نسخه چاپی

دكتر روحاني در مراسم توديع و معارفه وزير كشور:

هدف دولت تدبیر و امید نشاندن لبخند بر لبان مردم است

حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینكه دولت تدبیر و امید به دنبال اعتدال سیاسی، تدبیر اقتصادی و امید اجتماعی است، گفت كه هدف دولت تدبیر و امید نشاندن لبخند بر لبان مردم است.

دکتر روحاني پيش از ظهر امروز (دوشنبه) در مراسم توديع و معارفه وزيران سابق و جديد کشور که با حضور استانداران، معاونان، نمايندگان مجلس و ساير مقامات کشوري، لشکري، قضايي و انتظامي در سالن غدير وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به اهميت وزارت کشور، گفت که اين وزارتخانه تنها به يک بخش تعلق ندارد و فرابخشي است.

رييس‌جمهور با بيان اينکه استانداران مديري معمولي نيستند و نمايندگان عالي سياسي نظام جمهوري اسلامي ايران هستند، اظهار داشت: استانداران، نمايندگاني هستند که مسئوليت امنيتي، اجتماعي، اقتصادي، عمراني و اداري را در سطح هر يک از استان ها بر عهده دارند.

دکتر روحاني با اشاره به اينکه وزير کشور به تنهايي بار سنگيني را در کشور بر عهده دارد، اظهار داشت: اگر بخواهيم از خدمات وزراي کشور در هر دوره‌اي قدرداني کنيم، کار آساني نخواهد بود، چرا که براي بنده ملموس است که مسئوليت وزير کشور چه ميزان سنگين است.

رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر اينگونه تعبير کنيم که مشروعيت سياسي نظام از طريق تلاش و برنامه ريزي و به بياني ديگر به دستِ مديران وزارت کشور محقق مي‌شود، سخن گزافي بر زبان نياورده ايم.

دکتر روحاني با اشاره به اينکه در کشورمان مشروعيت سياسي همه افراد از طريق آراء مردم ايجاد مي‌شود، تصريح کرد: مردم در حقيقت صاحب و مالک کشور بوده و مابقي همه خادمان ملت هستند که مشروعيت آنها مستقيم و غيرمستقيم توسط مردم تاييد مي‌شود.

رييس‌جمهور افزود: اينکه بتوان اعتماد مردم را براي حضور در پاي صندوق‌هاي راي جلب کرد و اين باور را به مردم قبولاند که وزارت کشور امانتدار آراي آنهاست، مسئوليتي‌ است که بر عهده وزارت کشور است.

دکتر روحاني با اشاره به اينکه هر چه شفافيت در کارها بيشتر باشد، اعتماد مردم نيز بيشتر خواهد بود، گفت: اعتماد از جمله امور نسبي بوده و هيچ‌کس نمي‌تواند ادعا کند که به طور کامل توانسته اعتماد را به وجود آورد.

دکتر روحاني اظهار داشت: چهره، بيان، سخن، منش، رفتار و برخورد يک استاندار بايد آرامش‌بخش و اعتمادآفرين باشد.

رييس‌جمهور در ادامه با تاکيد بر اينکه دولت تدبير و اميد دولتي فراجناحي است، خاطرنشان کرد: پس از انتخابات بسياري از افراد با بنده صحبت کردند که کابينه را به صورت فراجناحي ايجاد نکنم چرا که به زعم آنها اين کار موجب ايجاد مشکلات مي‌شود، اما بنده هرگز به اين سخن اعتقادي ندارم.

دکتر روحاني افزود: بنده از ابتداي نهضت اسلامي در ايران که در مهر سال 1341 شکل گرفت تا به امروز همه جريانات را به خوبي مي‌شناسم و معتقدم که در کشور متاسفانه حزب و جناح به معناي واقعي کلمه نداريم؛ فعاليت‌هاي حزبي تنها در زمان انتخابات فعال شده و پس از آن از فعاليت‌ها کاسته مي‌شود.

رييس‌جمهور اظهار داشت: بنده هيچ مانعي نمي‌بينم که کسي در کنار من باشد و بگويد که اصولگرا و يا اصلاح‌طلب هستم؛ اصولگرايي مهم نيست بلکه آنچه حائز اهميت است وصولگرايي است.

دکتر روحاني با بيان اينکه در انقلاب آرمانهايي داريم که وصول و دستيابي به آنها داراي اهميت است، گفت: آنچه مهم است، تعهد به نظام و مردم، پاک دستي، ايثار ، فداکاري و داشتن برنامه است.

رييس‌جمهور با اشاره به اينکه ميانه روي از منظر دولت تدبير و اميد از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، گفت: بنده افراط و افراطي‌گري را از ابتدا نمي‌پسنديدم و آن را براي کشور و منافع ملي و حتي اسلام و امنيت جهاني مضر مي‌دانم.

