نسخه چاپی

با این راهها صرفه جویی كنید

این مسئله برای ایجاد تعادل میان درآمد و هزینه بسیار مهم و اساسی است و در حوزه اقتصاد خانواده نیز می تواند تأثیرگذار و سرنوشت ساز باشد.

به گزارش نما، صرفه جویی به معنای درست و مناسب مصرف کردن است. این مسئله برای ایجاد تعادل میان درآمد و هزینه بسیار مهم و اساسی است و در حوزه اقتصاد خانواده نیز می تواند تأثیرگذار و سرنوشت ساز باشد. با این همه صرفه جویی علاوه بر این که در حوزه اقتصاد شخصی معنا و مفهوم می یابد، در حوزه اقتصاد عمومی هم معنا دارد. بر این اساس است که امام خمینی(ره) مصرف زیاد و بیش از نیاز در آب و برق را نه تنها نادرست و حرام می دانند بلکه آن را ضمان آور و شخص مسرف را نسبت به جامعه مدیون می شمارند.

خوب است بدانید صرفه جویی می تواند یک سرمایه گذاری هم باشد. مثلا خرید شیشه های دوجداره به قیمت بالاتر ولی در عوض صرفه جویی در پول گاز و انرژی و در نتیجه بازگشت سرمایه.



همان طور که می دانید اسلام دین ما مسلمانان دینی جامع و کامل است که برای امور مختلف زندگی فردی و اجتماعی دستورهایی خاص ارائه کرده تا ما را به زندگی برتر و درست تر هدایت کند. این مهم نیزدر اسلام و قرآن مورد توجه ویژه بوده و در قرآن کریم و سخنان پیشوایان به کرات مورد اشاره قرار گرفته است. آیات قرآن درباره نکوهش اسراف و تبذیر و ارزش و جایگاه میانه روی و بهره گیری صحیح از نعمت های الهی به اندازه ای روشن و واضح است که ما به عنوان یک مسلمان باید به چنین مکتب دقیق و اخلاقی افتخار کنیم.



قرآن در جای جای خود به مسئله اسراف اشاره می کند و اسراف کننده را مورد سرزنش قرارمی دهدو به انسان هایی که زیاده روی و اسراف می کنند توصیه می کند که از راهی که در پیش گرفته اند، بازگردند و از رحمت و بخشش الهی مأیوس نشوند.



برخی از این آیات عبارتند از:

▪ «خداوند کسی را که اسرافکار و بسیار دروغگوست، هدایت نمی کند.» (غافر.۸)

▪ «اسرافکاران اهل آتش جهنم هستند.»(غافر.۴۳)

▪ از نعمت های الهی بخورید و بیاشامید، اما اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی دارد.» (اعراف.۳۱)



روش هایی ساده اما کارآمد.

1. تا حد امکان از غذای بیرون بپرهیزید.

2. فهرستی از خریدهایتان تهیه کنید.

3. تاریخ انقضای محصولات را بخوانید.

4. به جای خرید کتاب آنها را از کتابخانه به امانت بگیرید.

5. گران نخرید.

6. برنامه منظمی برای نگهداری و تعمیرات احتمالی خودروی خود داشته باشید.

۱۳۹۲/۵/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...