نسخه چاپی

علی مطهری وزارت اطلاعات را به دخالت در رأی اعتماد متهم كرد

عکس خبري -علي مطهري وزارت اطلاعات را به دخالت در رأي اعتماد متهم کرد

«واضح است كه افرادی از برخی نهادها با تعدادی از نمایندگان همكاری داشتند... اینكه نماینده‌ها برگه بازجویی یك وزیر را كپی كرده و آن را در كازیوی نمایندگان قرار دهند، غیرقانونی بوده و برای همه سؤال‌برانگیز است.»

به گزارش نما، وب سایت رادیوفردا (radiofarda) ارگان رسانه ای سازمان سیا، امروز در گزارشی نوشته است: «علی مطهری، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، از دخالت وزارت اطلاعات و نهادهای امنيتی جمهوری اسلامی در بررسی صلاحيت وزرای پيشنهادی حسن روحانی به مجلس خبر داد.»


بر پایه این گزارش، وی در مصاحبه با روزنامه "شرق" گفته است که سخنان تعدادی از نمايندگان عليه وزرای پيشنهادی، "جز از طريق دسترسی به اسناد وزارت اطلاعات" امکان‌پذير نبوده است. او از وزیر اطلاعات در کابینه روحانی خواسته است که این "رویه‌های غلط" در وزارتخانه متبوعش را تغییر دهد.



مطهری می‌افزاید: «واضح است که افرادی از برخی نهادها با تعدادی از نمايندگان همکاری داشتند... اينکه نماينده‌ها برگه بازجويی يک وزير را کپی کرده و آن را در کازيوی نمايندگان قرار دهند، غيرقانونی بوده و برای همه سؤال‌برانگيز است.»



به نوشته سایت رادیوفردا، علی مطهری گفته که رونوشت این برگه بازجویی در اختيار خود وی نيز قرار گرفته، اما به نام صاحب این برگه بازجویی اشاره نکرده است.



این نماینده تهران در مجلس، راجع به محتوای بازجويی از وزيری که به گفته وی متن آن در اختيار تعدادی از نمايندگان قرار داده شده بود، گفت: «آن فرد به موضوعی اعتراض داشت و اينکه در جاهايی خشونت به خرج داده شده؛ اين متن مکتوب که البته متنی محرمانه در اختيار افراد خاص و نهادهای امنيتی است، برای همان وزير تبديل به يک جرم بزرگ می‌شود. بر مبنای همين برگه بازجويی، برخی نماينده‌ها اعلام کردند نبايد به اين افراد رأی داد.»



مطهری افزوده است: «برخی مسؤولان چنين نهادهايی در اين قضايا با نمايندگان همکاری داشتند، اين رويه خوبی نيست. مسؤولان نامرتبط نبايد در اين ماجرا دخالت کنند. آن ها نبايد پشت صحنه ساقط کردن وزرا باشند و برخی نمايندگان را هدايت کنند.»









او با ذکر يک مصداق گفته است: «يکی از نماينده‌ها وقت گرفته بود تا در موافقت با وزير علوم و تحقيقات صحبت کند، اما منصرف شد. بعد هم گفت که از جايی دستور دادند! به اين نماينده گفته شده بود نبايد وقتش را به ديگری بدهد و بايد انصراف دهد.»



نامبرده در مصاحبه خود ابراز اميدواری کرده است که "محمد علوی" وزير جديد اطلاعات، «رويه‌های غلطی که باب شده» را تصحيح کند و تغيير دهد.



آقای مطهری همچنين گفته که "فراکسيون رهروان ولايت" فراکسيون اکثريت مجلس، به رأی نياوردن محمدعلی نجفی و جعفر ميلی منفرد کمک کرده است. به گفته او، اگرچه فراکسيون رهروان ولايت به طور رسمی با اين دو گزينه پيشنهادی مخالفت نکرد، اما «بدون شک نام‌ بردن از دو وزير در روز پنج‌شنبه در رأی نهايی نمايندگان تأثيرگذار بوده است».


رادیوفردا سپس خاطرنشان کرده است: «آقای لاريجانی، رئیس مجلس، روز پنج‌شنبه ۲۴ مرداد، پس از پايان رأی‌گيری درباره وزرای پيشنهادی، در يک کنفرانس خبری، رأی اعتماد مجلس به ۱۵ وزير از ۱۸ وزير پيشنهادی آقای روحانی را نشانه‌ای از "گرايش مثبت مجلس برای حل مشکلات کشور" دانسته و تأييد کرده بود که ممکن است اطلاعاتی از بيرون به نمايندگان داده شود و تأثيرگذار باشد.
او گفته بود که چنين موضوعی "غريب نيست و ما حتی از کسانی که اطلاعات را داده‌اند، تشکر می‌کنيم چون به باور ما مجلس بايد در مورد هر وزير اقناع شود و سپس رأی دهد که اين اتفاق نيز افتاد".
آقای لاريجانی در عين حال "فشار" بر روی نمايندگان مجلس در جريان رأی اعتماد را تکذيب کرد.
رئيس مجلس شورای اسلامی گفته بود که "برخی عقايد در مجلس" می‌خواستند به تعداد بيشتری از وزرا رأی ندهند.

علی مطهری هم در همین زمینه به روزنامه شرق گفته است که اصول‌گرايان مصمم بودند شش وزير را حذف کنند. در مورد آخوندی و زنگنه هم خيلی اصرار داشتند و آخر موفق نشدند.»



۱۳۹۲/۵/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...