نسخه چاپی

میزان یارانه نقدی تا آخر امسال قطعی شد!

بودجه 92 اصلاح میشود , از مدتها قبل هم این مساله پیش بینی میشد , اصلا ازهمان روزی كه دولت دهم با شكستن ركورد تاخیر درتحویل بودجه را به مجلس سپرد , مشخص بود كه این لایحه عاقبت به خیر نخواهدشد .

کما اینکه لایحه بودجه 92 تعطیلات را در کازیوی نمایندگان گذراند تا بعد از تعطیلات دچار تغییراتی شود که به گفته رییس جمهور وقت , دکتراحمدی نژاد ومعاونانش , تغییرات بنیادی درلایحه ای بود که دولت تقدیم مجلس کرده بود.
اما انگارقرار نبود که این بودجه اجرایی شود, چرا که دولت دهم عملا نگاهی به بودجه نیانداخت و درمدت باقی مانده از عمرش با همان تنخواه سه ماهه سر کرد , دولت دکتر روحانی نیز این بودجه را قبول ندارد و از همان روزهای اول بعضی از بخشهای اصلی ان مانند تغییر ارز مرجع به 2500تومان را عملا اجرا نکردو ارز 1226 تومانی را همچنان تداوم بخشید .
همه این مسایل باعث شد تا مشاوران ومعاونان دولت یازدهم این بودجه را برخلاف سیاستهای دولتشان ارزیابی کرده ودرصدد اصلاح ان برایند , اینها همه دست به دست هم داد تا وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز بگوید دولت دکتر روحانی در حال انجام اصلاحیه بودجه سال 92 است و امیدواریم در اولین فرصت آن را تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم.
«علی طیب نیا» افزود: اصلاحیه بودجه امسال در دولت قبلی تهیه شده بود و آنها نیز به این نتیجه رسیده بودند که این بودجه به صورت فعلی قابلیت اجرا ندارد و با کسری منابع و مشکلات دیگر مواجه است.
همچین , معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور با بیان اینکه اصلاحیه بودجه 92 تا 20 شهریورماه به مجلس ارائه می‌شود، گفت:
با تحلیل و بررسی 5 ماهه اول سال به این نتیجه رسیدیم که درآمد 210 هزار میلیارد تومانی بودجه 92 تحقق پیدا نخواهد کرد بر این اساس اولویت اصلی دولت اصلاح قانون بودجه 92 و جلوگیری از کسری بودجه خواهد بود.
معاون اول رئیس جمهورهم گفت: براساس اعلام مسئولان معاونت برنامه‌ریزی دولت سابق، یک سوم بودجه سال 92 غیرواقعی است و درآمد‌های دولت باید از 210 هزار میلیارد تومان در اصلاحیه بودجه به 140 هزار میلیارد تومان اصلاح شود.
اسحاق جهانگیری افزود: در جلساتی که طی روزهای گذشته با مسئولان دولت دهم داشتیم، آقای مرادی معاونت نظارت و برنامه ریزی ریاست جمهوری سابق به صراحت اعلام کرد که یک سوم از بودجه 210 هزار میلیارد تومانی سال 92 غیر واقعی و محقق نمی‌شود.
وی گفت: بر این اساس از خود مسئولان سابق خواستیم که در تنظیم لایحه بودجه پیشنهاداتشان را به دولت یازدهم ارائه دهند و قرار شد لایحه اصلاح بودجه سال 92 با اصلاح بخش درآمدی از 210 هزار میلیارد تومان به 140 هزار میلیارد تومان تقلیل یابد.
معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: البته نظر کارشناسان این است که همین 140 هزار میلیارد تومان نیز احتمالاً به طور کامل محقق نمی‌شود.
وی اضافه کرد: بر این اساس باید به این نکته توجه داشته باشیم که 70 هزار میلیارد تومانی که از لایحه بودجه کم می‌شود در قانون بودجه امسال درامدهایی برای دستگاه‌های مختلفی دیده شده بوده که دیگر وجود ندارد اما تلاش ما این است که کاهش اعتبارات دستگاه‌ها به نحوی بوده است که فشار آنها به مردم وارد نشود.
***اصلاحات در بودجه

