائوج لاهوتی بود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: سرکشی دکتر نجفی به خانواده‌های حوادث سال 88 مصوبه شورای شهر تهران بود و گزارش ‌آن به مقام معظم رهبری ارجاع شد که مسوول دفتر ایشان به انضمام نامه‌ای، این گزارش را به اطلاع اعضای شورای امنیت ملی رساند.

مهرداد لاهوتی در دفاع از محمدعلی نجفی وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش گفت: گزارش ماموریت دکتر نجفی برای سرکشی به خانواده‌های حوادث سال 88 باید به درستی به اطلاع جامعه رسانده شود.

وی گفت: براساس مصوبه شورای شهر تهران که دکتر نجفی نیز عضوی از آن شورا بود، هیاتی ماموریت یافت تا از خانواده‌ها‌ی حوادث سال 88 سرکشی کند که این ماموریت توسط این هیات انجام شد و گزارش آن تقدیم مقام معظم رهبری گردید در برخی از این گزارش آمده است همه خانواده‌های حوادث سال 88 از اقشار ضعیف جامعه هستند و اکثرا سابقه حضور در جبهه و سابقه ایثارگری دارند. گزارش مفصل هیات به انضمام نامه‌ی حجت‌الاسلام و المسلمین گلپایگانی مسوول دفتر مقام معظم رهبری به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده شد.

نماینده مردم لنگرود با اشاره به نقل قول غیرواقعی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: از ایشان نقل کردند که از «وقتی از ایشان پرسیدم که آیا رییس جمهور می‌شوید ایشان گفتند که کسی رییس جمهور می‌شود که به نظام اعتقاد داشته باشد» این سخن دروغ محض است آیا می‌شود که کسی سالها در بخش‌های مختلف نظام خدمت کرده باشد ولی نظام را قبول نداشته باشد؟ آیا در حالی که برای استخدام یک آبدارچی از دستگا‌های نظارتی استعلام می‌شود آیا امکان دارد برای تصدی پست‌های عالی نظام استعلامی نشود؟

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های بیست گانه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: دکتر نجفی از 22 محور برنامه پنجم توسعه در بیست محور برنامه دارد این میزان توجه به قانون برنامه در کانون توجه هیچ وزیری نیست.

وی تاسیس شوراهای آموزش و پرورش،‌واگذاری تصدی‌گری‌های دولت به استانداران و فرمانداران و مردم، تاسیس سه پژوهشکده، یک دانشگاه، سازمان کودکان استثنایی و هزاران مدرسه را در دوران مسوولیت نجفی در وزارت آموزش و پرورش و سایر مسوولیت‌های دولتی اجرا شده دانست.

وی با بیان اینکه نماز مدارس در زمان دکتر نجفی پایه‌گذاری شد، گفت: از حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی رییس نهضت سوادآموزی بپرسید که نماز مدارس در زمان چه کسی پایه‌گذاری شد؟ یا یکی از مخالفان، تاسیس مدارس غیردولتی را مورد انتقاد قرار داد، در پاسخ به این همکار گرامی باید گفت تاسیس این مدارس به مردم تحمیل نشد بلکه کمکی در جهت کاهش بار مالی دولت بود حال اگر مخالف این مدارس هستید می‌توانید با قانون این مدارس را تعطیل کرده و بار مالی آن را بر دوش دولت بگذارید.

نماینده مردم لنگرود با تاکید بر اینکه فرهنگیان چشم به راه تصمیم مجلس درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هستند، گفت: بیش از 100 فرهنگی با بنده تماس گرفتند و گفتند در مجلس بگویید که دکتر نجفی چه خدمات ارزنده‌ای در آموزش و پرورش ایجاد کردند. فرهنگیان امروز از نمایندگان انتظار دارند با رای بالایی دکتر نجفی را برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب کنند.

وی متذکر شد: آموزش و پرورش امروز نیازمند تغییر و تحول است و دکتر نجفی با برنامه‌هایی که در دست دارد اجرایی سند بنیادین آموزش و پرورش را به صورت تدریجی با تدبیر در دستور کار دارد.


دفاع وزیر پیشنهادی از صلاحیت و برنامه خود

محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش طی سخنانی در دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود گفت: اسناد مادر باید مبنای کار هر وزیر در 20 سال آینده باشد تا ما بتوانیم به اهداف اسناد دست یابیم البته این کار باید از شتابزدگی به دور باشد.

وی افزود: باید یک برنامه عملیاتی در اجرای سند تحول در آموزش و پرورش ایجاد شود. برخلاف آنچه که روز گذشته آقای زاکانی در مجلس بیان کرد، بنده هیچ قصدی برای تغییر در سند آموزش و پرورش ندارم بلکه معتقدم باید مجمعی از نخبگان برای بررسی سند تحول به منظور3 هدف اصلاحات احتمالی، تهیه نقشه راه برای سند و بررسی محتوایی سند تشکیل شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه برخی نمایندگان می‌گویند در دوران وزارت بنده برای حذف معاونت پرورشی از این وزارتخانه ایجاد و 6 سال بعد این حذف صورت گرفت؛ مسئول وقت این مسئله آقای حسین مظفر بود و ایشان در حال حاضر اینجا حضور دارد؛ بنده کجا زمینه سازی کردم که 6 سال بعد معاونت پرورشی حذف شود.

نجفی افزود: ما به موضوع پرورش در وزارت آموزش و پرورش هویت دادیم؛ روح و جان همه اجزا آموزش پرورش باید دین باشد. معتقدم با تحمیل نمی‌شود دانش اموز را طرفدار دین کرد بلکه دین گریز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بنده چون 35 سال است که این حکومت دینی است دارم به این حکومت خدمت می‌کنم. بنده بهترین پیشنهادها را برای کار در آمریکا داشتم، حتی قبل از پایان تحصیل.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: 80 درصد فرهنگیان از بازگشت بنده به آموزش و پرورش دفاع می‌کنند؛ در دوره بنده فعالیت‌های دینی در اموزش و پرورش اوج گرفت و فرهنگ نماز در دوره بنده شکل گرفت.

نجفی اضافه کرد: چون معتقد نیستم که نباید بروم در داخل مردم و از خودم دفاع کنم، رئیس‌جمهور نشدم.

- اینکه گفته می‌شود من تربیت معلم‌ها را تعطیل کردم، یک تهمت است.

- از عجایب روزگار این است که به من اتهام می‌زنند که شما مخالف دانشگاه فرهنگیان هستی. من خودم گفتم این دانشگاه باید تشکیل شود. البته معتقدم باید این دانشگاه ساماندهی شود.

