نسخه چاپی

بساطی كه درمجلس برچیده می‌شود‌

دومین علت تلاش برای حذف "رای ممتنع" این است كه این‌گونه رای تعیین‌كننده بوده و در برخی موارد باعث عدم تصویب یك قانون خوب می‌شود بنابراین باید تكلیف آن روشن شود.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تلاش نمایندگان برای حذف "رای ممتنع" در رای‌گیری‌های صحن علنی مجلس خبر داد و گفت:‌ "رای ممتنع" رفع مسئولیت است و ما می‌خواهیم نماینده مسئول باشد نه اینکه رفع مسئولیت کند.

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و سیاهکل، از تلاش نمایندگان برای حذف "رای ممتنع" در رای‌گیری‌های صحن علنی مجلس خبر داد و گفت:‌ "رای ممتنع" رفع مسئولیت است و ما می‌خواهیم نماینده مسئول باشد نه اینکه رفع مسئولیت کند.

وی افزود: یک نماینده در زمان رای‌گیری یا باید خودش اطلاعات داشته باشد یا اینکه از دیگران بپرسد و در رای‌گیری اعمال کند و گفتن "نمی‌دانم" که همان رای ممتنع است، ضرورت ندارد.

ندیمی خاطر‌نشان کرد: از نظر ما "رای ممتنع" دو تا معنا دارد که یک معنای آن منفی است به طوری که نشان می‌دهد نماینده تحقیق و تدبیر نکرده و مسئولیت‌شناسی لازم را ندارد.

وی گفت: ما معتقدیم ملت، نمایندگان را به مجلس فرستاده‌اند تا تصمیم بگیرند و برای تصمیم شناخت لازم است چراکه هر حرکتی محتاج معرفت است.

ندیمی اظهار داشت: نماینده موظف است در خصوص موضوع رای‌گیری اطلاعات کسب کند و از مخالف و موافق بپرسد تا بتواند در رای‌گیری تصمیم بگیرد.

نماینده سیاهکل تاکید کرد: "رای ممتنع" رفع مسئولیت است و ما می‌خواهیم نماینده مسئول باشد نه اینکه رفع مسئولیت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر‌نشان کرد: دومین علت تلاش برای حذف "رای ممتنع" این است که این‌گونه رای تعیین‌کننده بوده و در برخی موارد باعث عدم تصویب یک قانون خوب می‌شود بنابراین باید تکلیف آن روشن شود.

ندیمی گفت: تصمیم داریم با اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، "رای ممتنع" را حذف کنیم.

وی تصریح کرد: به لحاظ کارشناسی و زمانی شاید دو سه هفته‌ای طول بکشد ولی در نهایت این اقدام انجام خواهد شد.

ندیمی در پایان تصریح کرد: دلیلی بر مخالفت نمایندگان با حذف رای ممتنع وجود ندارد و مخالفت‌ با این موضوع یعنی تلاش برای رفع مسئولیت.

چندی پیش طی گزارشی با عنوان ۲۱۱ "رای ممتنع" نمایندگان به ۱۵ وزیر کابینه یازدهم چه توجیه عقلی و شرعی دارد؟! به معایب "رای ممتنع" اشاره و با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری رای ممتنع را غیرضروری عنوان کرده بود. برای مشاهده این گزارش اینجا کلیک کنید.
شایان ذکر است مقام معظم رهبری در دیدار خرداد ماه امسال با نمایندگان مجلس ضمن گلایه از رای ممتنع دادن برخی از نمایندگان متذکر شده بودند:

«لایحه‌ای به مجلس می‌آید ـ بنده خودم هم در مجلس بودم و این موارد را از نزدیک تجربه کردم ـ وقتی که لایحه به کمیسیون داده می‌شود و در معرض دید این نماینده قرار می‌گیرد، گاهی با این لایحه مثل یک کار مربوط به شخص خود رفتار می‌کند؛ دقت می‌کند، مطالعه می‌کند، تحقیق می‌کند، با کارشناس می‌نشیند مباحثه می‌کند، مطلب را در ذهن خود به صورت محقَّق ترسیم می‌کند؛ گاهی هم نه، لایحه می‌آید یا مثلاً طرحی در مجلس می‌خواهد تصویب شود، این نماینده خیلی محتوای لایحه و طرح را نمی‌داند، خیلی احساس مسئولیت نمی‌کند، رسیدگی نمی‌کند؛ نه در کمیسیون، نه در صحن مجلس. این رأی «آری» یا «نه» او به یک چنین لایحه یا طرحی، خالی از شبهه نیست.

رأی ممتنع او هم خالی از شبهه نیست. ما که نیامدیم اینجا بنشینیم "رأی ممتنع" بدهیم؛ ما آمده‌ایم بگوئیم این بشود، این نشود. رأی ممتنع مال آنجائی است که انسان زحمت خودش را کشید، کار خودش را کرد، بالاخره ذهنش به جائی نرسید؛ خب، اینجا البته انسان رأی ممتنع می‌دهد؛ مثل فقیه و مجتهدی که زحمت خودش را می‌کشد، به منابع مراجعه می‌کند، ادلهی اجتهادی و ادلهی فقاهتی را می‌بیند، بعد ذهنش به جایی نمی‌رسد؛ می‌گوید خب، اینجا احتیاط کنید؛ میگوید من رأی ندارم، فتوا ندارم. رأی ممتنع مال اینجا است؛ اما اینکه ما مطالعه نکنیم، کار نکنیم، بعد برای اینکه خودمان را اسیر «آری» یا «نه» بی‌دلیل و غیر مستند نکرده باشیم، می‌گوییم خیلی خوب، ما "رأی ممتنع" می‌دهیم! این نمی‌شود. پس یکی از کارهای بسیار مهم و لازم و اصلی در مجلس، همین کار بر روی لوایح است؛ چه لوایحی که دولت می‌فرستد، چه طرح‌هائی که خود شما در مجلس آنها را تنظیم می‌کنید. واقعاً باید کار شود. هر کس اگر اهل اجتهاد در این فن است، به صورت اجتهادی؛ و اگر چنانچه خودش صاحب رأی نیست، با مشاوره گرفتن از این و آن، به یک نتیجهی قطعی برسد؛ این یکی از کارهای بسیار اساسی است».

۱۳۹۲/۶/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...