نسخه چاپی

بازگشت اولین گروه پناهجویان بازداشتی ایرانی از اندونزی

اولین گروه پناهجویان ایرانی كه به طور غیرقانونی به دنبال اقامت در استرالیا بودند و در اندونزی بازداشت شده بودند، بامداد روز چهارشنبه به ایران بازگشتند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا اولین گروه از مهاجران غیرقانونی ایرانی پس از ماه‌ها سرگردانی و بازداشت موقت در اندونزی با استقبال خانواده‌های‌شان به تهران بازگشتند.

اولین گروه هفت‌ نفره از این مهاجران غیرقانونی بامداد چهارشنبه به کشور بازگشتند و قرار است در روزهای آینده نیز در قالب گروه‌های هفت نفره تعداد دیگری از این مهاجران بازداشت شده به ایران باز گردند.

یکی از این مهاجران غیرقانونی بازگشته به ایران گفت: در اندونزی مهاجران غیرقانونی ایرانی به سه دسته تقسیم شده‌اند، برخی خواهان بازگشت به ایران هستند و برخی دیگر می‌خواهند هم‌چنان به استرالیا عزیمت کنند و گروه سوم در تردید و شک به سر می‌برند و از بازگشت به ایران می‌ترسند.

وی که پس از چهار ماه و سه روز آوارگی اکنون به خانه‌اش بازگشته است، با انتقاد از سفارت ایران در جاکارتا گفت: بیش‌تر اقدامات برای بازگشت ما از سوی کمیساریای پناهندگی سازمان ملل انجام شده است.

این مهاجر ایرانی با بیان این که 24 میلیون تومان به قاچاق‌بر برای مهاجرت غیرقانونی به استرالیا داده است، گفت: در اندونزی شایعات بسیار زیاد بود اما به نظر نمی‌رسد بتوان پول خود را از این قاچاق‌بر پس بگیریم. البته وی در تماس با برخی اعلام کرده است با فروش ملک خود تمامی این پول‌ها را بازمی‌گرداند.

او در پایان از دولت ایران خواست که جلوی فعالیت قاچاق‌برها را بگیرد و نگذارد جوانان را به‌راحتی فریب دهند.

این در حالی است که هنوز بسیاری از مهاجران غیرقانونی که در بازداشت موقت در اندونزی به سر می‌برند در صف انتظار بازگشت به ایران هستند.

در همین راستا همسر یکی از مهاجران غیرقانونی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: همسرم منتظر بازگشت به ایران است، ما بر اساس اعلام طرف مقابل حتی بلیط بازگشت برای آن‌ها فرستاده‌ایم.

به گزارش ایسنا، چندی پیش دیان ویرنجوریت، سفیر اندونزی در تهران با بیان این که از هر 10 نفر ایرانی که به اندونزی سفر می‌کنند پنج نفر به ایران باز نمی‌گردند، گفت: در حال حاضر پنج هزار ایرانی در شبه زندان‌های اندونزی به سر می‌برند در این بازداشتگاه‌های موقت تحقیقات لازم انجام شده، اظهارات آنان مورد بررسی قرار گرفته و هویت‌شان شناسایی می‌شود زیرا بسیاری از آن‌ها مدارک مربوط به هویت‌شان را از دست داده و یا پاره کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما باید تک تک این مهاجران را مورد بررسی قرار دهیم و از صحت و سقم اظهارات‌شان باخبر شویم. اگر آنان جرمی مرتکب نشوند، می‌توانند به کشورشان بازگردند.

۱۳۹۲/۵/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...