- معتقد به اجرای نظام 6-3-3 در آموزش و پرورش هستم اما باید اشکالاتش مرتفع شود.

- بلایی که امروز سر آموزش و پرورش آمده ناشی از سیاست‌زدگی و عوام‌زدگی‌ها و شعارزدگی‌هاست.

- مسائل سیاسی را مخالفان من عمدتاً مطرح کردند که پاسخ دادن به آنها زمان می‌برد.

- برای من فرصت پاسخگویی در کمیسیون آموزش هم پیش نیامد.

- بنده به عنوان عضو شورای شهر، بر اساس مصوبه این شورا، با عده‌ای دیگر، سر زدیم به خانواده‌هایی که خسارت و لطمه دیدند و زنی که شوهرش را به ناحق از دست داده؛ این زن را اگر ما کمک نکنیم و احساس نکند پناهگاهش همین نظام است به دامن رسانه‌های بیگانه می‌روند. این کار را شما باید به عنوان نماینده تهران میکردید. ما گزارش این دیدارها را به مقام معظم رهبری و شورای امنیت ملی دادیم. حالا ما بدهکاریم؟

- جان و اساس و محور نظام، مقام معظم رهبری است. بنده و سایر بزرگواران که قبول کردند وارد میدان اجرایی شوند در این شرایط، روشن است که برای مردم و نظام و معتقد به ولایت و پایبند به ولایت هستیم. این چه سوالی است که می پرسید رهبری را قبول دارید؟ کسی که میخواهد وزیر شود مگر ممکن است قبول نداشته باشد؟ مگر وزیر شدن چه دارد؟

- من نمیخواستم بیایم. تکلیف کردن روحانی و اصرار معلمان باعث شد بیایم. حدود 700 معلم به من ایمیل زدند. به من گفتند ختم قرآن کردیم که بیایی. شمامیخواهید رای بدهید یا ندهید باید حجت شرعی داشته باشید.

در این چند روز تمام سعی‌ام را کردم که سوال نمایندگان را جواب بدهم.

- من زمانی که رهبری رئیس جمهور بودند و موسوی نخست‌وزیر، در سال 67 آمدم آموزش و پرورش. مرتضی محمدخان شاهد است که ایشان فرمودند امروز موسوی به شما پیشنهادی می‌کند امروز و شما رد نکن. پیشنهاد وزارت بود. من به خاطر مقام معظم رهبری وزیر شدم.

- من در دانشگاه شریف تدریس می‌کردم، یک کلمه حرف سیاسی نمی‌زدم.

- درباره فتنه 88، جزو فعالان سیاسی در سال 88 بودم. روز سه‌شنبه بعد از انتخابات از دفتر رهبری تلفن شد و گفتند بیایید در جلسه ای شرکت کنید. من از طرف هیچ ستادی در جلسه شرکت نکردم، به دعوت دفتر مقام معظم رهبری رفتم. آقا خودشان جلسه را اداره میکردند و خودشان وقت می‌دادند. بعد از پیشنهادات ما، جمع‌بندی ایشان این بود که نباید خلاف قانون کار کنیم. قانون شورای نگهبان را مسئول کرده. گفتند شورا برود بررسی کند حرفشان فصل الخطاب است. من قبل از فرمایش رهبر انقلاب در 29 خرداد هم مطیع فرمایشات ایشان بودم.

من در هیچکدام از راهپیمایی‌های سال 88 قبل و بعد از 29 خرداد شرکت نکردم.

- ما سعی کردیم آبی روی فتنه بریزیم که خاموش شود. برخی بنزین ریختند و هنوز هم می ریزند.

- قبل و بعد مصاحبه‌ام درباره صحبت‌های کروبی را نمی‌گویند. ما شایعه را بررسی کنیم بگوییم دروغ است بهتر است یا لاپوشانی کردن و کشاندن به رسانه های ضدانقلاب.

- می گویند شما با میدان 9 دی مخالف بودی. اگر می گویید دلیلش را هم بگویید. میخواستند اسم میدان آیت‌الله حق‌شناس را به میدان 9 دی تغییر دهند که من به این خاطر مخالف بودم و گفتم میدان و خیابان دیگری را 9 دی نام بگذارید. در قم هم می‌خواستند اسم جایی را از غدیر به 9 دی تغییر دهند، علما مخالفت کردند، عقب‌نشینی کردند.

- من یک تحلیلگر و فعال سیاسی هستم و بینش سیاسی داشتم و دارم اما معتقدم در نظام اجرایی کشور و بخصوص آموزش و پرورش، اعمال بینش و سلیقه سیاسی ظلم به نظام است و در آموزش و پرورش خیانت به امانت مردم است.

- هیچگاه در طول فعالیت‌های اجرایی خودم، بینش سیاسی خود را دخیل نکردم. فراجناحی عمل کردم.

هیچکدام از وزرای پیشنهادی به آقای روحانی تحمیل نشدند.

آقای زاهدی گفته بود نظر اعضای کمیسیون آموزش، یکی از اعضای کمیسیون است برای وزارت آموزش و پرورش. من همین را به آقای روحانی منتقل کردم. ایشان تکلیف را به دوش خود من گذاشتند.

-هیچ توقعی ندارم که رای بدهید یا ندهید. بر اساس حجت شرعی و وجدان خود تصمیم بگیرید.

- اگر رای آوردم سعی می‌کنم با مجلس تعامل کنم. آمده شده‌ام برای سوختن پای نظام.

ما آماده سوختن برای نظام هستیم.

- شرکتی‌ها هم زمان من نبوده است.


بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات
مایندگان مجلس شورای اسلامی در روز دوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نیز به بررسی برنامه‌ها، سوابق و عملکرد 18 وزیر پیشنهادی دولت یازدهم پرداختند.

به گزارش تابناک، پس از اتمام سخنان دکتر نجفی مجلس وار بررسی وضعیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد. اولین مخالف واعضی نعمتی نماینده مردم اسد آباد است.بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات


نعمتی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات:
اپراتورها امروز به صورت لجام گسیخته در کشور فعالیت می‌کنند

نماینده مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات با بیان اینکه اپراتورها امروز به صورت لجام گسیخته در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: اگر سیاست این است که دیگران را تخریب کنیم، ننگ بر این سیاست.

بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سخنانی به عنوان اولین مخالف وی، اظهار داشت: مخالفت بنده از نوع مخالفت‌های سیاسی و جنجالی نیست که این روزها مطرح می شود بلکه بنده به صورت کارشناسی با برنامه‌های جنابعالی مخالفم.

