نسخه چاپی

تاثیر لغو صادرات محصولات اپل به ایران

شركت اپل با خارج كردن نام ایران از لیست كشورهای تحت تحریم كامل مجوزی را برای صادرات برخی محصولات به این كشور صادر كرده است. این موضوع احتمالا اجازه صادرات مستقیم برخی محصولات اپل به ایران را فراهم می‌كند هر چند روی قیمت نهایی محصولات تاثیر چندانی نخواهد داشت.

به گزارش نما، بر اساس آنچه اپل اعلام کرده مجوز صادرات شامل برخی محصولات به ایران می‌شود هر چند برخی محصولات اپل ( که هیچ کدام مشخص نشده ) از این لیست مستثنی قرار می‌گیرند. چرخش اپل و به روزکردن قوانینش به خاطر تغییر در قوانین تحریم صادرات محصولات اپل به ایران توسط دولت آمریکا صورت گرفته است.


تا پیش از این نام ایران در کنار نام کوبا، کره شمالی، سودان و سوریه قرار داشت که اساسا هر نوع صادرات به آنها به هر شکل ممنوع است.


تاثیر قیمتی که این آزاد سازی روی محصولات اپل می‌گذارد بسیار ناچیز خواهد بود دلیل آن این است که هم اکنون نیز محصولات اپل در ایران با کمترین سود به دست خریداران می‌رسد. در واقع آنچه باعث قیمت بالای محصولات اپل در ایران شده افزایش قیمت دلار طی دو سال اخیر است. تعدد واردکنندگان و رقابت آن‌ها با هم باعث چنین وضعیتی در بازار محصولات اپل در ایران شده است. از سوی دیگر مشکلات عمده دیگری چون تحریم‌های بانکی بیش از تحریم‌های شرکتی گریبان شرکت‌های واردکننده ایرانی را گرفته است. در عین حال در متن حقوقی تنظیم شده روی سایت اپل مشخص نشده دقیقا چه محصولاتی اجازه صادرات به ایران دارند و کدام‌ها هنوز ممنوع‌اند.


با این حال آزادسازی صادرات بخشی از محصولات اپل امکان فعالیت قانونی برای واردکنندگان را هموارتر می‌کند موضوعی که به واردات محصولات با کیفیت‌تر به ایران منجر می‌شود.


منبع:آی تی ایران

۱۳۹۲/۶/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...