نسخه چاپی

حجت‌الاسلام علوی: درباره رد صلاحیتم حرف دارم ولی به مصلحت نظام سكوت می‌كنم

وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات گفت: در ارتباط با مسئله رد صلاحیتم در انتخابات حرف‌های زیادی برای گفتن دارم كه با توجه به اینكه مصلحت نظام را درك می‌كنم، سكوت خواهم كرد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمود علوي وزير پيشنهادي وزارت اطلاعات در صحن علني امروز مجلس سه شنبه 22 مرداد ماه در دفاع از خود گفت: سپاس از مرجع، رهبر و استادم، مقام معظم رهبري كه خدمتگذاري اين سرباز كوچك‌شان را در سنگر خطير و حساس وزرات اطلاعات با پيشنهاد رياست محترم جمهوري را اجازه فرمودند.

وي ادامه داد: از برادر بزرگترم حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني كه من را قابل همكاري و همياري تشخيص دادند نيز سپاسگذارم.

حجت الاسلام والمسلمين سيد محمود علوي درادامه تصريح كرد: وزارت اطلاعات كه اين بنده حقير براي سكان داري آن پيشنهاد شده است نهادي است خطير و حساس كه از نقشي بي بديل در تمام عرصه‌هاي كشور برخوردار است.

اين حساسيت مورد توجه مجلس محترم شوراي اسلامي قرار گرفته كه پس از تصويب قانون وزارت ماده واحده‌اي به آن افزوده و شرط تحصيلات در حد اجتهاد و چند شرط ديگر را در مورد وزير به آن اضافه كرده است.

وزير پيشنهادي وزارت اطلاعات در ادامه بيان كرد: دقت در شرايط مذكور نشانگر آن است كه مجلس براي وزير اطلاعات بيشتر به نقشي راهبردي عنايت داشته كه تضميني بر حركت وزارت در چارچوب شرع مقدس اسلام، قانون و بر محور ارزش‌هاي اخلاقي باشد.

وي ادامه داد: ناگفته پيداست كه شرط تحصيلات در حد اجتهاد براي وزير به معناي اعمال نظرات فقهي وزير در وزارت نيست بلكه مشي، مرام و نظرات مقام معظم رهبري حجت شرطي مطبع در فرايند فعاليت وزارت است و شرط تحصيلات در حد اجتهاد وزير شرط لازم براي ديدگاه فقهي معظم له و اعمال آن در وزارتخانه مي‌باشد كه توفيق شركت حدود 10 سال در درس خارج فقه مقام معظم رهبري اينجانب را با نظرات فقهي ايشان آشنا نموده است.

حجت‌الاسلام علوي ادامه داد: آنچه رياست محترم جمهوري را به پيشنهاد اين برادرتان براي وزرات اطلاعات واداشت اسحضار ايشان از پيشينه اين حقير بود كه به نوعي با ماموريت‌هاي وزارت در ارتباط بوده است قاطعيت فعال در كميسيون خاص تدوين وزارت اطلاعات در دوره اول مجلس شوراي اسلامي، نخبه و نائب رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي در دوره‌‌هاي اول، دوم، چهارم كه كميسيون تخصصي وزارت اطلاعات بود.

وي در ادامه سوابق خود بيان كرد: نائب رئيس كميسيون سياست خارجي در مجلس پنجم كه پيوندي تنگاتنگ با بخشي از ماموريت‌هاي وزارت داشت، معاونت دادرسي سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در سال‌هاي 68 تا 70 كه ماموريت‌هاي آن با بخشي از ماموريت‌هاي وزارت اطلاعات سنخيت دارد رياست سازمان عقيدتي سياسي جمهوري اسلامي ايران به مدت سه دوره سه ساله و سامان بخشيدن به همه ابعاد ماموريت آن از جمله سامانه تحقيق صلاحيت مكتبي با ويژگي‌هاي سرعت، صرفه جويي و دقت كه موجب تشويق مقام معظم رهبري قرار گرفت و روزآمد نمودن سيستم بازرسي سازمان عقيدتي سياسي ارتش كه با بخشي از ماموريت‌هاي وزارت اطلاعات سنخيت دارد و در نهايت عضويت در كميسيون سياسي- اجتماعي مجلس خبرگان رهبري كه نوعي پيوند با وزرات اطلاعات دارد و مكرر در جلسات آن مسئولين محترم وزارت به بيان مسائل پرداختند.