وی افزود: برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات دارای نقاط ضعف جدی است که باید مورد نقد و تجدیدنظر قرار گیرد، سؤالات و ابهاماتی در این زمینه مطرح است که بهتر است آقای واعظی به عنوان یک دیپلمات شناخته شده در مجامع بین‌المللی و کشور، به این سؤالات پاسخ دهد و لازم است بگویم که شناختی که شما در دهه 60 از وزارت ارتباطات داشته‌اید با امروز متفاوت است، باید تحولات اساسی و جدی‌ای که در این وزارتخانه مطرح شده را به طور جدی مدنظر قرار دهیم.

نعمتی با بیان اینکه هم‌اکنون مرکز پژوهش‌ها و تحقیقات وزارت ارتباطات به عنوان یک مجموعه پر پتانسیل و توانمند و قانونی است که از وزارت ارتباطات منفک شده و به نظرم این مرکز می‌تواند عصای دست شما باشد ولی در برنامه‌های شما اشاره‌ای به مرکز پژوهش‌های ارتباطات که می‌تواند به عنوان یک تحول در این وزارتخانه مدنظر قرار گیرد، نشده است.

نعمتی با اشاره به سازمان فضایی، گفت: مجلس رای داد که سازمان فضایی زیر مجموعه وزارت ارتباطات و یک مجموعه سیاست‌گذار باشد اما شما باز هم در برنامه‌هایتان اشاره‌ای به این سازمان نکرده‌اید، آیا سازمانی با این پتانسیل و ظرفیت بالا نباید مورد توجه قرار گیرد؟

نماینده اسدآباد در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شورای عالی فضای مجازی که با تاکید مقام معظم رهبری تصویب شد، گفت:‌باید سیاست‌گذاری‌های شورای عالی مجازی در بخش مخابرات و ارتباطات انجام شود ولی متاسفانه به صورت شفاف نسبت به این موضوع اشاره‌ای نشده است.

وی ادامه داد: بیش از 50 درصد ملت ما مردمانی هستند که در روستاها زندگی می‌کنند، روستاهایی که به عنوان مولد فعالیت می‌کنند، به عنوان بخش اثرگذار در تولید کشور حضور دارند، بنابراین باید از سوی هر وزیر پیشنهادی این موضوع مورد توجه قرار گیرد، باید پرسید دولت چه وظیفه‌ای در این زمینه بر عهده دارد، حداقل وزیر پیشنهادی ارتباطات باید نسبت به روستاها برای گسترش و توسعه ارتباطات توجه جدی داشته باشد.به عنوان یک روستازاده خواهشم این است که روستاهای کشور در برنامه‌هایتان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نعمتی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی که باید بگویم میلیاردها تومان ودیعه مردمی است که نزد مخابرات سپرده‌گذاری شده اما این پول هم حق آنها است که باید علاوه بر اصل، سود آنها نیز به مردم بازپرداخت شود، از پول مردم به دیگران واگذار شده اما آیا می‌توان سرمایه‌های این ملت را نادیده گرفت؟‌میلیاردها تومان پول مردم نزد وزارت ارتباطات یا شرکت مخابرات است که باید به آنها برگردد.

نماینده اسدآباد در مجلس خاطرنشان کرد: اگر قرار است به عنوان حاکمیت، حاکمیت کنید، قطعا نیازمند وجود اپراتورهای دیگری هستیم، امروز اپراتورهای ما به صورت لجام‌گسیخته کار خودشان را انجام می‌دهند که هیچ گونه نظارتی هم روی آنان وجود ندارد و وزیر پیشنهادی ارتباطات در صورتی که بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد، باید به این موضوع توجه کند، ولی برنامه‌ای در این زمینه از سوی شما به مجلس ارائه نشده است.

نعمتی در خاتمه با بیان اینکه به نحوه سرمایه‌گذاری‌های بعدی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات توجه‌ای نشده است، گفت: متاسفانه سرمایه‌گذاری‌ها در بخش ارتباطات به شدت آسیب دیده و به گونه‌ای رفتار شده که نتوانستیم حداقل‌ها را در نظر بگیریم، اگر سیاست این است که دیگران را تخریب کنیم و افرادی را که برای خدمت آمده‌اند از بین ببریم و نابود کنیم، ننگ بر این سیاست.

حسینی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات:
مهمترین نقطه قوت برنامه واعظی مطابقت آن با برنامه پنجم توسعه است

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین نقطه قوت برنامه محمود واعظی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که برنامه وی مطابقت کاملی با برنامه پنجم توسعه دارد و البته وی نمی‌تواند خارج از برنامه پنجم توسعه عمل کند.

سیدباقر حسینی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در ابتدا من باید این مطلب را بیان کنم که مجلس خانه ملت است و نمایندگان عزیز باید به گونه‌ای صحبت کنند که باعث ناراحتی مقام معظم رهبری و مردم نشود.

وی افزود: نمایندگان می‌توانند مخالفتشان را نسبت به وزرا به طور منطقی بیان کنند و تقوای گفتار را در بیانات‌شان رعایت کنند و نمایندگان باید طوری اقدام کنند که دولت بتواند هرچه سریعتر فعالیت خود را آغاز کند.

سیدباقر حسینی پیرامون اهمیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصریح کرد: وزارت ارتباطات به عنوان نهاد متولی، وظیفه سیاست‌گذاری کلان و هدایت امور این حوزه را دارد. نمایندگان نیز می‌دانند که مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای در بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته‌اند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: رویکرد پیشرفت با الگو قرار دادن فناوری‌های دانش‌بنیان تغییر یافته و ما باید جامعه اطلاعاتی هوشمند و پرسرعت را برای افزایش اشتغال و کاهش هزینه‌های ملی ساماندهی کنیم.

وی پیرامون وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: محمود واعظی تحصیلات خود را در رشته الکترونیک به اتمام رسانده است و در سمت‌های مختلف تجربیات گرانبهایی را به دست آورده است.

وی با استفاده از اساتید دانشگاهی و تشکیل شورای برنامه‌ریزی مخابرات و برگزاری دوره‌های آموزشی برای تربیت اساتید به بازسازی مرکز مخابرات ایران و هدایت صنایع تولیدی مخابراتی اقدام کرده است.

نماینده مردم سیستان گفت: محمود واعظی با تجربیاتی که در وزارت خارجه کسب کرده‌اند که از جمله معاون اروپا و آمریکا نیز در وزارت خارجه بودند، می‌تواند از این تجربیات در مجامع بین‌المللی برای به دست آوردن منافع کشور استفاده کند.