دکتر روحاني ادامه داد: عده‌اي که بلند فرياد مي‌زنند بالاخره در بخشي از زندگي دچار مشکلي هستند و فريادها و تندروي‌ها پوششي براي برخي از مسائل است.

رييس‌جمهور شعار «تدبير و اميد» را شعاري عمومي دانست و اظهار داشت: دولت تدبير و اميد به دنبال اعتدال سياسي، تدبير اقتصادي و اميد اجتماعي است و منبع جوشان اين ارزش‌ها ملت ايران هستند.

رييس جمهور با بيان اينکه "حسن روحاني" هيچ تفاوتي با ساير مردم نداشته، معجزه‌گر نيست و اتصالي به آسمان و پشت پرده‌ها نيز ندارد، گفت: معتقدم معجزه را حُسن تدبير، وحدت ملت و ايثار همه کارگزاران نظام ايجاد مي‌کند.

رييس‌جمهور با تاکيد بر انسجام، وحدت و همکاري در انجام اقدامات و برنامه‌ها در کشور گفت: مردم در انتخابات 24 خرداد پيامي واحد را اعلام کردند و همگان چه در روستاهاي دور افتاده کشور و چه در مرکز تهران يک حرف را زدند و اين معجزه ملت است.

دکتر روحاني با بيان اينکه هوشمندي و محاسبه گري ملت اين هدف را به تحقق رسانده و نشان داد که ملت ايران هميشه بيدار و آماده حماسه است، گفت: تصور مي کرديم تنها در زمان دفاع مقدس است که روستاييان به ميدان آمده و فرزندان خود را تقديم شرف و عزت ملت ايران کرده‌اند، اما در انتخابات 24 خرداد مردم در روستاهاي دورافتاده که ممکن است از برخي نعمات مادي کمتر بهره ببرند، نشان دادند که فکر و آينده‌نگري آنها از مردمي که در شهر زندگي مي‌کنند بيشتر است و اين مسئوليت همه ما را در انجام فعاليت‌ها بيشتر و سنگين‌تر خواهد کرد.

رييس‌جمهور تصريح کرد: همه افرادي که در دولت تدبير و اميد مسئوليتي بر عهده دارند بايد احساس کنند که با مردمي بزرگ، فکور، هوشمند و داراي حقوق شهروندي برابر مواجه هستند.

دکتر روحاني تاکيد کرد: در دولت تدبير و اميد هيچ مقامي به ويژه در وزارت کشور نبايد بين اقوام، مذاهب و اقليت‌هاي مختلف تفاوتي قائل شود؛ چرا که در ايران، يک دولت به عنوان چتر و نظام واحد جمهوري اسلامي داريم که همه در آن پشت سر يک ولي امر و قانون، تحت نظر آن دولت هستند.

رييس‌جمهور افزود: آنچه براي ما اهميت دارد آن است که هر ايراني به اعتبار اينکه زير چتر ايرانيت و نظام جمهوري اسلامي است، افتخار کند.

دکتر روحاني اظهار داشت: ما مفتخريم که همگي زير چتر جمهوري اسلامي قرار داشته و ستون اين خيمه ولي فقيه است.

رييس‌جمهور با بيان اينکه وزارت کشور مسئوليت دارد حقوق شهروندي را در سراسر کشور براي همه ايرانيان به اجرا درآورد، گفت: بايد به گونه‌اي عمل کنيم که احساس تساوي و فرصت برابر براي همه مردم به وجود آيد.

دکتر روحاني با تاکيد بر لزوم استفاده از نيروهاي بومي و محلي در استانها گفت: وجود نيروي بومي در مسئوليت ها، احساس آرامش و امنيت بيشتري را به مردم آن منطقه خواهد داد.

رييس‌جمهور با بيان اينکه بايد از همه اقليت‌هاي ديني و مذهبي در امور و برنامه‌ها استفاده کنيم، گفت: وحدت و انسجام نه با شعار که در عمل ايجاد مي‌شود.

دکتر روحاني تصريح کرد: همه اقوام گلهاي متنوع گلستان ايران هستند به شرط آنکه زير چتر اصلي فرهنگ ايراني- اسلامي جمهوري اسلامي باشند.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: اگر خواستار امنيت داخلي و ملي هستيم بايد به همه افراد جامعه از جمله زنان و جوانان فرصت برابر براي حضور در صحنه‌هاي اجتماعي بدهيم؛ فرصت حضور زنان تحصيلکرده و تجربه اندوخته در عرصه‌هاي اجتماعي بايد قدم به قدم بيشتر شود.

دکتر روحاني افزود: در اين راستا در اولين جلسه دولت تدبير و اميد به وزرا توصيه کردم که از جوانان، بانوان و نخبگان در امور و برنامه‌هاي خود استفاده کنند؛ کما اينکه بنده نيز در سطح دولت و نهاد رياست جمهوري اين کار را انجام خواهم داد.