وزير پيشنهادي وزرات اطلاعات اظهار داشت: پس از اين پيشنهاد علاوه بر شناخت كلي و كلاني كه از فرايند شكل گيري وزارت و فراز و فرودهاي آن داشتم طي جلسات زيادي با همه افرادي كه دستي در اين وزارتخانه داشته يا دارند در وضعيت كنوني وزارت اشراف كلي يافته و برنامه خود را براي اين وزارتخانه تقديم نمايندگان محترم مجلس نمودم.

وي ادامه داد: رويكردهاي ملي و سازماني خود و نيز اهداف خود در سطح ملي درحوزه‌هاي خارجي، ضدجاسوسي، امنيت و در عرصه‌هاي امنيت اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و ... را در آن مطرح ساخته همچنين اهداف خود را در رابطه با سازمان وزارت بازگو كرده و عناوين برنامه‌هاي اجرايي خويش را متذكر شده‌ام كه براي صرفه جويي در وقت از تصريح آنها صرفه نظر مي‌كنم.

حجت‌الاسلام علوي با بيان اين مطلب كه مروري گذرا بر رويكردهاي ملي و سازماني برنامه پيشنهادي خواهيم داشت ادامه داد در جهت تحقق جامعه امن موضوع مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام و مسئله مورد توجه مقام معظم رهبري و اجرايي شدن فرمان 8 ماده‌اي امام راحل در صيانت از حقوق مردم و فرمان 8 ماده‌اي مقام معظم رهبري در مبارزه با مفاسد اقتصادي همت كامل به كار گرفته خواهد شد.

وي در ادامه گفت: در جهت هماهنگي و تعامل سازنده ميان جامعه اطلاعاتي كشور هماهنگي كامل با اركان دولت و نظام به ويژه شخص رئيس جمهور محترم و ارائه مشاوره اطلاعاتي به مديران نظام، تلاش در جهت افزايش اعتماد جامعه نسبت به وزارت دفاع از حقوق عامه و حريم خصوصي افراد، نهادينه كردن امنيت پايدار بدون امنيتي كردن فضاي كشور، توسعه هدفمند همكاري اطلاعاتي و به كارگيري هوشمندانه ديپلماسي پنهان در سياست خارجي با هماهنگي دستگاه ديپلماسي رسمي كشور و به كارگيري ظرفيت‌هاي مردمي درجهت تقويت امنيت ملي از جمله رويكردهاي ملي حقير درمديريت وزارت اطلاعات خواهد بود.

وي با اشاره به رويكردها و راهكارهاي لازم در درون وزارت اطلاعات بيان كرد: در درجه نخست حفظ جايگاه و نقش حاكميتي آن در پرتو هدايت و رهنمودهاي مقام معظم رهبري خواهد بود و در مرحله بعد حفظ استقلال وزارت و جلوگيري از تاثيرپذيري آن از جريان‌هاي سياسي، تقويت نگاه ملي فراجناحي، حرفه‌اي در سطح وزرات، رعايت موازين شرعي، قانوني و ارزش‌هاي اخلاقي در اقدامات اطلاعاتي، صيانت از پرسنل سازمان و همچنين خود سازمان در مقابل تهديدات و آسيب‌هاي احتمالي، تدوين منشور اخلاق حرفه‌اي در وزارت اطلاعات، توسعه و حفظ سرمايه انساني و آموزش مستمر، مهارت آفريني و بازنگري در چرخه گزينش و بازنشستگي، بهره‌‌گيري از فناوري و روزآمد نمودن ابزارها در فرآيند اطلاعاتي، ايجاد نشاط و اميد در ميان كاركنان از رهگذر توجه به تعالي معنوي آنان و نيازهاي به حق معيشتي و رفاهي از جمله رويكردهاي درون سازمان اين برادر شما خواهد بود.

وی با اشاره به حاکمیت امنیت در کشور به دلیل مجاهدت‌های سربازان گمنام امام زمان گفت: وجود حاکمیت در کشور به خاطر تلاش‌های بی‌وقفه نهادهای امنیتی،‌انتظامی،‌ اطلاعاتی کشور است و اینکه کارکنان وزارت اطلاعات از کلیت نظام در عرصه‌های مختلف صیانت و حمایت می‌کنند لذا نظام جمهوری اسلامی هم باید در صیانت و حمایت از آنها تلاش کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی بیان داشت: از نمایندگان ملت مسئلت دارم که بنده را در حمایت از سربازان گمنام امام زمان که به عنوان بخشی از مردم مسلمان ایران به حساب می‌آیند‌‌،‌یاری رسانند.

