نسخه چاپی

دبیركل حزب موتلفه: غلبه با اصلاح‌طلبان و كارگزاران است

محمد نبی حبیبی، دبیركل حزب موتلفه اسلامی می‌گویند: «امكان رأی نیاوردن برخی از وزای معرفی شده در مجلس وجود دارد اما در هر صورت تصمیم گیرنده مجلس است و ما حق تعیین تكلیف برای مجلس نداریم.

به گزارش نما، مثلث نوشت:

آقای حبیبی! کابینه پیشنهادی در همان روز تحلیف به مجلس معرفی شد. ارزیابی اولیه شما از رویکرد مجلس به فهرستی که اقای روحانی ارائه کرده‌اند چگونه خواهد بود؟
بنده معقتدم امکان رأی نیاوردن برخی از وزرای معرفی شده در مجلس وجود دارد اما در هر صورت تصمیم‌گیرنده مجلس است و ما حق تعیین تکلیف برای مجلس نداریم.


یعنی شما معتقدید برخی افراد کابینه پیشنهادی شانس رأی‌آوری ندارند ممکن است بگویید کدام گزینه‌ها بیشتر در معرض رأی عدم اعتماد هستند؟
من الان از شخص خاصی نام نمی‌برم اما به نظر می‌رسد جلساتی که کمیسیون‌های مجلس با وزرا برگزار می‌کنند ممکن است برخی از وزرا را نتوانند مجلس را به دادن رأی اعتماد متقاعد کنند. البته بنده پیش‌بینی نمی‌کنم اگر کسی هم رأی نیاورد تعداد زیاد باشد. به نظر من اکثریت وزرا رأی خواهند آورد.


این یعنی اینکه شما هم کابینه را، کابینه‌ای خوب ارزیابی می‌کنید؟
اگر با یک جمع جبری به ترکیب کابینه نگاه کنیم بنده نظرم موافق است، یعنی معتقدم ما نقاط مثبتی در معرفی این وزرا داریم البته درباره برخی از وزرا نقاط منفی هم وجود دارد.

به هر حال همان‌طو که اشاره کردم نظر بنده براساس جمع جبری مثبت است.


شما فرمودید برخی از وزرا نمی‌توانند رأی اعتماد مجلس را به دست آوردند، این وزرا چند نفر هستند؟
نمی‌توان الان پیش‌بینی کرد. آقای دکتر روحانی به یک جمع‌بندی رسیدند. مجلس هم باید کار مستقل خودش را انجام دهد و فارغ از نظرات غیرمجلسی، تصمیمات نهایی مجلس معتبر است


از حیث سیاسی کابینه آقای روحانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
به نظر من در کابینه اقای روحانی غلبه با اصلاح‌طلبان و کارگزاران است.


اینکه می‌گوییید ترکیب کابینه بیشتر به نفع اصلاح‌طلبان و کارگزارانی‌هاست دولت را با مشکل مواجه خواهد کرد؟
بنده درخصوص جریانات سیاسی معتقدم آن دسته از جریان سیاسی که مجموعه نظام را و اصل مهم ولایت و تبعیت از ولی‌فقیه را قبول داشه باشند ولو اصولگرایان را قبول نداشته باشند می‌توانند داخل نظام به فعالیت‌های مختلف از جمله حضور در کابینه بپردازند، بنابراین من هر اصلاح‌طلبی را الزاماً فتنه‌گر تلقی نمی‌کنم.

فتنه‌گران کسانی هستند که قصد براندازی نظام را داشتند اما اصلاح‌طلبانی هستند که نظام راقبول دارند ولایت فقیه را قبول دارند اما نسبت به اصولگرایان ممکن است نظر مساعدی نداشته باشند، آن دسته از افرادی که این مشخصات را دارند به نظر من هیچ اشکالی برای فعالیت‌شان در عرصه‌های مختلف در نظام جمهوی اسلامی نیست.


انتخاب آقای رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور را چطور می‌بینید؟
قبل از بحث و بررسی وزرای پیشنهادی در مجلس بنا ندارم درباره این افراد اظهارنظر کنم.

حتی درخصوص اقای زنگنه هم نظرتان را نمی‌گویید؟
خیر


اما برخی از نمایندگان ایشان را منتسب به جریان فتنه می‌دانند نظر شما چیست؟
اگر بخواهم در این خصوص اظهارنظر کنم باید جمع‌بندی موتلفه را بگویم، در حالی که ما در موتلفه درخصوص اشخاص هنوز به جمع‌‌بندی کاملی نرسیده‌‌ایم بنابراین حق ندارم نظر شخصی خودم را به عنوان دبیر کل موتلفه بیان کنم.


به نظر شما اقای روحانی توانستند سیاست اعتدالگرایی را در ترکیب کابینه اعمال کنند؟
من یک جمله از آقای حداد عادل پسندیدم که گفتند در کابینه اعتدال یک اعتدال دیگری هم باید اعمال شود.


آقای حبیبی! من جواب سؤالم را نگرفتم
ببینید به هر حال معتقد نیستم که در کابینه موازین اعتدال صددرصد رعایت نشده است. آقای روحانی باید فارغ از موضع‌گیری‌های اصلاح‌طلبان یا اصولگرایانی که به تعبیر خودشان افراطی هستند تصمیم‌گیری کند انتظار ما بر این است که شعارهایی که خود ایشان دادند. به خصوص در مسئله انتخاب وزرا به طور صددرصد رعایت شود.

۱۳۹۲/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...