رييس‌جمهور با بيان اينکه اوضاع حقيقي کشور آن چيزي نيست که گوش مردم در اين سالها به گزارش‌هاي آن عادت کرده است، گفت: انشاءالله در آينده گزارشي واقعي از اوضاع کشور به اطلاع مردم خواهيم رساند.

دکتر روحاني وزارت کشور را پيشاني ظهور و بروز نظام جمهوري اسلامي در سراسر کشور توصيف کرد و افزود: دولت مي‌خواهد از طريق ايثار نيروهاي وزارت کشور در سراسر اين سرزمين امنيت، وحدت، انسجام، اجراي حقوق شهروندي و رشد و توسعه را متبلور کند.

رييس‌جمهور با تقدير از همه نيروهاي نظامي، انتظامي و مرزباني که در راستاي حفظ امنيت کشور تلاش‌هاي فراواني را انجام مي‌دهند، گفت: گرچه ايران سرزمين ثبات است اما در عين حال توطئه‌ها از طرف دشمنان نيز نسبت به کشور ما فراوان است.

دکتر روحاني با بيان اينکه شرايط امروز کشور به گونه‌اي است که نياز به توسعه جامع و همه جانبه در تمام بخش‌ها داريم، تصريح کرد: بنده بسيار خوشحالم که يکي از تصميمات اولين جلسه دولت تدبير و اميد در حوزه زيست محيطي و براي نجات درياچه اروميه بوده است.

رييس جمهور با اشاره به اينکه در سفر به اروميه به مردم اين خطه قول دادم تا در اولين جلسه هيات دولت موضوع درياچه اروميه را مطرح کنيم، گفت: بنده به حق نگران اين درياچه هستم و معتقدم اگر نتوانيم جلوي خشک شدن اين درياچه را بگيريم فاجعه اي ملي در کشور به وجود خواهد آمد.

دکتر روحاني با اشاره به اينکه بنده نمي‌خواستم فردي با سوابق غليظ امنيتي تصدي وزارت کشور را بر عهده داشته باشد، گفت: در انتخاب آقاي رحماني فضلي خواستيم تا فردي برخوردار از سوابق اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي عهده‌دار اين مسئوليت باشد؛ چرا که به دنبال افراد و استانداراني هستيم که بيشتر به دنبال تحقق توسعه اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي مي باشند که اين مي‌تواند موجب توسعه سياسي و امنيتي نيز شود.

رييس‌جمهور در معرفي وزير کشور گفت: بنده دکتر رحماني فضلي را از ديرباز مي‌شناسم و معتقدم وي فردي خوش خلق و خوش سيما، با برنامه است و اميدوارم با ويژگيهايي که ايشان دارد بتواند وزارت کشور را به خوبي اداره کرده و از تجربيات گرانسنگ گذشتگان نيز استفاده کنند.

دکتر روحاني همچنين با تقدير از تلاش‌هاي مصطفي محمد نجار در وزارت کشور اظهار داشت: بنده آقاي نجار را از دوران دفاع مقدس تاکنون به عنوان فردي خدوم و تلاشگر مي‌شناسم.

رييس‌جمهور با بيان اينکه اميدوارم همه مسئولان در مسير خدمت به مردم موفق باشند، گفت: معتقديم تمامي امور و کارها بايد با اراده و به دست مردم انجام شود و دولت تنها تسهيل کننده اقدامات باشد.

دکتر روحاني تصريح کرد: تاکنون دو سرمايه بزرگ در کشور به دست آورده‌ايم و آن اين است که اعتماد و اميد در بين مردم بيش از گذشته شده که اميدواريم دولت بتواند اين سرمايه ها را حفظ کرده و نشاط اجتماعي را در جامعه برقرار کند.

رييس‌جمهور تاکيد کرد: هدف دولت تدبير و اميد هيچ چيز جز نشاندن لبخند بر لبان مردم نيست و معتقديم اين کار تنها با تلاش و همکاري همگان، استمداد از درگاه حق و عنايت ويژه حضرت ولي عصر(عج) امکان‌پذير است.

در اين مراسم مصطفي محمدنجار، وزير سابق کشور گزارشي از عملکرد خود در بخش‌هاي مختلف اين وزارتخانه ارائه کرد.

همچنين دکتر عبدالرضا رحماني فضلي، وزير کشور نيز پس از توديع و معارفه وزير کشور توسط رييس‌جمهور در سخناني ضمن اعلام بخشي از برنامه هاي خود براي هدايت وزارت کشور اظهار اميدواري کرد تا همه کارکنان و مديران اين وزارتخانه بتوانند در انجام برنامه‌ها و ماموريت‌هاي خود موفق باشند.

۱۳۹۲/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...