وزیر پیشنهادی اطلاعات افزود: عبور از احکام شرع را با هیچ توجیهی نخواهم پذیرفت و بر اهتمام تمامی فعالیت‌ها با احکام شرع قائل خواهد شد و وزارت اطلاعات به عنوان معتدل‌ترین دستگاه در خاورمیانه و دنیا شناخته شده است و اینکه این وزارتخانه ضامن احساس آرامش و امنیت و فضای روانی پاک در کشور است و بر این مبنا حاکمیت اخلاق بر وزارت را از وظایف خویش می‌داند.

وی تصریح کرد:‌ دروغ، افترا، انتقام‌جویی به وزارت اطلاعات در صورت تصدی من در این وزارتخانه راه نیافته و ساحت این وزارت همچنان پاک بماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی با بیان اینکه بزرگترین سرمایه وزارت اطلاعات نیروی انسانی متدین، متعهد، متبحر و متخصص است، گفت: نیاز مدیریتی و بخشی از نیاز دستگاه‌های کشور از سوی وزارت اطلاعات تامین می‌شود، لذا برای نظارت بر این وزارتخانه نیازی به نگاه از بیرون نیست.

وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار داشت: بنده در صورت کسب رای اعتماد نه با اتوبوس بلکه با دوچرخه به وزارتخانه خواهم رفت و با سایر همکارانم به انجام وظیفه خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد: مرزبندی وزارت در هر زمینه‌ای از جمله فته، انحراف و دوست و دشمن تابعی از مهندسی رهبر معظم انقلاب به عنوان نقشه راه و حجت شرعی ما به حساب می آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی افزود:‌اصل ممنوعیت تجسس از پایه‌های بنیادین وزارت اطلاعات خواهد بود مگر آنجا که توطئه‌ای صورت گیرد و این وزارت همیشه خود را در محضر خدا احساس می‌کند تا بتواند نقش سازنده‌ای را در تعامل سران نظام ایفا کند و با دگراندیشی می‌تواند نقش موثری را در میان مسئولین کشور داشته باشد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات تصریح کرد: این طلبه کوچک با تمام توان خود این دستگاه را در جهت تحکیم برادری میان بزرگان نظام و پیشگیری از واگرایی میان آنها دنبال خواهد کرد.

وی افزود: ماموریت‌های ذاتی این وزارت اقتضا می‌کند که در جهت صیانت کادرهای نظام آنان را رصد اطلاعاتی کند و از تمامی نمایندگان علاوه بر صیانت از آنها، در مقام تصمیم‌گیری، حمایت و مساعدت در امور هم کند تا در تصمیم‌گیری‌ها بهترین نتایج را کسب نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی با اشاره به امنیت نرم در کشور اظهار داشت: در مدیریت بحران بر این باورم که گزینه برخورد قهر‌آلود باید آخرین مورد باشد و اینکه امنیت نرم اثرگذاری بیشتر و بهتر از امنیت سخت دارد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات اضافه کرد: در محضر فضائل ملت اعلام می‌کنم که اگر در وزارت اطلاعات نتیجه تابع منطقی محتوای بررسی شده پرونده‌ها خواهد بود نه پرونده‌ها تابع نتیجه‌های از پیش تعیین شده و به عنوان ابزاری برای اعمال حب و بغض‌ها و تسویه‌حساب‌های شخصی عمل نخواهد کرد.

وی ادامه داد: بنده با تمام وجود ملتزم به راهبردی که رئیس‌جمهور منتخب بر آن تاکید داشته است که اگر از شأن و شئونات و کرامات و جایگاه رفیع مجلس و نمایندگان محترم کاسته شده باشد باید به آن بازگردد و بر این باوریم که این نهاد برآمده از آرای مردم باید همچنان در راس امور نقش‌آفرینی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی بیان کرد: انقلاب اسلامی در طول عمر خود با دشمنی‌های زیادی در عرصه داخلی و خارجی مواجه بوده و آنها از هیچ ترفندی به ویژه در جنگ نرم در برابر ایران کوتاهی نکرده و همیشه در برابر توطئه ‌های خود علیه ایران نا کام بوده‌اند.

