نسخه چاپی

رژیم صهیونیستی نقطه ضعف آمریكا در حمله به سوریه

سوریه ابزارهای زیادی برای پاسخ به حمله احتمالی آمریكا دارد، از جمله هدف قرار دادن رژیم صهیونیستی و نیروگاه اتمی دیمونا كه بسیار آسیب‌پذیر است و ممكن است با چند موشك منهدم شود.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، شمارش معکوس برای حمله احتمالی آمریکا به سوریه آغاز شده است.

با حمله شیمیایی مشکوک چهارشنبه هفته گذشته به منطقه الغوطه در حومه دمشق، بیش از 1300 نفر کشته و همچنین بیش از سه هزار نفر زخمی شدند. در پی این حمله، ایالات متحده به همراه انگلیس، فرانسه و ترکیه از احتمال مداخله نظامی در سوریه سخن می‌گویند.



به دنبال طرح احتمال حمله خارجی به سوریه، بازارهای عمده سهام و اوراق بهادار در جهان تا اندازه‌ای افت کرده و قیمت نفت سیر صعودی پیش گرفت. اتحادیه عرب نیز پس از جلسه‌ای که در قاهره برگزار شد، دولت سوریه را مسئول حمله شیمیایی دانست! همچنین عربستان سعودی خواستار اقدامی "قاطع و جدی" علیه حکومت سوریه شد.

"سعود الفیصل"، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: حکومت سوریه هویت عربی خود را از دست داده است.

مخالفان مسلح حکومت سوریه، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس، انگشت اتهام خود را به سمت دولت "بشار اسد" گرفتند و دولت سوریه را متهم به انجام این حمله شیمیایی کردند.

روز دوشنبه، "جان کری"، وزیر امورخارجه آمریکا برای اولین بار به کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه را تأیید کرد و گفت این حمله غیرقابل انکار است.

کری اضافه کرد؛ که "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا معتقد است کسانی که سلاح شیمیایی را علیه مردم به کار برده‌اند باید پاسخگو باشند.

این اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در حالی است که پیشتر "جی کارنی"، سخنگوی کاخ سفید گفته بود که کنترل سلاح‌های شیمیایی در سوریه فقط در دستان "بشار اسد" است.

هنوز "باراک اوباما"، در مورد حمله نظامی احتمالی آمریکا علیه سوریه اظهارنظر نکرده، اما "کوین راد"، نخست وزیر استرالیا گفت که رئیس جمهور آمریکا تمامی گزینه‌های ممکن را در برابر بحران سوریه در نظر دارد.

وی که کشورش ماه آینده ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده خواهد گرفت، گفت با باراک اوباما درباره وضعیت سوریه گفتگو کرده است.

"وليد المعلم"، وزير امور خارجه سوريه در مقابل، کري را به دروغگويي متهم کرد و از واشنگتن و متحدان اين کشور خواست براي دفاع از ادعاي خود مدرک ارائه دهند.

وزیر امور خارجه سوریه نسبت به اقدام غیرقانونی آمریکا علیه کشورش هشدار داده است. وی در نشست خبری اخیر خود اعلام کرد: کسانی که فکر می‌کنند با حمله به سوریه می‌توانند توازن سیاسی - نظامی در منطقه را به هم بزنند دچار توهم شده‌اند.

"بشار اسد" در گفتگوی اخیرش با یک روزنامه روسی تاکید کرد که دولتش هیچ نقشی در انجام این حمله نداشته و انتساب این حمله به دولت سوریه، "توهین به عقل سلیم" است.


بهانه‌ای برای جنگ

تحرکات نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه و نیز برخی خبرهای غیر رسمی و موضع‌گیری‌های مقامات آمریکایی مبنی بر قطعیت حمله شیمیایی دولت "بشار اسد" ، بهانه را برای مداخله نظامی آمریکا در سوریه ايجاد کرده است.

