نسخه چاپی

ملي گازته:

دولت تركیه بایداز حلقه امنیتی اسرائیل خارج شود

یك روزنامه چاپ تركیه از دولت آنكارا خواست از حلقه امنیتی اسرائیل خارج شده و تا دیر نشده روابط با تهران را بازسازی كند.

به گزارش نما،ملی گازته نوشت: همه‌ چیز در خاورمیانه برای تأمین امنیت اسرائیل تدارک شده و آنکارا باید روابط با تهران را بهبود بخشد.

علی حیدر آکسال نویسنده این تحلیل خاطر نشان می‌کند: خاورمیانه در یک اغتشاش و بحران که حل آن بسیار مشکل است به سر می‌برد. مسلمانان از چهار طرف احاطه شده‌اند و به سوی یک بن‌بست سوق داده می‌شوند. وابستگی برخی کشورهای عربی و اداره امور آنها توسط غرب دلیل این موضوع است.
به نوشته آکسال تحولات جاری در مصر نمایانگر روزهایی سیاه برای فلسطین است و آغاز مذاکرات نتانیاهو و محمود عباس بعد از کودتای مصر نیز نمی‌تواند تصادفی باشد و مسدود کردن مرز رفح و حمایت و کمک پادشاهان کشورهای عربی منطقه از دولت جدید مصر نیز چهره جدید این روند می‌باشد.

وی افزود: پس از همگامی ترکیه با عربستان، امارات متحده عربی و قطر در مساله سوریه، آنکارا به یکباره در مورد رخدادهای مصر تنها گذاشته شد و در سوریه ترکیه نباید انتظار یک تحول مثبت در سوریه در صورت رفتن بشار اسد را داشته باشد چرا که ترکیه از تحولات در سوریه و منطقه بیرون رانده شده است و تظاهرات اخیر در ترکیه نیز هشداری به دولت آنکارا بود. جنگ سوریه در خدمت اسرائیل است.
این روزنامه‌نگار ترک معتقد است ترکیه با دست خود، به یک بن‌بست سوق داده شده است و مساله سوریه موجب دردسر ترکیه شده است.

ملی گازته می‌نویسد: چهره یک ترکیه منزوی در جهان متفاوت از دولت سوریه نمی‌باشد و شما حتی اگر با انتخابات نیز بر سر کار آمده باشید اگر غربی‌ها حساب شما را تمام شده بدانند دیگر ارزشی برای آنان ندارید.

آکسال نوشت: ترکیه بدون اتلاف وقت مجبور به برداشتن گام‌های جدید است؛ ترکیه مجبور به بهبود روابط با ایران در کوتاهترین زمان است. ترکیه باید روابط خود با عراق را بهبود بخشیده و در مورد سوریه یک تصمیم جدید اتخاذ کند و در مورد سیاست‌های ترکیه در مصر، آنکارا باید حمایت تهران را جلب کند.

این روزنامه در پایان از ترکیه خواست پایگاه ناتو در خاک خود را تعطیل کند و افزود: ترکیه باید سامانه راداری ناتو را برچیند چرا که اهداف غرب آشکار شده است و آنانی که در مصر دست به کودتا زدند از کجا معلوم است که در ترکیه اقدام به این کار نکنند؟ یک سوریه تجزیه شده به نفع ترکیه است یا سوریه منسجم؟

۱۳۹۲/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...