نسخه چاپی

زنگنه: وزیر نفت، وزیر دوم خارجه است

وزیر پیشنهادی نفت با تشریح كلیات برنامه های خود برای افزایش صادرات نفت در شرایط تحریم با تاكید بر اینكه در تجارت نفت امتیاز نمی‌دهیم، اعلام كرد: در شرایط موجود پس از وزیر خارجه، وزیر نفت با یك دیپلماسی فعال انرژی نقش وزیر دوم خارجه را ایفا می‌كند.

به گزارش نما به نقل از مهر، بیژن نامدار زنگنه در نشست مشترک با فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران گفت: با گذشت 8 سال یک فرصت اساسی برای مطالعه و تفکر بیشتر در اختیار داشتم و امروز معتقدم هیچ کاری نمی توان بدون مشارکت بخش خصوصی در صنعت نفت اجرایی کرد.

وزیر پیشنهادی نفت با اعلام اینکه برای توسعه همه جانبه اقتصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی به یک بخش خصوصی واقعی و توانمند نیاز داریم، در تعریف یک بخش خصوصی واقعی، تصریح کرد: بخش خصوصی واقعی یعنی اینکه سود به دست یک شخصیت حقیقی برسد و نصب و عزل های انجام گرفته در این بخش سیاسی نباشد.

این عضو کابینه دولت هفتم و هشتم با تاکید بر اینکه مطابق با مصوبات مجلس سرمایه گذاری دولت در بخش‌های پائین دستی و تکمیلی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ممنوع شده است، اظهار داشت: از این رو باید برای توسعه این صنایع فقط از توان سرمایه گذاری بخش خصوصی واقعی استفاده کرد.

رانت را قبول ندارم

وزیر اسبق نفت با بیان اینکه نخستین بخشی که بخش خصوصی می تواند در آن مشارکت فعال و جدی داشته باشد تجارت نفت، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی است، بیان کرد: با این وجود شخصا اعتقادی به دادن رانت و امتیاز به بخش خصوصی برای حضور در تجارت نفت ندارم.

وی همچنین در خصوص نحوه مشارکت سازندگان ایرانی در ساخت کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، توضیح داد: شرایط صنعت نفت با گذشته تفاوت کرده است و باید سازندگان و صنعتگران داخلی در طراحی و ساخت اکثر کالا و قطعات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی مشارکت داشته باشند.

زنگنه با بیان اینکه در بحث ساخت داخلی کالا کیفیت و رعایت استانداردها حرف اول و آخر را می زند، تبیین کرد: درباره قیمت تمام شده می توان صحبت کرد اما تولید کالا بدون استاندارد و یا کیفیت جای هیچ گونه حرف و حدیثی را باقی نمی گذارد.

وزیر پیشنهادی نفت با یادآوری اینکه هم اکنون روسیه تمامی کالاهای مورد نیاز صنایع نفت و گاز خود را می سازد، بیان کرد: اما هیچ گونه کالایی توسط روسها به هیچ کشور پیشرفته ای صادر نمی شود و علت آن هم پائین بودن استانداردها است.

وی با بیان اینکه صنعتگران و سازندگان اگر صنعت نفت را تامین کنند قطعا سکوی پرتاب آنها برای صادرات خواهد بود، یادآور شد: بر این اساس از ساخت داخلی با رویکرد صادرات انواع کالا و تجهیزات استقبال می کنیم.

وزیر اسبق نفت درباره نحوه استفاده از توان پیمانکاری و مهندسی شرکت های ایرانی هم گفت: نمی خواهم گذشته را نبش قبر کنم اما هم اکنون باید اذعان کنیم که بخش خصوی کشور به ویژه در حوزه پیمانکاری بسیار آسیب پذیر شده است.

این عضو کابینه دولت هفتم و هشتم هم اکنون آفتابه و لگن هفت دست شده اما خبری از افزایش حتی یک مترمکعب تولید گاز نیست، اظهار داشت: پیمانکاران خط لوله، یوتیلیتی، مخزن و تاسیسات می سازند اما هیچ ساختی برای واحدهای فرآیندی و افزایش تولید گاز انجام نمی شود.

وزیر نفت، وزیر دوم خارجه است

وی با بیان اینکه قطعا وزیر نفت در شرایط موجود نقش یک وزیر دوم خارجه را برای دولت بازی می کند، اظهارداشت: باید با احیای دیپلماسی انرژی آثار تحریم ها را محدودتر و شرایط را برای افزایش فروش و صادرات نفت فراهم کرد.

زنگنه با تاکید بر اینکه قطعا تحریم مشکلاتی را برای حضور در بازارهای جهانی و بین المللی فراهم کرده است، یادآور شد: اما این تحریم ها همیشگی نخواهد بود و با یک دیپلماسی فعال انرژی می توان بسیاری از گره‌های کور محدودیت‌های بین‌المللی را بازگشایی کرد.


به گزارش مهر، وزیر پیشنهادی نفت با اعلام اینکه ریشه همه مشکلات صنعت نفت تحریم نیست و بسیاری از مشکلات صنعت نفت را حتی در شرایط تحریم های سخت تر می توان حل و فصل کرد، توضیح داد: مدیران درجه یکی برای فروش و بازاریابی نفت در اختیار داریم که هم اکنون خانه نشین شده اند.

