نسخه چاپی

چهارمين روز بررسي كابينه يازدهم در صحن علني/

دامادی: امیدوارم به این روحانی روحانی‌زاده در كابینه دكتر روحانی رای مثبت دهید

نماینده مردم ساری درموافقت با علی جنتی، وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد، توجه شایانی به اقتصاد و فرهنگ شده است كه امیدوارم به این روحانی روحانی‌زاده در كابینه حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر روحانی رای مثبت بدهید.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد دامادی نماینده مردم ساری در جلسه علني صبح امروز (24 مرداد) در موافقت با علي جنتي وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي، گفت: جنتی برآمده از سنت و معنویت دینی است که مدارج علوم دینی را تا سطوح عالی پیموده و در دانشگاه نیز حضور داشته است که این باعث آشنایی وی با دو عرصه مرتبط با فرهنگ کشور شده است.

وی در ادامه افزود: در دوره مدیریت جنتی در صداوسیما، واقعیت‌های فرهنگی و تقاضاهای مردم در عرصه رسانه را به او نشان داد، وی در دوره وزارت کشور نیز تنوع فرهنگی و مطالبات فرهنگی کشور را از همین مسیر شناخته و در دوره‌ای نیز به علت فعالیت در وزارت خارجه، دنیادیده است و در واقع، وی تجربه بین‌فرهنگی قابل توجهی دارد.

عضو کميسيون عمران در ادامه اظهار داشت:‌ در سال‌های مدیریت جنتی هیچ گفتار و کردار افراطی از وی مشاهده نشده است، قصد ندارم وارد بارزي تدارک ديده بعضي از دوستان شوم، بلکه فقط مي‌خواهم نشان دهم که در متن برنامه ارائه شده وی به مجلس نیز توجهات عمیق به فرهنگ کشور است و روح و منطق این برنامه با منطق ضروری برای عرصه فرهنگ سازگار است و از این برنامه تنها کسانی بر می‌آشوبند که در گذشته کوشیده‌اند فرهنگ را دولتی کنند و منويات خویش را بر اهالی فرهنگ و هنر بقبولانند.

وي افزود: برنامه وي در گام اول شناخت نيازهاي فرهنگي از نگاه مردم است، جنتي در صداوسیما به خوبی دریافته که دائم خود را به جای مردم نهادن و از جانب آنها تصمیم گرفتن، چه بلایی بر سر فرهنگ می‌آورد و در دنیای رسانه جدید نمی‌توان به جای مردم نیاز فرهنگی را تشخیص داد، در برنامه جنتی، فرهنگ گفت‌وگو، تعامل و خردجمعی اهالی فرهنگ و هنر به رسمیت شناخته شده و این رويکرد به مذاق کسانی که دوست دارند همواره گوينده باشند، خوش نمی‌آید.

نماينده ساري اضافه کرد: جای‌جای برنامه وزير پيشنهادي نشان می‌دهد که وي جایگاه، مرتبه و منطق عمل را به درستی درک کرده و به گفت‌وگو، مدارا، تساهل و به رسمیت شناختن تکثر و تنوع سلايق و انديشه‌ها در چارچوب نظام فرهنگي تاکید دارد و آن را به درستي در برنامه خود ذکر کرده است. همچنين دولتی‌ شدن فرهنگ به تولید قدرت فرهنگی نمی‌انجامد کما اينکه در چندسال اخير تأکيد بر تحميل کردن دولت در عرصه فرهنگ سبب افزون شدن قدرت فرهنگي ما نشده است.

دامادي افزود: حاصل عملکرد سال‌های گذشته در عرصه فرهنگ، سبب زوال اعتماد، اميد و اخلاق فرهنگی بود و تشکل‌های مهم حوزه فرهنگ و هنر قربانی طمع دولتیان برای سیطره بر ذهن و خلاقیت اهل فرهنگ شد لذا برنامه جنتی باعث برگرداندن اعتماد اهل فرهنگ خواهد شد؛ شاهدیم که با ندانم کاری‌ها چه بر سر خانه سینما و اهالی آن درآوده‌اند.

وي بيان کرد : برنامه ارائه شده از سوی جنتی نشان می‌دهد که وی فهمیده است و در میان ملتی باسابقه که چند میلیون دانشجو در آن وجود دارد و سینماگرانش بر قله‌های افتخار جهان می‌ایستند و شاعرانش شهرت جهانی دارند و کتب نویسندگان به زبان‌های مختلف ترجمه شده است، باید با تکیه بر منطق فرهنگ و فرهنگ پذیرش منطق، فرهنگ را مدیریت کرد و دوران محدودیت شناختی و فضاهای بسته و ممیزی‌های سلیقه‌ای گذشته است.

عضو کميسيون عمران چالش موجود فرهنگی را برخوردهای غیرفرهنگی با اهالی فرهنگ دانست و گفت: از همین برخوردها است که رابطه یک دولت با نهادهای غیردولتی و غیرفرهنگی تیره می‌شود و اقتصاد فرهنگ راه زوال و ورشکستگی در پیش می‌گیرد.

دامادي با اشاره به برنامه‌های فرهنگی جنتی گفت: وي در برنامه خود بر سيزده ظرفيت و توانمندي منابع فرهنگي کشور تأکيد دارد و به قدري جامع و کامل ديده شده که به واقع مي‌توان اعتدال را در آن ديد، پرداختن متوازن به ظرفیت‌های اسلامی، ایرانی، عاطفی، اجتماعی، آئینی‌ و سایر ظرفیت‌ها حاکی از آن است که قرار نیست بخش‌هايي از فرهنگ هزينه بخشي ديگري شود،‌ اين نگاه متوازن در چارچوب انديشه اعتدالي وزير پيشنهادي حاصل شده است.

وي تصريح کرد: محورهای این برنامه کاستن از تصدی‌گری دولت و افزایش نقش حمایت‌گری دولت، تضمین ‌آزادی‌های قانون اهالی فرهنگ و هنر و بازکردن زنجیرهایی که به پای خلاقیت‌های متعهدانه بسته شده است، صیانت از تکثر و تنوع فرهنگی که نشان‌دهنده نگاه غیرامنیتی در کابینه حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر روحانی است.

نماينده مردم ساري ادامه داد: جای تاسف دارد که کشوری با سابقه ایران جایی در خور در سند فرهنگی جهان ندارد و سهم ما از اين اقتصاد پوياي بزرگ کتاب، سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی، تئاتر، بازی‌های یارانه‌ای و سایر عرصه‌هاي فرهنگي ناچيز است و در همين فرهنگ داخل نيز در عرصه هاي مختلف شاهد رکود و ورشکستگي است.

عضو کميسيون عمران در پايان خاطرنشان کرد: جای بسی خوشبختی است که در برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد، توجه شایانی به اقتصاد و فرهنگ شده است، چرا که عرصه فرهنگ می‌تواند کمک قابل توجهی به عرصه اشتغال کند و همچنین به دیپلماسی فرهنگی بینجامد، لذا امیدوارم به این روحانی روحانی‌زاده در کابینه روحانی رای مثبت دهيد.

۱۳۹۲/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...