درعین حال معلوم نیست مجلس نشینان چطور میخواهند بپذیرند که انچه طی همین یکی دوماه قبل تصویب کرده اند , قانونی غیر قابل اجرابوده و از نظر کارشناسی هم غیر واقعی است , شاید هم با مقاومت برخی نمایندگان روبرو شود .
درعین حال بنا بر اخبار رسیده بخش عمده ای از نمایندگان برای همراهی وهمسویی با دولت یازدهم وکاستن از فشار وارده به مردم با اصلاح بودجه 92 درشرایطی که هنوز به طور کامل اجرایی نشده موافقت ضمنی کرده اند ,هرچند برخی هم هنوز مقاومت میکنند .
درهمین راستا یک عضو هیات رییسه مجلس با تاکید بر اینکه بودجه 92 نیازمند بازنگری است، گفت: بخش هایی از بودجه سال جاری نیاز به تغییر و اصلاح دارد که اگر دولت تغییررا احساس کند می تواند لایحه بدهد.
سید شریف حسینی، گفت: مجلس منتظر است تا دولت کارخود را شروع کند و درصورت نیاز لایحه بدهد و مجلس در صورت ارایه لایحه در جهت اصلاح و کمک به دولت اقدام می کند.
وی درباره کمبود زمان برای انجام اصلاحات در بودجه و پایان فصل عمرانی با بیان اینکه حجم اصلاحات بودجه زیاد نخواهد بود، افزود: بودجه به نحوی بسته نشده است که به طورکامل تغییر کند بلکه برخی موارد مدنظر دولت باید اصلاح شود.
درعین حال سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 گفت که اصلاح قانون بودجه 92، دائمی کردن یکسری تبصره‌های بودجه و ارائه لایحه از سوی دولت برای اصلاح شیوه بودجه‌نویسی از جمله مواردی است که دولت باید آن را در اصلاحیه بودجه مدنظر قرار دهد.
جعفر قادری اظهار کرد: در چند روز جلسه بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی، صحبت‌های مقدماتی در این زمینه انجام شد و به نظر می‌رسد معاونت برنامه‌ریزی رییس‌جمهور باید چند موضوع را دنبال کند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 با تاکید بر همکاری مجلس با دولت برای اصلاح قانون بودجه 92، خاطرنشان کرد: همه ما باید تلاش‌مان این باشد که بودجه واقعی شود و انتظارات و توقعات اضافی برای مردم ایجاد نشود که این به نفع دولت و مجلس است در حالیکه اگر بودجه غیرواقعی باشد این نقطه‌ی شروع اختلاف مجلس و دولت خواهد بود.
وی در پایان گفت که در صورت ارائه اصلاحیه‌ بودجه 92 از سوی دولت به مجلس، این قانون می‌تواند در شش ماه باقیمانده سال جاری مبنای عمل قرار گیرد.
***غیر قابل قبول
اینکه منابعی در بودجه دیده شده که قابل تحقق نیست را باید از همان نمایندگانی که انرا تصویب کردند پرسید , اما اینکه یک سوم این منابع تحقق نمیابند ,مساله ایست که نشان از غیرواقعی بودن کل بودجه دارد و درصورت اجراهم دولت وهم مردم را دچار مشکلات زیادی میکند , چرا که کسربودجه ای بی سابقه دامن دولت و درپی ان جامعه را با تورم فراوان خواهد گرفت .
دراین راستا , یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسری بودجه سال 92 گفت: این کسری به دلیل پیش‌بینی منابعی در بودجه است که امکان تحقق آن وجود ندارد؛ بنابراین لازم است دولت با ارایه اصلاحیه بودجه به مجلس این مشکل را حل کند.
هادی قوامی افزود: یکی از دلایلی که اصلاح قانون بودجه را ضروری می‌کند کسری بودجه‌ای است که با آن مواجهیم و دلیل آن وجود منابع غیرقطعی در بودجه است که متاسفانه بخشی از منابعی که امکان تحقق آن وجود ندارد را مجلس به قانون بودجه اضافه کرد و با توجه به اینکه بخشی از درآمدها محقق نشده، این‌ها کسری شدیدی در بودجه به وجود می‌آورد. بنابراین لازم است که با ارایه اصلاحیه بودجه مشکلات مرتفع شود و امکان اجرای بهتر بودجه فراهم شود.
نماینده مردم اسفراین در مجلس با بیان اینکه در اصلاحیه بودجه، سقف بودجه تغییری نمی‌کند خاطر نشان کرد: اگر دولت بخواهد سقف بودجه را تغییر دهد باید متمم بودجه به مجلس ارایه کند و برای اینکار مثلا باید منابع جدیدی از صندوق توسعه برای انجام برخی هزینه‌ها در بودجه پیش‌بینی شود که امکان آن وجود ندارد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: کاری که دولت به دنبال آن است ارایه اصلاحیه بودجه به مجلس است. اصلاحیه تغییری در سقف بودجه ایجاد نمی‌کند و تنها در آن اعتبار ردیفی به ردیفی، دستگاهی به دستگاهی و اموری به امور دیگر جابجا می‌شود و اینکار براساس اولویت‌بندی دولت انجام خواهد شد.
درهمین حال دیگر عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر پیش بینی کسری 70 هزار میلیارد تومانی بودجه 92 ، گفت: بودجه 92 اشکالات درآمدی دارد و ما می دانستیم درآمدهای آن محقق نمی‌شود ولی زمان برای اصلاح و کاهش درآمدها کم بود و نمی توانستیم همان موقع همه درآمدها را حذف کنیم.