سیدباقر حسینی که موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات بود پیرامون نقاط قوت برنامه محمود واعظی گفت: همانطور که نمایندگان می‌دانند وزرا باید برنامه‌هایشان طبق برنامه پنجم توسعه باشد که مهمترین نقطه قوت واعظی نیز همین منطبق بودن برنامه وی با برنامه پنجم توسعه است. در حقیقت وی خارج از برنامه پنجم توسعه نمی‌تواند اقدامی انجام دهد.

توجه به توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای سطح آموزش مردم و دسترسی مطلوب مردم به فضای فناوری ارتباطات از نکات دیگری بود که سیدباقر حسینی بدان اشاره کرد و آنان را از نقاط مثبت برنامه محمود واعظی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست.

نماینده مردم سیستان با اشاره به نکات دیگری از برنامه‌های محمود واعظی گفت:‌ نگاه دقیق به حفظ حقوق شهروندان در فضای ارتباطات و ایجاد فضای رقابتی برای ارائه دهندگان خدمات این حوزه از دیگر نقاط مثبت برنامه محمود واعظی است.

سیدباقر حسینی در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص توسعه صنعت بر مبنای فعالیت داخلی و همچنین انجام سیاست‌گذاری مشخص برای افزایش سهم بخش خصوصی در فعالیت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه ویژه‌ای دارد.

کاتب در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات:
توسعه ارتباطات روستایی مناطق محروم از برنامه‌های واعظی است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در تشریح برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر به برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات دقت کنید متوجه می‌شوید که در بخش برنامه‌های اجرایی سرفصل مستقل برای توسعه ارتباطات روستایی مناطق محروم بیان شده است.

غلامرضا کاتب افزود: آنچه که درخصوص مباحثی در مورد وزارت ارتباطات که توسط آقای نعمتی بیان شد، خوشبختانه چالش‌های جدی‌ای بود که در سنوات گذشته به دلیل تغییرات پی‌درپی مدیریتی و ساختار اتفاق افتاد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این تغییرات ساختاری اتفاق نمی‌افتاد امروز وزارت ارتباطات تا این اندازه مظلوم واقع نمی‌شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم در پاسخ به پرسشی که از سوی بهروز نعمتی درخصوص وزیر پیشنهادی ارتباطات مطرح شد، مبنی بر آنکه واعظی یک دیپلمات است و شناخت وی به مخابرات مربوط به دهه 60 است، تصریح کرد: امروز وزارت ارتباطات یکی از بزرگترین شاخصه‌اش برای آنکه بتواند به توسعه فضای کشور دست یابد و برای حفظ توسعه حقوق ملت و کشور از منابع فضای مشترک بین‌المللی استفاده کند، این است که وزیر انتخابی هم تخصص و تجربه را در بحث الکترونیک داشته باشد و هم باید دیپلماسی خوبی با دنیا داشته باشد.

وی یادآور شد: اگر به تجربه اول انقلاب دقت کنید متوجه می‌شوید دکتر واعظی در وزارت مخابرات سابق و در دهه اول آن از پایین‌ترین سطح هرم تا بالاترین سطح هرم مدیریتی مشغول بوده و فعالیت داشته است.

کاتب با یادآوری سابقه اجرایی وزیر پیشنهادی ارتباطات در مجموعه وزارت مخابرات افزود: به نظر شما 10 سال سابقه اجرایی در این مجموعه برای کسی که می‌خواهد تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را داشته باشد، کافی نیست؟

نماینده مردم گرمسار در مجلس نهم ادامه داد: افتخاری که دکتر واعظی دارد این است که دارای دو مدرک است. اولین مدرک در رشته الکترونیک و مخابرات و دومین مدرک در رشته روابط بین‌الملل است که نیاز به این مدارک برای تصدی در وزارت ارتباطات لازم است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه وزیر، مدیریت عالی کشور را برعهده دارد، به دو ماموریت مهم وزرا اشاره کرد و یادآور شد: ماموریت تخصصی در داخل وزارتخانه و ماموریت در درون کابینه به‌عنوان همگام با دولت در جهت رفع مشکلات از جمله وظایف مهم وزیر به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: امروز که کشور ما بزرگترین مشکل دیپلماسی جهانی دارد یک شخصی که بیشترین تجربه را در این‌خصوص دارد می‌تواند کمک‌یار دولت باشد و می‌تواند نوید همدلی و همگرایی را در درون دولت ایجاد کند.

کاتب درخصوص سوال نمایندگان مبنی بر اینکه دکتر واعظی چه برنامه‌های برای توسعه روستایی دارد، گفت: اگر به برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات دقت کنید متوجه می‌شوید که در بخش برنامه‌های اجرایی سرفصل مستقل برای توسعه ارتباطات روستایی مناطق محروم بیان شده است.

نماینده مردم گرمسار در مجلس نهم بیان کرد: امروز در روستاها مشکل ارتباط و تلفن نداریم، بلکه دنبال آن هستم که به روستاها اینترنت ببریم که این مهم در برنامه‌های دکتر واعظی به صراحت آمده است.

وی یادآور شد: اگر به تاریخچه توسعه روستایی دقت کنیم متوجه می‌شویم که اولین بار در سال 1358 مجوز خط انتقال روستاها توسط مخابرات ایران از سوی دکتر واعظی از مجلس گرفته شد و در سال 1359 این کار شروع شد که این مهم نشان دهنده آن است دکتر واعظی ابتدا در دوران خدمت خود بحث توسعه روستایی را به عنوان یک ماموریت اصلی خود قلمداد کرده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم درخصوص انتقال مرکز تحقیقات مخابراتی و سازمان فضایی ایران گفت: این بزرگترین ظلمی بود که به وزارت ارتباطات انجام شد، خوشبختانه سوالی را که از دکتر روحانی پرسیدم، ایشان اعلام کردند که هر دوی این موضوع خلاف قانون مجلس شورای اسلامی است و هر دوی آن باید جابجا شود و به وزارت ارتباطات بازگردد.

سبحانی‌فر؛ موافق وزیر پیشنهادی

زارعی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات:
واعظی به مباحث تخصصی روز ارتباطات آشنایی ندارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ گمان می‌کنم معرفی محمد واعظی به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات هم برای خودش و هم برای متخصصان این عرصه تعجب‌آور بود.

علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه پارلمان، در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سابقه فعالیت محمود واعظی گفت:‌ وزیر پیشنهادی ارتباطات حدود 7 سال یعنی از 58 تا 65 در مخابرات حضور داشتند. اما از آن سال تا سال 92 یعنی حدود 27 سال در حوزه روابط بین‌الملل مشغول فعالیت بودند.

وی حضور 27 ساله وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را به معنای دوری وی از این حوزه دانست و افزود: آقای واعظی در حوزه مخابرات تا مقطع کارشناسی تحصیل کرده‌اند و در تحصیلات تکمیلی به سراغ علوم سیاسی رفتند، در نتیجه تخصص وی برای مجموعه مخابرات و الکترونیک آن هم با تحصیلات قبل از انقلاب کافی نیست.

زارعی با بیان اینکه آشنایی اولیه با مبانی مخابرات و الکترونیک در شرایط فعلی برای فعالیت دراین حوزه کافی نیست، خاطرنشان کرد: من و آقای واعظی در قبل از انقلاب در این حوزه تحصیل کرده‌ایم که در آن دوران تکنولوژی بدین صورت نبود اما امروز پیشرفت شگرفی در این حوزه رخ داده و اساسا مباحث از حیث مبنایی نسبت به گذشته تفاوت‌های فراوانی کرده است.

این نماینده مردم تهران در خانه ملت، افزود: در سالی که آقای واعظی تخصص الکترونیک را می‌خواندند امکانات محدودی در دانشگاه‌ها وجود داشت اما امروز شاهد وجود تکنولوژی‌های فراوانی در محیط‌های دانشگاهی هستیم.

زارعی در ادامه با اشاره به ایجاد مفهوم‌های جدید در حوزه مخابرات و الکترونیک مانند امنیت مخابرات، رمزنگاری، مخابرات قضایی و ماهواره گفت: این مباحث در گذشته نبوده است، به همین دلیل نمی‌توان با معلومات گذشته این مباحث را اداره کرد.

وی تجربه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه را ناکافی دانست و گفت که بعید می‌دانم واعظی با صنایع الکترونیک و مخابرات کشور آشنایی چندانی داشته باشد.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: برخی از مدیران فعال در صنایع الکترونیک و مخابرات از این موضوع گله‌مندند که چرا وقتی افرادی داریم که سال‌ها در رشته‌های الکترونیک و مخابرات تحصیل کرده و دارای تخصص هستند نسبت به آنها بی‌اعتنایی می‌شود.

زارعی محمود واعظی را ناآشنا با تجارت الکترونیک معرفی کرد و گفت به دلیل دوری وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات از حوزه‌های مرتبط با این وزارتخانه ارتباط کافی بین وی و حوزه‌ها وجود ندارد.

وی همچنین برنامه‌های پیشنهادی محمود واعظی را دربرگیرنده سیاست‌های کلان عنوان کرد و افزود: در این برنامه‌ها عمدتا تحلیل‌ شاخص‌های مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده و فقط در دو صفحه انتهایی بخشی از برنامه‌ها بیان شده است.

زارعی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از عوامل پیشرفت را وجود نگاه تخصصی در یک وزارتخانه دانست و این سوال را مطرح کرد که آیا می‌شود وزیر به مباحث تخصصی حوزه خود آشنایی نداشته باشد و همه مباحث را به کارشناسان واگذار کند؟

این نماینده مردم در مجلس بر این نکته تاکید کرد که مدیران عالی اگر درست انتخاب شوند تاثیر آنها در رشد شاخص‌های توسعه نمایان خواهد بود.

وی به وابستگی زیرساخت‌های مخابراتی کشور به تجهیزات خارجی اشاره کرد و اظهار داشت:‌ آقای واعظی به بازارهای این عرصه آشنایی نداشته و وابستگی ندارد، در واقع وی به مسائل بین‌المللی و سیاسی آشنا است.

زارعی با یادآوری اینکه محمود واعظی پیش از این به عنوان یکی از گزینه‌های وزارت امور خارجه در رسانه‌ها مطرح بود، تصریح کرد: گمان می‌کنم معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات هم برای خودشان و هم برای متخصصان این عرصه تعجب‌آور بود.

نماینده مردم تهران در خانه ملت، به بخشی از مشکلات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و خواستار پاسخگویی وزیر پیشنهادی و ارائه راهکارهایش در زمینه رفع مشکلات شد.

وی همچنین از واعظی خواست که با توجه به سابقه سیاسی‌اش نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل سیاسی و بین‌المللی بخصوص حوادث پس از انتخابات سال 88 را به صورت شفاف اعلام کند.

- صنایع الکترونیکی شیراز در طمان آقای واعظی طراحی شده و بیش از 5 هزار نفر آنجا اشتغال داشتند.

- با شناخت عمیقی که روحانی از واعظی داشته و شناختی که واعظی از روابط بین‌الملل و ارتباطات دارد، مورد توجه رئیس جمهور قرار گرفت.

- برنامه‌ریزی حول محور سند چشم انداز و ایجاد شبکه ملی ارتباطات از جمله مهمترین محورهای برنامه ای واعظی است.

- توجه به پهنای بایند و در دسترس قرار دادن اینترنت پر سرعت نیز از جمله دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات است.

- در بسیاری‌ از شهرهای کوچک بانک مرکزی کد تاسیس شعب بانک را نمی‌دهد لذا باید از طریق پست بانک و دولت الکترونیک این مشکل را حل کنیم.

- ما موقعیت بسیار استراتژیکی در منطقه داریم و متاسفانه از این موقعیت استفاده نکرده‌ایم و دیگران آمده‌اند و می‌گویند که شما "هاب" منطقه شوید.

دفاعیات محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات
توسعه ICT اولویت اول وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود

وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: در جهان امروز توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از شاخص‌های سنجش رشد و توسعه تلقی می‌شود و بر این اساس توسعه ICT اولویت اول وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود.

محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی مجلس در از برنامه های خود گفت: توسعه ICT یکی از اقداماتی است که باید در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار بگیرد. توسعه ICT منجر به ارائه خدمات و ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها و رفت و آمدها می‌شود. همچنین این توسعه بهبود شاخص‌های محیط زیستی و سبب خلق کسب و کار و نیز ایجاد صنعت دائمی بر پایه علوم اجتماعی می‌شود.

وی افزود: در جهان امروز توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از شاخص‌های سنجش رشد و توسعه تلقی می‌شود.