وزیر پیشنهادی اطلاعات تصریح کرد: چنین ناکامی حاصل هوشمندی ملت ایران و وزارت اطلاعات است که با رصد کردن کوچکترین بازی و توطئه، آنها را حسرت‌ زده کرده و آنها همیشه تماشاگر امنیت پایدار جمهوری اسلامی بوده‌اند.

وی با ا شاره به نقش وزارت اطلاعات به عنوان نهادی امن برای ملت ایران گفت: وزارت اطلاعات همیشه در خدمت مردم و سعی در برقراری تامین امنیت از لحاظ فیزیکی و روانی به شکل فراگیر عمل کرده و مطمئنا این وزارت سازمانی نخواهد بود که مردم از آن هراس داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی ادامه داد:‌وزارت اطلاعات با پیوندهای مردمی خود در مسیری حرکت خواهد کرد که مردم به آنان دل بسته و در مقابل دشمنان این وزارت هراس به دل داشته باشند.

وزیر پیشنهادی اطلاعات خاطرنشان کرد: از تمامی کسانی همچون آیت‌الله ری‌شهری، فلاحیان، دری نجف‌آبادی، یونسی، محسنی اژه‌ای و مصلحی که از ابتدای انقلاب تا کنون با توانمندی‌های خود با وزارت اطلاعات مشغول فعالیت بودند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی اظهار داشت: شخصیت نمایندگان برای بنده بسیار عزیز و محترم است و به طور حتم در صورت اخذ رای اعتماد شما تمامی انتقادات و پیشنهادات سازنده شما را قبول خواهم کرد و امیدوارم شما نمایندگان ملت برادر کوچک خود را یاری کنید تا در این مسیر گام بردارد.

وی درباره عدم تایید صلاحیت خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: به همه پرونده سازی‌های به دور از اخلاق و خلاف شرع پاسخ گفتم به طوری که در جلسه‌ای که با آقای علیزاده که به درخواست آیـت‌الله مومن برگزار شده بود وی پرونده بنده را با دقت ملاحظه نمود و به صراحت اذعان داشت که چیزی که مبنای درستی برای رد صلاحیت شما باشد در پرونده دریافت نکردم و مشابه همین حرف را نیز آقایان اسماعیلی و امیری اعضای شورای نگهبان ابراز کردند.

وزیر پیشنهادی اطلاعات خاطرنشان کرد:‌همچنین ملاطفات رهبری نسبت به این سرباز کوچک شفایی شد بر این زخم و بوسه‌های معظم له بر روی گونه‌های این فرزند کوچک سبب شد که تمامی آن رویدادها را فراموش کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی اظهار داشت: تنها چیزی که درباره رد صلاحیتم از سوی شورای نگهبان ارزشمند است، نوع واکنش بنده در برابر این اتفاق بود که در مصاحبه با خبرگزاری فارس اشاره کردم که خود را پایبند به ساختار سیاسی نظام می‌دانم هر چند به ضررم باشم و رد صلاحیتم هیچ تاثیری در سرباز بودن برای نظام جمهوری اسلامی ایران ندارد.

وی تصریح کرد: بنده در مصاحبه با خبرگزاری دانشجو نیز اعلام کردم که در هر شرایطی سرباز نظام، ولایت و مقام معظم رهبری هستم و در خصوص عدم تایید صلاحیت و حضور در مجلس اگر توفیق خدمت پیدا نکردم در عرصه‌های دیگر وظیفه سربازی خود را ادامه خواهم داد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات تاکید کرد: باید بگویم در این مصاحبه به طور صریح اذعان کردم که درباره رد صلاحیتم حرف‌های زیادی برای گفتن دارم اما در فضای انتخابات کوچکترین سخنی را روا نمی‌دانم زیرا آنچه در انتخابات مهم است مشارکت حداکثری مردم در این عرصه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تصریح کرد: در ارتباط با مسئله رد صلاحیتم در انتخابات حرف‌های زیادی برای گفتن دارم که با توجه به اینکه مصلحت نظام را درک می‌کنم، سکوت خواهم کرد.

وی افزود:‌ آنچه برای بنده مهم است این است که آرزوی سوءاستفاده دشمنان از این موضوع را بر دل آنها گذاشته و اجازه نخواهم داد مسائل و مشکلاتی که برای بنده پیش آمده مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات تاکید کرد:‌آنچه برای بنده در انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش آمده بود را امتحان الهی می‌دانم و امید به فضل خدا دارم.

۱۳۹۲/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...