نسخه چاپی

منابع غربی: دكتر روحانی در سازمان ملل توقف كار راكتور اراك را اعلام كند

یكی از پیام‌هایی كه دولت دكتر روحانی از طریق واسطه‌ها دریافت خواهد كرد این است كه باید در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل توقف كار راكتور آب سنگین اراك را اعلام كند.

به گزارش نما به نقل از ايران هسته‌اي، برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که کشورهای گروه 1+5 بویژه امریکا به دکتر حسن روحانی پیغام خواهند داد که اگر می‌خواهد از جانب غرب جدی گرفته شود باید در سفر آتی خود به نیویورک انجام اقدامات خاصی را بپذیرد.

براين اساس برخی اطلاعات نشان‌دهنده آن است که امریکا سفر آتی دکتر حسن روحانی به نیویورک را اولین محل آزمون عملی شعار تغییر وی می‌داند.

روحانی اواخر شهرور ماه برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر خواهد کرد.

موضع نیمه‌رسمی کشورهای غربی درباره دولت روحانی تاکنون این بوده است که از روی کار آمدن وی استقبال کرده ولی هرگونه بهبود عملی در روابط را مشروط به برداشته شدن گام‌های عملی از جانب وی دانسته‌اند.

اکنون به نظر می‌رسد یکی از پیام‌هایی که دولت دکتر روحانی از طریق واسطه‌ها دریافت خواهد کرد این است که باید در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل توقف کار راکتور آب سنگین اراک را به عنوان علامتی از حسن نیت و واقعی بودن شعار تغییر خود اعلام کند.

مایکل ویلنر در مقاله‌ای که روز 3 شهریور 1392 در روزنامه صهیونیستی جروزالم پست منتشر شده، از قول منابع غربی نوشته است که آنها خواهان آن هستند که دکتر روحانی در سازمان ملل توقف سوخت رسانی به راکتور اراک را رسما اعلام کند.

این مقام‌ها گفته‌اند تنها در این صورت است که به دکتر روحانی اعتماد خواهند کرد.

ایران اعلام کرده است که در سال 2014 سوخت رسانی به راکتور آب سنگین اراک را آغاز می‌کند و یک سال بعد در سال 2015 از این راکتور به جای راکتور تحقیقاتی تهران بهره‌برداری خواهد کرد.

از روزی که راه‌اندازی راکتور اراک جدی شده، ابراز نگرانی درباره آن به دغدغه اول منابع غربی تبدیل شده است.

با وجود اینکه برخی مقام‌های دولت آقای روحانی بر ضرورت تغییر رویه گذشته و آغاز دوران جدید تعامل با غرب تاکید کرده‌اند ولی آنچه عملا رخ داده این است که این اظهارات فقط به افزایش درخواست‌های غربی‌ها در حوزه‌های حساس مربوط به برنامه هسته‌ای ایران انجامیده است.

۱۳۹۲/۶/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...