واعظی در توضیح برنامه‌های خود برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهاداتش را در قالب چهار بخش مطرح کرد و گفت: تأمین حقوق ملی و مطالبات مردم و پاسخگویی به نیازهای آنها باید در اولویت قرار گیرد. همچنین تقویت فضای رقابتی در لایه‌های دسترسی به شبکه‌های تلفن ثابت، حضور فعال در مجامع بین‌المللی و تدوین نظامنامه فضای کسب و کار و تدوین روابط بین‌المللی برای ایجاد توازن خدمات در حوزه ملی جزو برنامه‌های اصلی ما برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی افزود: دومین محور برنامه‌های ما در راستای تکمیل و توسعه زیرساخت‌های شبکه‌ای و تامین پهنای باند اینترنتی است. همچنین توسعه متوازن شبکه اینترنتی سراسری به منظور خدمات مورد نیاز و با کیفیت است که همه اینها جزو برنامه جامع ارتباطات و فناوری اطلاعات و تامین زیرساخت‌ها به منظور پیاده‌سازی دولت الکترونیک است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه خاطرنشان کرد: حمایت از فعالیت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات با مشارکت دانشگاه‌ها و حمایت از تولید ملی با مشارکت بنگاه‌های بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از جمله برنامه‌های ما برای استفاده بهینه از فناوری‌های نوین به عنوان نیروی پیش‌برنده اقتصاد است که افزایش سهم ICT نیز در تولید ناخالص داخلی را در پیش دارد.

وی افزود: فراهم آوردن بستر مناسب برای دستیابی به علوم و فناوری‌های نوین نیز به منظور ارتقای اقتدار ملی و خدمات فضایی است.

واعظی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: محور چهارم برنامه‌های ما مربوط به ارائه خدمات به شهروندان و افزایش پهنای باند اینترنتی برای رفع نیازهای پژوهشگران، خانوارها و ایجاد دولت الکترونیک در حوزه‌های مختلف اجرایی مثل سلامت و آموزش الکترونیک است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: ساماندهی و گسترش خدمت پیوسته با رویکرد رقابتی برای تمام نقاط کشور به خصوص مناطق محروم و نواحی مرزی است که این کار به منظور کاهش شکاف الکترونیکی بین مناطق مختلف صورت می‌گیرد.

وی افزود: ارتقای ظرفیت و خدمات پستی با استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی، توسعه خدمات پست بانک در روستاهای کشور و افزایش کیفیت توسعه خدمات از جمله برنامه‌های ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

واعظی در ادامه با تشکر از کمیسیون‌های مختلف مجلس برای ارائه پیشنهادات به وی گفت:‌ از مجلس محترم بابت فرصتی که در هفته گذشته در اختیار بنده گذاشت سپاسگزارم. در صحبت با اعضای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف چیزهای زیادی آموختم و تلاش می‌کنم پس از به دست آوردن رای اعتماد تمام آموخته‌هایم را در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیاده کنم.

وی افزود: تشکر دیگر بنده از مجلس به خاطر اصلاح ماده 5 برنامه توسعه برای جلوگیری از ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال گذشته است. مخالفت با ادغام این وزارتخانه با 92 درصد آراء نشان دهنده محبت و اعتقاد نمایندگان به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: تصویب کلیات لایحه دولت برای افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اقدام خوبی است که در صورت تصویب این لایحه کمک زیادی به این حوزه می‌کند و کلیات طرح جامع فناوری ارتباطات در آینده می‌تواند یک نقشه راه برای فعالان این حوزه باشد.

وی با اشاره به جدایی خود از مخابرات در سال‌های گذشته گفت: با توجه به تخصص اصلی و تحصیلی بنده در زمینه مخابرات و الکترونیک حضور من در عرصه سیاست خارجی فاصله‌ای بین من و این حوزه انداخت اما به دلیل علاقه و تخصصی که به این حوزه داشتم در تمام مدت فعالیتم در سیاست خارجی نیز عمدتا با این حوزه در ارتباط بودم و تحولات و فعالیت‌ها را رصد می‌کردم.

معتقدم باید فضای رقابتی را در دسترسی به شبکه‌های ثابت تقویت کرده و در مجامع منطقه‌ای بیشتر حضور داشته باشیم.

ایجاد توازن خدمات در حوزه ملی براساس توجه ویژه به مناطق محروم و روستایی با بکار گیری حداکثر ظرفیت از جمله برنامه های بنده است.

با توجه به اینکه تخصص تحصیلی بنده مخابرات و الکترونیک بود، همواره در این دورانی که در کار سیاست خارجی بودم، سعی می کردم که از تخصص خود عقب نباشم بلکه مطالعه کرده و رصد می کردم.

تحول در حوزه ارتباطات باعث شد که بنده خود را به روز نگه دارم.با تخصص‌ها آشنایی دارم و می‌توانم یک زبان مشترک با متخصصان این حوزه داشته و این امر می‌تواند کمک‌کار بنده در تصمیم گیری‌هایم باشد.

اینکه واگذاری مخابرات براساس اصل44 درست بوده یا نه، بنده این قضاوت را به دستگاه های متولی واگذار می‌کنم ولی معتقدم که اگر اصل44 به درستی اجرا شود، به شکوفایی اقتصاد کشور کمک زیادی می‌کند.


بررسی صلاحیت سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات

سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات سومین وزیری است که صلاحیت وی مورد بررسی مجلس قرار گرفته است. بیرانوند در مخالفت با وزیر، عبدالهی و جهانگیرزاده در موافقت با وزیر و سپس رسایی در مخالفت با وزیر نطق کردند. قوامی و هروی نیز مجموعا پانزده دقیقه در موافقت با وزیر پیشنهادی سخن گفتند

مهمترین نکات این نطق‌ها به صورت زیر است:


بیرانوند: شنیده‌ها حکایت از تاسیس معاونت سیاسی امنیتی در ریاست‌جمهوری دارد

بهرام بیرانوند در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی نمایندگان وارد دو عرصه بررسی صلاحیت‌های عمومی و تخصصی می‌شوند.

وی افزود: از آنجا که تمامی گفت‌وگوها از رادیو و تلویزیون به صورت زنده پخش می‌شود طبیعتا طرح مربوط به مباحث صلاحیت عمومی دارای آفتی است و امکان سوء استفاده را برای اغیار فراهم می‌کند. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که در صورت امکان و صلاحدید جلسات غیرعلنی همچون بررسی صلاحیت اعتبارنامه نمایندگان برای بررسی صلاحیت عمومی وزرای پیشنهادی برگزار شود.

به گفته بیرانوند، البته مردم باید در جریان بررسی صلاحیت تخصصی وزرای پیشنهادی و اثبات توانمندی‌های آنها قرار گیرند.

