نسخه چاپی

تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تلاشند تا با تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی به تخلفات صورت‌گرفته در این سازمان در زمان مدیریت "سعید مرتضوی" رسیدگی كنند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، 19 فروردين ماه سال جاري بود که طرح تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي با امضاي 11 نفر از نمايندگان به تصويب کميسيون اجتماعي رسيد و براي طرح در صحن علني در دستور کار صحن علني بهارستان قرار گرفت.

پس از آن نمایندگان مجلس در نشست علنی خود در روز چهارشنبه 18 ارديبهشت 92 ، گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تقاضای تحقیق و تفحص11 نفر از نمایندگان مجلس از عملکرد سازمان تأمین اجتماعی را مورد بحث و بررسی قرار داده و نهايتاً با 116 رای موافق، 28 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در جلسه، با تحقیق و تفحص از عملکرد اين سازمان موافقت کردند.

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه به عنوان یکی متقاضیان تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان تامین اجتماعی در اين جلسه به تشريح علل موافقت خود با اين تحقيق و تفحص پرداخت، گفت: استفاده از ارز مرجع برای صنایع پتروشیمی تحت پوشش و فروش محصولات به نرخ ارز آزاد، پرداخت پاداش‌های غیر متعارف به مدیران و اعضای هئیت مدیره، نوع انتصابات و عدم رضایت جامعه تحت پوشش خدمات تامین اجتماعی از جمله سرفصل‌های این تحقیق و تفحص است.

قاضی پور ادامه داد: یک کارمند عالی‌رتبه شرکت ساختمانی تامین اجتماعی هشت تا 9 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند در حالی که بیشترین حقوق نمایندگان مجلس 2 ميليون و 700 هزار تومان است و مجلس اضافه کاری یا حق موارد دیگری ندارد، همچنين یکی از اعضای شرکت‌های وابسته به تامین اجتماعی بابت حضور در هر جلسه 750هزار تومان پول می‌گیرد، آیا این شرعی است؟ این سزاوار نیست که از حق کارگران چنین دستمزدهایی پرداخت شود؟!

وی با بيان اينکه فراکسیون کارگری مجلس به عنوان مدافع حقوق کارگران، این تحقیق و تفحص را پیگیری می‌کند و ما متقاضیان تحقیق و تفحص می‌خواهیم تامین اجتماعی عاری از سیاست بازی باشد، خاطر نشان کرد: 50 درصد کارگران فاقد مسکن هستند و اگر تامین اجتماعی پول دارد بهتر است پول‌هایش به سمت تامین مسکن کارگران ببرد.

پس ازاعلام موافقت نمايندگان با تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي در صحن بهارستان 15 نفر از نمايندگان شامل آقايان بهروز نعمتی نماینده اسدآباد، سیدحسین دهدشتی نماینده آبادان، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، عبدالله سامری نماینده شوش و دانیال، سیدسعید زمانیان نماینده شهرکرد، امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مشهد، ضرغام صادقی نماینده شیراز، مهدی عیسی‌زاده نماینده میاندوآب، محسن علیمردانی نماینده زنجان، سیدمحمدمهدی پورفاطمی نماینده دشتستان، عباس قائدرحمت نماینده درود و ازنا، ایرج عبدی نماینده خرم‌آباد، علیرضا محجوب نماینده تهران، نعمت‌الله منوچهری نماینده پاوه و شهروز افخمی نماینده ملکان به عضويت کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی انتخاب شدند.

با تعيين ترکيب اعضاي کميته تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي، اعضا به انتخاب هيئت‌رئيسه اين کميته اقدام کرده و نهايتاً علیرضا محجوب نماینده مردم تهران را به عنوان رئیس، سیدحسین دهدشتی و محسن علیمردانی به عنوان نواب اول و دوم و سیدسعید زمانیان نماینده مردم شهرکرد به عنوان دبیر کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی انتخاب کردند.
.
آخرين جزئيات از تخلفات سازمان تامين اجتماعي در زمان تصدي مرتضوي/ تفحص كليد خورد

با انجام کارهاي مقدماتي براي انجام تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي، نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه و عضو هيئت‌ تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي در روز شنبه دوم شهريورماه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اعلام کرد، در محل اين سازمان مستقر شده و تحقیق و تفحص از این سازمان عملاً کليد خورده است.

نماینده ارومیه ضمن دیدار با سرپرست سازمان تامین اجتماعی، عمده فعالیت خود را بر "شستا" متمرکز کرده به طوری که عدم رعایت اصول قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص سازمان تامین اجتماعی از جمله محورهای تحقیق و تفحص است.

شستا کجاست؟

شستا مخفف «شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی» است که با هدف آرمانی «حفظ و ارتقای ارزش واقعی ذخایر بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی» در سال ۱۳۶۵ تاسیس شده است. این هدف آرمانی در حالی برای شستا در نظر گرفته شد که در سال‌های گذشته همواره بدهی‌های دولت به سازمان تامین‌اجتماعی به گسترده شدن این شرکت سرمایه‌گذاری کمک کرد.


تشکيل 5 کارگروه در کميته تفحص از سازمان تامين اجتماعي/ مکاتبات با تامين اجتماعي انجام شده است

"همچنين روز گذشته، يکشنبه 3 شهريور ماه "سیدسعید زمانيان‌دهکردي" نماينده مردم شهرکرد و عضو هيئت‌رئيسه کميته تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، درباره آخرين وضعيت فعاليت‌هاي کميته تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي اظهار داشت: مقدمات کار تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی آغاز و اين کميته با تشکيل 5 کارگروه مرتبط با ماموريت‌هاي سازمان تامين اجتماعي فعاليت خود را ساماندهي کرده است و تاکنون مکاتباتی نیز با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام داده که به دلیل تغییر مدیریتی پاسخ مکاتبات ارسال نشده است.

وي در ادامه با اشاره به تغييرات صورت گرفته در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و زيرمجموعه‌هاي اين وزارتخانه، افزود: مديران جدید در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سرپرست جديد سازمان تامين اجتماعي قول مساعدت و همکاری را در این زمینه به ما داده‌اند و قطعاً تحقيق و تفحص را تا حصول نتيجه نهايي با جديت پيگيري خواهيم کرد.

عضو هيئت‌رئيسه کميته تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي در پايان يادآور شد: کار تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در دوره‌هاي گذشته انجام شده بود اما به دلایل نامعلوم هیچ نتیجه‌ای را در برنداشت، امیدواریم با اطلاعات دوره گذشته و اطلاعاتی که از این تحقیق و تفحص جدید به دست می‌رسد بتوانیم گزارش کاملی از وضعیت تامین اجتماعی ارایه دهیم.

۱۳۹۲/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...