موسی الرضا ثروتی ، با بیان اینکه به دولت اعلام کرده بودیم که درآمدهای پیشنهادی اش در بودجه محققق نمی شود، گفت: بودجه 92 اشکالات درآمدی دارد و ما می دانستیم درآمدهای آن محقق نمی‌شود ولی زمان برای اصلاح و کاهش درآمدها کم بود و نمی توانستیم همان موقع همه درآمدها را حذف کنیم.
نماینده مردم بجنورد، جاجرم، مانه، سملقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عملکرد دولت در سال قبل نشان از عدم تحقق درآمد در سال جاری داشت، افزود: دولت توانست سال قبل 104 هزا رمیلیارد تومان از درآمدهای بودجه را محقق کند و40 هزار میلیارد تومان آن محقق نشد اما با این حال سقف بودجه امسال را با 220 هزار میلیارد تومان بست که فکر می کنم حداقل 70 هزار میلیارد تومان از آن محقق نشود.
وی گفت: دولت قبل عادت به دادن اصلاحیه و متمم نداشت و بدون توجه به مصوبات و قانون هر کار می‌خواست می کرد، ما هم کاری نمی توانستیم بکنیم.
ثروتی با بیان اینکه دولت می تواند برای بودجه سال جاری اصلاحیه بدهد، افزود: دولت می تواند برای بودجه 92 اصلاحیه بدهد یا اینکه زمان خود را برای تنظیم بودجه 93 بگذاردچرا که اگر از امروز کار کارشناسی بودجه 93 را شروع کند شاید بودجه را بتواند 15 آذر تحویل دهد.
***اصلاح هدفمندی
اما یکی دیگر از مواردی که به طور قطع تداوم ان برای دولت مشکلات فراوانی ایجادخواهد کرد , هدفمندی یارانه ها به شیوه فعلی است , این درحالی است که نمایندگان مجلس بر اجرای مرحله دوم یا تغییر شیوه پرداخت یارانه تاکید دارند .
البته دراین میان اظهارات مشاوران ومعاونان وهمچنین معاون اول دولت جدید حکایت از این دارد که برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها امادگی لازم در دولت وجود ندارد وشرایط کشور مهیا نیست , اما برای تغییر درشیوه پرداخت یارانه ها میتوان روی امادگی دولت هم حساب کرد.
دراین راستا یک عضو هیات رییسه مجلس درباره ضرورت اصلاح در طرح هدفمند سازی یارانه ها با اشاره به اینکه هدفمند سازی یارانه ها و پرداخت نقدی در دولت دهم شروع وهدف گذاری شد، افزود: درحال حاضر یارانه ها هدفمند نیست وبه صورت جمعی و کلی به همه پرداخت می شود از این رو دولت باید برای پرداخت یارانه نقدی شاخص قرار دهد و افراد پردرآمد را از دریافت یارانه نقدی حذف کند چرا که پرداخت یارانه به اقشار مرفه بی معنی است و باید به افراد نیازمند پرداخت شود.
یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم ،‌ با بیان این مطلب که ارئه متمم بودجه از سوی دولت یازدهم منجر به تعادل‌سازی در درآمد‌ها و هزینه‌ها خواهد شد، افزود: در بحث هدفمندی‌ یارانه‌ها، درآمدهای مالیاتی، ماحصل فروش نفت و سایر درآمدهایی که اطمینان کافی از تحقق آن‌ها وجود ندارد دولت باید بازنگری و اصلاحی انجام دهد.
قادری خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد باید در منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها و اوراق مشارکت به عنوان منابع مورد نیاز جهت تامین بخشی از منابع طرح‌های عمرانی اصلاحاتی صورت گیرد، همچنین بعضی منابع درآمدی دولت از نظر ما غیرواقعی است در حالیکه دولت برای کسب این درآمدها اعلام آمادگی کرده بود و به نظر می‌رسد این موضوع نیز در اصلاحات بودجه مورد توجه قرار گیرد.
هادی قوامی دیگر عضو کمیسیون برنامه وبودجه هم اظهار کرد: مهمترین مواردی که در اصلاح بودجه باید مدنظر دولت قرار گیرد بخش هدفمندی است که به این صورت امکان اجرای آن وجود ندارد. در قانون بودجه سال 92 گفتیم که دولت 10 هزار میلیارد تومان منابع جدید به دست بیاورد، سهم خانوار تغییر نکند و سهمی به بهداشت و درمان و تولید پرداخت شود اما امکان اجرای آن وجود ندارد چراکه اگر این امکان بود دولت قبل هم آن را اجرا می‌کرد.
همچین , یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضرورت بازنگری در طرح هدفمندی یارانه ها،گفت: باید هرچه سریعتر درطرح هدفمندسازی یارانه ها بازنگری شود به نحوی که در پرداخت یارانه دهک های مختلف یکسان دیده نشوند.
وی با تاکید بر اینکه سهم بخش تولید و کشاورزی از درآمد یارانه ها پرداخت شود، افزود:‌ حذف یارانه مردم هم کار درستی نیست چرا که با وضعیت موجود اقتصادی اگر برخی خانواده ها یارانه نگیرند زندگیشان نمی چرخد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید براین که طرح هدفمند سازی یارانه ها باید کامل اجرا نشد، گفت: اگردولت بتواند یارانه پرداختی به دهکهای کم درآمد را افزایش دهد و دهک های مرفه را حذف کنند بهتر است.

۱۳۹۲/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...