وی با اشاره به بررسی کلیات برنامه‌های کابینه در جلسه علنی روز گذشته مجلس گفت: خوشحال می‌شدیم که رئیس‌جمهور در جلسه نوبت عصر دیروز یعنی در زمان بررسی کلیات برنامه حضور داشتند، اینکه بخشی از زمان رئیس‌جمهور به نمایندگان برای بیان موافقت با کلیات برنامه‌های کابینه داده شد نشان دهنده مساعدت مجلس با دولت برای حل معضلات کشور است. اما به نظر بهتر بود که خود رئیس‌جمهور در این جلسه حضور پیدا می‌کرد و به دفاع از برنامه‌های کابینه می‌پرداخت.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه ماموریت ذاتی وزارت اطلاعات حفظ سلامت نظام، مقابله با جریان‌های براندازی خارجی و داخلی، فساد سازمان یافته است، گفت: طبیعتا رسیدگی به تمامی این موارد احتیاج به تخصص دارد که اگر مدیران وزارتخانه تسلطی به این فضا نداشته باشد روند خسارت‌بار خواهد بود.

بیرانوند ادامه داد: از طرف دیگر ما دشمنان قسم‌خورده‌ای داریم که هیچ‌کسی بر روی کارهای جاسوسی آنها اختلاف‌نظر ندارد طبیعتا برای مقابله با این اقدامات باید نیروهایی وجود داشته باشد که به معنای واقعی به فضای کار امنیتی و شیوه‌های دریافت صحیح اطلاعات آشنا باشد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه اظهار کرد: در این بین دو موضوع بررسی شود اینکه کار اطلاعات امنیت مهم است یا خیر که به نظر ما از اهمیت بالایی برخوردار است و طبیعتا افراد باید با تخصص بتوانند با دشمن برخورد کنند بنابراین اهمیت و داشتن تخصص وزیر اطلاعات در این حوزه با سایر حوزه‌های دیگر کمتر نیست.

وی وزارت اطلاعات را یکی از حساسترین حوزه‌ها برشمرد و گفت: وزارت اطلاعات قرار است از سایر وزارتخانه‌ها حراست و حفاظت کند پس می‌توان گفت که یکی از حساس‌ترین حوزه‌ها است.

بیرانوند درعین حال اظهار کرد: اگر بگوییم حوزه اطلاعات، اخبار و امنیت اهمیت ندارد شنیده‌ها چیز دیگری را می‌گوید که حاکی از آن است که در حوزه ریاست‌جمهوری معاونت سیاسی امنیتی در شرف تاسیس است که اگر این شنیده‌ها صحیح باشد اول نقض‌کننده عدم امنیت موضوع کار وزارتخانه است و رویکرد عجیبی به شمار می‌آید.

وی توضیح داد: شرح وظایف وزارت اطلاعات و حدود کارش در مصوبه مجلس قید شده است ولی اگر قرار باشد معاونت سیاسی امنیتی در ریاست‌جمهوری تاسیس شود این سوال پیش می‌آید که کدام وظیفه بر زمین مانده است کیه انجام آن در مصوبه قانونی نمی‌گنجد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار کرد: اگر معاونت سیاسی امنیتی در ریاست‌جمهوری شکل بگیرد مرز و خطوط فعالیت‌هایش چیست و با کدام قانون محاسبه می‌شود. رئیس‌جمهور چه گزارش‌هایی را به عنوان مولفه‌های امنیتی مدنظر قرار می‌دهد و از طرف دیگر آیا قرار است مدیر دیگری غیر از رئیس‌جمهور بر کارهای امنیتی نظارت داشته باشد؟

نماینده مردم بروجرد همچنین با بیان اینکه دو برنامه به عنوان برنامه‌های پیشنهادی وزیر اطلاعات به دستمان رسیده است، گفت: یک برنامه دارای حداقل‌ها است و برنامه دیگر حد و مرزهای وزارت اطلاعات را نشان می‌دهد که ما با آن مساله داریم و حتی نمی‌دانیم چه کسی آن را نوشته است.

وی توضیح داد: اگر قرار باشد برنامه دوم اجرا شود ما در مورد آن مرزهای جدی داریم یکی از بندهای این برنامه بازبینی در رویه بازنشستگی‌های نیروهای مجرب و متخصص در کنار بازگشت کارشناسان و مدیرانی به وزارت اطلاعات است که به هر دلیل بازنشسته شده‌اند یعنی قرار است ضمن بازگشت مدیران گذشته تعدادی از مدیران کنونی و سالهای قبل را به بهانه بازنشستگی از این وزارتخانه بیرون کنند که این به معنای مشغول کردن وزارت اطلاعات با ساختار درونی‌اش است.

بیرانوند ادامه داد: بند دیگر مربوط به آلایش پرونده‌های شکل گرفته در سالهای اخیر است این در حالی است که این پرونده‌ها گنیجه‌های امنیتی کشور است که با این کار زحمات سربازان گمنام امام زمان (عج) نادیده گرفته شود و همچنین این به معنای پذیرش عدم بی‌طرفی وزارت اطلاعات در جریان سیاسی است.

وی اضافه کرد: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که وزارت اطلاعات سیستم امنیتی یکپارچه‌ای را برای کل ملت دارد و انگار این موضوع می‌خواهد به جامعه القا شود که در چند سال اخیر پرونده‌سازی‌هایی صورت گرفته که این جفا در حق سربازان گمنام امام زمان(عج) است.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه هر ملتی دارای خطوط قرمزی است، گفت: یکی از خطوط قرمز حفظ تمامیت ارضی است که تاریخ ثابت کرده است که هرگاه متجاوز نادانی به سرزمین ما تعرض کند این ملت با تمامی اقوام خود به عنوان ید واحده در مقابل متجاوز ایستاده و هیچگاه اجازه نمی‌دهد که حتی یک متر از خاک مقدس کشور تجزیه شود. بنابراین اگر صدهاهزار خون پاک برای حفظ تمامیت ارضی ریخته شود هیچ باکی نیست.

وی شکاف بین مردم و دوگانگی را از دیگر خطوط قرمز کشور برشمرد و گفت: در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی یده واحده‌ای برای ایجاد وحدت شکل گرفته است که احدی نمی‌تواند مردم را در مقابل یکدیگر قرار دهد. نمونه آن واکنش مردم در 9 دی بود که نشان می‌دهد مردم به حفظ برادری با یکدیگر تعصب دارند.