این مدیر صنعت نفت با بیان اینکه بسیاری از مدیران خوشنام و بزرگان نفتی برای کمک به کشور آماده خدمت در صنعت نفت هستند، تاکید کرد: قصد انتقام گیری ندارم و سعی می کنم با استفاده از تمامی ظرفیت های و پتانسیل‌های کشور به ویژه در حوزه منابع انسانی مشکلات تحریم نفت را به حداقل کاهش دهم.

زنگنه با تاکید بر اینکه برای کاهش آثار و سپس مهار کامل تبعات تحریم نفت به یک کار سخت و استفاده از تمامی ظرفیت ها ملی که تاکنون استفاده نشده، داریم، توضیح داد: باید با مشارکت مدیران با سابقه صنعت نفت، بخش خصوصی و مدیران قدیمی و با تجربه و یک وحود و اتحاد ملی تحریم‌های نفتی را خنثی کرد.

پیشنهادی نفت با تشریح برنامه خود برای ارتقای جایگاه نفتی ایران در اوپک نظام تعرفه‌ای را راهکار مدیریت واردات کالاهای چینی به صنعت نفت عنوان کرد و گفت: مخالف پالایشگاه‌ سازی نبوده و نیستم.

بیژن زنگنه همچنین در حاشیه نشست با فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال مهر که مهمترین برنامه شما به عنوان وزیر پیشنهادی نفت برای ارتقای جایگاه نفتی ایران در اوپک با توجه به روند نزولی چند سال گذشته تاکنون، گفت: مهمترین عامل در ارتقای جایگاه ایران افزایش تولید نفت است.

وزیر پیشنهادی نفت با تاکید بر اینکه حتی در شرایط تحریم هم باید ظرفیت مازاد تولید نفت ایران افزایش یابد، تصریح کرد: بر این اساس در برنامه ای کوتاه مدت افزایش ظرفیت تولید روزانه نفت خام به بیش از چهار میلیون بشکه در روز را در دستور کار قرار می دهم.

مخالف پالایشگاه‌سازی نیستم

وزیر اسبق نفت همچنین در پاسخ به این سوال مهر که آیا برنامه ای برای افزایش ظرفیت پالایش نفت و تولید فرآورده های نفتی دارید، اظهار داشت: هیچگاه مخالف پالایشگاه سازی نبوده و نیستم.

وی با یادآوری اینکه معتقدم ساخت پالایشگاه نفت باید توجیه اقتصادی داشته باشد، بیان کرد: از این رو در نخستین اقدام بادی طرح های نیمه تمام پالایشگاهی به ویژه ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تکمیل شود.

زنگنه با بیان اینکه مراحل ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دوران وزارت نفت من کلید خورد، تبیین کرد: قرار بود ساخت پالایشگاه‌های فوق سنگین نفت هم در زمان من اجرایی شود و این بحثی است که اشتباها از قول من مطرح شده و من با پالایشگاه با هر شکل و نوعی که دارای ارزش تولیدی است، مخالفتی ندارم اما می‌گویم پالایشگاهی باید ساخته شود که توجیه اقتصادی دارد و پالایشگاهی که در زمان من ساخته شد، این توجیه را داشت. هم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و هم پالایشگاه‌های فوق سنگین توجیه اقتصادی دارد.

مدیریت واردات کالاهای چینی به نفت ایران

وزیر پیشنهادی نفت همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا برنامه ای برای کنترل واردات گسترده کالاهای چینی به صنعت نفت و گاز ایران دارید، گفت: در شرایط تحریم، ممکن است این اتفاقات رخ دهد ولی اگر ما بخواهیم ساخت بسیاری از این تجهیزات در ایران امکان‌پذیر است.

وزیر اسبق نفت با بیان اینکه بسیاری از کالاهای مورد نیاز صنعت نفت توسط سازندگان و صنعتگران ایرانی با کیفیت به مراتب بالاتر از چینی امکان ساخت در داخل کشور را دارند، افزود: از این رو واردات این تجهیزات از چین با گذاشتن تعرفه حل می‌شود.

توسعه پارس جنوبی در اولویت اول است

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاران در تشریح برنامه های خود برای مدیریت در وزارت نفت، توضیح داد: برنامه‌های من به دو دسته کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود که اساس برنامه‌های کوتاه‌مدت بر اساس شرایط ویژه فعلی است و رسیدن به برنامه‌های بلندمدت نیز زمانی است که بتوانیم برنامه‌های فعلی را اجرا کنیم.

زنگنه با بیان اینکه از برنامه‌های کوتاه‌مدت من این است که ثبات در مدیریت نفتی ایجاد شود، تبیین کرد: جلب اعتماد و همکاری مجموعه مدیریتی و استفاده از همه ظرفیت‌های ملی جهت رسیدن به اهداف صنعت نفت در شرایط فعلی از دیگر برنامه‌های من است.

وزیر پیشنهادی نفت با تاکید بر اینکه میدان‌های مشترک در درجه اول اهمیت قرار دارد، خاطرنشان کرد: اکثر سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمینه گاز شده، به نتیجه نرسیده است و در زمینه پالایش نیز باید نیاز فرآورده‌های داخلی را تامین کنیم.

زنگنه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در صورت رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به شما، برنامه‌ای برای ادامه دادن سهمیه‌بندی بنزین دارید یا خیر؟ گفت: موضوع سهمیه‌بندی بنزین به ستاد هدفمندی یارانه‌ها مرتبط می‌شود و وزارت نفت صرفا مجری این قانون است.

بازگشت به ابتدای صفحه

۱۳۹۲/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...