نسخه چاپی

فشار افراطیون به روحانی برای دهن‌كجی به مجلس

محافل اپوزیسیون و فعال در فتنه ضمن ابراز ناخرسندی از رای عدم اعتماد نمایندگان به سه وزیر متهم به دخالت در فتنه ۸۸، خواستار اتخاذ روند افراطی و تقابلی از سوی رئیس‌جمهور شدند.

به گزارش نما، احمد سلامتیان (از عناصر فراری مقیم پاریس و از اعضای دفتر هماهنگی بنی‌صدر در اوایل انقلاب) ضمن نوشته‌ای که در ارگان گروهک ملی- مذهبی منتشر شده از حسن روحانی خواست در برابر مجلس مقاومت کند و عقب‌نشینی نکند! وی از رئیس‌جمهور خواست همان «کیفیت» سیاسی! وزرای رد شده را در معرفی نامزدهای تصدی ۳ وزارتخانه مذکور (علوم، آموزش‌وپرورش، ورزش) لحاظ کند. او می‌نویسد: اگر روحانی عقب‌نشینی نکند و وزرای جدیدی را معرفی کند که همان کیفیت سیاسی را در انتخاب اولش داشته باشند، مجلس توانایی رای ندادن مجدد به وزرا را ندارد. هر نوع کنار آمدن با مجلس، نشانه ضعف دولت است(!) او باید در این جبهه پویایی داشته باشد و همان گونه که باید از فرصت دیپلماسی که در فضای بین‌المللی به سوی ایران باز شده استفاده کند.

همزمان سایت کلمه دیگر سایت بارگذاری شده از پاریس که توسط مشاور فراری موسوی اداره می‌شود، از رئیس‌جمهور خواست رای مجلس را در برابر ملت قرار دهد و وزیران جدیدی را که معرفی می‌کند متفاوت از وزرای رد شده قبلی (نجفی، میلی‌منفرد و سلطانی‌فر) نباشند.

همچنین احسان مهرایی از همکاران فراری روزنامه‌های زنجیره‌ای در وب‌سایت رادیو زمانه نوشت: حسین شریعتمداری نماینده رهبری در روزنامه کیهان در ایام بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی هر روز مطلبی علیه [برخی از] آنان منتشر می‌کرد. البته توقع او بیش از اینها بود و خواستار رای ندادن به زنگنه هم بود. در عین حال نمایندگان به سه وزیر رای ندادند تا حرف او بر زمین نماند. اینک حسن روحانی برای سه وزارتخانه جدید و وزرای بازمانده از وزارت، تجربه دولت‌های گذشته را پیش رو دارد از هاشمی رفسنجانی گرفته که بلافاصله پس از رای عدم اعتماد مجلس به «محسن نوربخش» او را به سمت رئیس بانک مرکزی انتخاب کرد تا محمود احمدی‌نژاد که بر معرفی چهره‌های مطلوبش اصرار می‌کرد.

وی با اشاره به این که ممکن است نمایندگان از چنین شیوه‌ای دلگیر شوند، بر ضرورت اتخاذ همین روش تاکید می‌کند و تصریح می‌کند: «یکی از معدود اقدامات احمدی‌نژاد که شاید به کار روحانی هم بیاید نحوه انتخاب سرپرست برای وزارتخانه‌های بی‌وزیر و معرفی وزیر بعدی است. احمدی‌نژاد پس از عدم اعتماد مجلس به هر یک از وزرایش یکی از چهره‌های مطلوب خود را به عنوان سرپرست انتخاب می‌کرد و در این مدت آن چه می‌کرد که مطلوبش بود، سرپرستان وزارتخانه‌ها تمامی عزل و نصب‌های موردنظر را انجام می‌دادند تا برای وزیر معرفی شده عزل و نصبی باقی نماند. برداشتن مدیر تازه منصوب شده هم کار ساده‌ای برای نمایندگان مجلس و وزیر بعدی نبود، این اتفاقات کار نمایندگان مجلس را به جایی می‌رساند که از رای ندادن به وزیر قبلی پشیمان می‌شدند.»

رجب‌ مزروعی از اعضای متواری حزب مشارکت نیز در مصاحبه با بی‌بی‌سی از معرفی جعفر توفیقی برای سرپرستی وزارت علوم استقبال کرد و آن را «اقدام هوشمندانه، حاکی از عزم پیگیری مطالبات حامیان خود» توصیف کرد. مرتضی کاظمیان از اعضای پاریس‌نشین گروهک ملی- مذهبی نیز در مصاحبه با رادیو فردا به استقبال انتصاب توفیقی و نجفی (ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) رفت و گفت: این انتصاب‌ها به ویژه انتصاب توفیقی پیام معنی‌دار به اکثریت مجلس بلکه جریان اصولگراست. به هر حال با توجه به اینکه توفیقی جایگزین مصطفی معین [در وزارت علوم دولت اصلاحات] و از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی «عارف» و همین‌طور وزیر خاتمی و نزدیک به «جبهه مشارکت» بوده، اصولگرایان خیلی فشار آورده بودند که او به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی نشود و حال به همین دلیل است که به نظر من این گزینه مطرح شده از طرف روحانی حاوی پیغام سیاسی مهمی است.

شایان ذکر است پیش از این معرفی رسمی کابینه به مجلس، نام جعفر توفیقی به عنوان گزینه اول تصدی وزارت علوم مطرح بود و همان زمان برخی رسانه‌های ضدانقلاب اعلام کردند که از طریق قبضه کردن وزارت علوم می‌توانند انتقام سخنرانی ۲۳ تیر ۱۳۷۸ حسن روحانی علیه فتنه‌گران را بگیرند. روحانی در آن سخنرانی، آشوبگران را اراذل و اوباشی که باید مرعوب شوند و عامل آمریکا و اسرائيل هستند، معرفی کرده بود.

توفیقی عضو بنیاد باران خاتمی و رئیس ستاد انتخاباتی عارف بود که پس از انصراف عارف، ستادهای وی را منحل کرد. او پیگیر ایجاد حزبی برای عارف است اما با این وجود ادعا می‌کند اولویت کارهایش سیاسی نیست.

یادآور می‌شود عناصر تندرویی مانند نجفقلی حبیبی، علی‌محمد حاضری و رحیم ابوالحسنی، جعفر توفیقی را در اولین روز سرپرستی وزارت علوم همراهی می‌کردند. محسنی مدیر حراست وزارت علوم در دوره ملتهب وزارت معین نیز از همراهان روز نخست توفیقی بوده است.

به نظر می‌رسد فشارهای شاخه داخلی جریان افراطی در دو حزب مشارکت و کارگزاران، نقش مهمی در اقدام شائبه‌برانگیز معرفی توفیقی برای سرپرستی وزارت علوم و انتصاب محمد نجفی به معاونت رئیس‌جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشته است.

۱۳۹۲/۵/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...