بیرانوند قانون را به عنوان میثاق ملی و حاصل زحمات تمامی مردم برشمرد و گفت: در فتنه 88 عده‌ای با وجود پذیرش ملزومات قانونی انتخابات دانسته و یا نادانسته نقشه شوم دشمن را تکمیل کردند که مردم هیچ‌کدام از اعمال آنها را به رسمیت نمی‌شناسند عده‌ای خاص بعد از حضور چهل میلیونی مردم آن هم برادرانه زیر میز بازی زدند و از خطوط قرمز عبور کردند و رفتار مناسبی از خود نشان ندادند آنها به خاطر این اعمالشان به ملت بدهکارند.

وی اضافه کرد: در این بین اگر کسی توان دیدن نقشه شوم دشمن را ندارد نیاز است که این موارد به آنها نشان داده شود طبیعتا اگر اقدامات سربازان گمنام امام زمان(عج) در این ایام دیده نشود و آنها را بخواهند به بهانه بازنشستگی از وزارت اطلاعات بیرون کنند هیچگاه این موضوع از ذهن ملت پاک و فراموش نمی‌شود.

بیرانوند با اشاره به وظایف وزارت اطلاعات در بخش امنیت داخلی گفت: مردم همه منابع امنیت خبری در سیستم امنیتی هستند که مفسدان و دشمنان را به سیستم امنیتی معرفی و کارهای آنها را گزارش می‌دهند. بنابراین باید از این اعتماد مردم به سیستم امنیتی در خاکریز اول دفاع دشمن استفاده کرد.

عبداللهی: مقابله با تحریم‌ها، تورم و بیکاری نیازمند ایجاد بستر آرام توسط وزارت اطلاعات است

رضا عبداللهی نماینده ماهنشان که در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس سخن می‌گفت، اظهار کرد: در شرایطی که اقتصاد ما با رکورد تورمی مواجه است و شاهد تورم بالا در حد 31 تا 32 درصد هستیم و نرخ بیکاری دو رقمی است همه از جمله وزارت اطلاعات باید بستر سرمایه‌گذاری را فراهم کنند زیرا سرمایه و سرمایه‌گذار به جایی می‌روند که احساس امنیت کنند اما در غیر این صورت رشد اقتصادی رو به رشد نیست و گرانی و تورم تشدید می‌شود.

وی اضافه کرد: هدف تحریم‌های ظالمانه خارجی متوقف کردن تولید، کاهش تولید، افزایش بیکاری و گرانی است که مقابله با آن نیازمند بستر آرامی است که وزارت اطلاعات با حضور شخصیتی عارف، اندیشمند و متفکر مثل آقای علوی می‌تواند به این مهم کمک کند و در این راستا باید از فضای امنیتی دور شویم.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس با اشاره به سابقه 26 ساله نمایندگی خود و هفت دوره حضور در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: من این اهمیت را احساس کردم که در دفاع از وزیر اطلاعات سخن بگویم و از نمایندگان می‌خواهم که اهمیت این وزارتخانه را در شرایطی که کشور به امنیت و آرامش نیاز دارد درک کنند و به وزیر پیشنهادی رای اعتماد دهند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تحقق حماسه سیاسی در انتخابات 24 خرداد ماه را مورد اشاره قرار داد و گفت: امیدواریم پایه‌های حماسه اقتصادی در این سال مهم گذاشته شود و با شکل‌گیری دولتی کارآمد و دولت تدبیر و امید در آینده شاهد خلق حماسه اقتصادی باشیم.

وی اضافه کرد: کشور در شرایط خاصی به سر می‌برد و مشکلات داخلی و تحریم‌های ظالمانه خارجی شرایط را سخت کرده و ضروری است در این شرایط به فرمایش رهبری در ایجاد وحدت و همکاری عمل کنیم و پایبند باشیم که ایشان گفتند به دولت جدید که در حال شکل‌گیری است کمک کنیم.

عبداللهی با بیان اینکه مواجهه با چالش‌های پیش‌روی دولت یازدهم نیازمند آگاهی و تدبیر است، خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور منتخب مردم و مورد تایید نظام با توجه به مطالبات ملت مسئولیت مضاعفی در این رابطه دارد و باید یاران و همکاران خود را از میان کسانی برگزیند که خدمتگزار مردم باشند و از دانش، تدبیر و کفایت لازم بهره‌مند باشند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین یادآور شد: من پنج دوره از هفت دوره حضور در مجلس را خدمت آقای روحانی بودم و هشت سال هم با آقای علوی در مجلس همکار بودم و ایشان را از نزدیک می‌شناسم. اگرچه در زمان معرفی کابینه‌ها خیلی اشتیاق و علاقه‌ای به صحبت نداشتم اما این دوره حیفم آمد که صحبت نکنم لذا هم در موافقت با برخی وزرا و هم در موافقت با کلیات ثبت‌نام کردم.

وی با بیان اینکه امنیت، اقتصاد و معیشت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارد، گفت: آقای علوی از شخصیت‌های حوزوی است و تحصیلات دانشگاهی دارد، ایشان دکترای فقه و مبانی حقوق را از دانشگاه فردوسی دریافت کرده و سابقه نمایندگی ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس، نمایندگی امام (ره) در لامرد، نمایندگی مجلس در ادوار اول، دوم، چهارم و پنجم و عضویت کمیسیون خاص تدوین قانون وزارت اطلاعات را دارد و در این حوزه اشراف دارد و صاحب‌نظر است و این برای تصدی وزارت ارزشمند است.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس، در ادامه معاونت نظارت و بازرسی سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع، ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حکم مقام معظم رهبری و نمایندگی مردم استان تهران در مجلس خبرگان با رای دو میلیونی را از دیگر سوابق وزیر پیشنهادی اطلاعات عنوان و خاطرنشان کرد: آقای علوی شناخت خوبی از مسائل داخلی، قومیت‌ها و مسائل کل کشور دارد و همچنین کشورهای اطراف را به خوبی می‌شناسد، ایشان به بیش از 30 کشور مسافرت داشته و با این کشورها آشنایی دارد.


** حمید رسایی؛ مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات

- باید حرمت نهادی مثل شورای نگهبان را نگه داشت چرا که این نهاد دو بار صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات را رد کرده است. عدم آشنایی با وزارتخانه ای مثل اطلاعات چه آسیب‌هایی خواهد داشت؟
- در جریان مجلس ششم اصلاح‌طلبان منتقد جدی هاشمی رفسنجانی بودند و حتی می گفتند که وی قاتل است (قتل‌های زنجیره‌ای)؛ ما منتقد هاشمی هستیم اما مثل برخی اصلاح‌طلبان نمی‌گوییم قاتل است.

۱۳۹۲/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...