نسخه چاپی

ایران خودرو به حراج گذاشته شد!

عکس خبري -ايران خودرو به حراج گذاشته شد!

در اقدامی عجیب و در هفته اول آغاز به كار رسمی دولت یازدهم، سهام 30 شركت زیرمجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو به فروش گذاشته شد و نكته مهم آن است كه در بسیاری از این شركت‌ها بیش از 50 درصد سهام جهت فروش عرضه شده كه به معنای واگذاری سهام مدیریتی آن‌ها است.

به گزارش نما به نقل از دانا مدیران شرکت ایران‌خودرو در روزهای آغازین دولت یازدهم سهام 30 شرکت خودروساز، قطعه‌ساز و بازرگانی زیرمجموعه این گروه بزرگ صنعتی را جهت فروش به مزایده گذاشته‌اند.

طبق اطلاعیه ایران‌خودرو، سهام شرکت‌هایی چون ایران‌خودرو دیزل، ایران‌خودروی سمنان، مازندران، خراسان، فارس و تبریز و همینطور از مجموعه‌های قطعه‌سازی سهام شرکت‌هایی چون صنعتی نیرومحرکه، پاپکو، مهرکام پارس، فنرسازی خاور و ... و از مجموعه‌های تجاری سهام شرکت‌های تام ایران‌خودرو، توسعه صنایع خودرو و ... به مزایده گذاشته شده است.

نکته مهم آن است که در بسیاری از این شرکت‌ها بیش از 50 درصد سهام جهت فروش عرضه شده که به معنای واگذاری سهام مدیریتی آن‌ها است.

در حالی که در سال‌های گذشته دو شرکت خودروساز بزرگ کشور در برابر فشار مطالبات برای خصوصی‌سازی، مقاومت می‌کردند ، حراج هم‌زمان 30 شرکت زیرمجموعه ایران‌خودرو در ابتدای کار دولت یازدهم، عجیب به نظر می‌رسد.


به نظر نمی‌رسد که وزیر جدید صنعت از این اقدام مطلع باشد. بنابراین ممکن است مسئولان فعلی ایران‌خودرو با پیش‌بینی برکناری احتمالی از سوی دولت جدید، می‌خواهند با پول حاصل از فروش شرکت‌های تابعه این شرکت، تراز مالی ایران‌خودرو را که به علت کاهش شدید تولید در دو سال گذشته به شدت منفی شده را بهبود ببخشند تا زمان تودیع قریب‌الوقوع مدعی شوند که شرکت را با تراز مثبت تحویل مدیریت جدید می‌دهند.

به عنوان نمونه ،چطور ممکن است صد در صد سهام ایران خودرو خراسان را به فروش بگذراند و دو شرکت یکی دولتی و یکی خصوصی یک برندی به نام پژو را تولید نمایند و بسیاری دیگر از ابهام ها که در گزارش های آتی بیشتر به آن خواهیم پرداخت .

لذا از آنجا که معمولا در فروش‌های مزایده‌ای احتمال بروز تخلفات بسیار بیشتر از عرضه سهام در بورس است، از نهادهای نظارتی انتظار می‌رود نسبت به این نحوه فروش دسته‌جمعی سهام شرکت‌های تابعه ایران‌خودرو حساسیت به خرج دهند تا مبادا سهام مدیریتی شرکت‌های سودده با قیمت‌های نازل به گروه‌های خاص تعلق گیرد و بلای آن وبال گردن وزیر صنعت دولت یازدهم شود.


۱۳۹۲/۵/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...