برخی شبکه‌های خبری آمریکا از جمله "سی‌ان‌ان" و "ان‌بی‌سی" روز گذشته اعلام کردند که احتمالا حمله آمریکا به سوریه از روز پنجشنبه (امروز) آغاز خواهد شد.



مقاماتی که هنوز نامشان فاش نشده، روز سه‌شنبه (۵ شهريور، ۲۷ آگوست) به شبکه خبري "ان‌‌بي‌‌سي" نيوز گفتند، سوریه طي سه روز مورد هدف حملات آمريکايي‌ها قرار می‌گیرد که منظور از آن، کاهش توانايي‌هاي ارتش سوريه نيست، بلکه دادن پيامي به "بشار اسد"، رئيس جمهور اين کشور براي متوقف کردن استفاده از سلاح‌های شیمیایی است.

"باراک اوباما" با "کوین راد" نخست‌وزیر استرالیا و همچنین "فرانسوا اولاند"، رئیس‌جمهور فرانسه درباره اقدام نظامی علیه سوریه مشورت و گفتگو کرده است.

اين در حالي است که بازرسان سازمان ملل همچنان براي تحقيق در مورد حملات شيميايي، در سوريه به سر مي‌برند و تا روز يک‌شنبه اين کشور را ترک نخواهند کرد.

آمریکایی‌ها به طور رسمي اعلام کرده‌اند؛ منتظر تصمیم شورای امنیت برای حمله نخواهند ماند و به شکل مستقل در قالب هم‌پیمانی با متحدانشان در این راستا تصمیم می‌گیرند.

تصمیم آمریکا در حالی اتخاذ شده که نشست رؤسای ستاد مشترک ارتش‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان، ایتالیا، ترکیه، قطر، اردن و کانادا از روز یکشنبه در امان پایتخت اردن آغاز شده که به عقیده کارشناسان، حمله نظامی احتمالی به سوریه مهم‌ترین موضوع مورد بحث فرماندهان نظامی ارشد کشورهای شرکت کننده در این نشست است.

به گزارش "پرس تی وی"، مقامات دفاعي امريکا مي‌گويند، اگر اين کشور به دنبال دادن پيامي به اسد باشد، محتمل‌ترين گزينه نظامي، حمله با موشک‌هاي "تاماهاک" از يک کشتي در درياي مديترانه است.

ارتش امريکا طي هفته‌هاي گذشته به تجهيزات نظامي خود در منطقه افزوده است؛ اکنون چندين زيردريايي هسته‌اي و مجهز به موشک کروز، 4 ناوشکن و تعدادی هواپیمای جنگی در شرق مدیترانه، جايي که مي‌توان سوريه را هدف حملات موشک کروز قرار داد، مستقر شدند.


همچنين نیروی دریایی سلطنتی انگلیس نیز اعلام کرد که ناو جنگی «HMS» که توان حمل بالگرد را دارد، به مدیترانه اعزام شد.

شبکه آمریکایی "سی.بی.اس" گزارش داد، اوباما ظرف یکی‌ـ‌دو روز آینده، گزارشي برای توجیه اقدام نظامی آمریکا در سوریه، منتشر خواهد کرد.

اما تمام رسانه‌هایی که بر طبل حمله به سوریه می‌کوبند، واکنش سوریه به ناوچه‌های آمریکایی و یا منافع این کشور در اطراف سوریه را نادیده گرفته‌اند.

سوریه یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه از حیث قدرت موشکی است. این قدرت به قدری هست که رژیم صهیونیستی را واداشت تا در ژوئیه گذشته (تیرماه) اعتراف کند که قدرت موشکی حزب‌الله بیش از آن است که سیستم ضد موشکی اسرائیل بتواند در مقابل آن مقاومت کند.

معنای این سخن در خصوص قدرت موشکی سوریه وقتی روشن می‌شود که سخنان "سید حسن نصرالله" دبیر کل حزب‌الله لبنان را در ۱۴ آگوست گذشته در گفتگو با المیادین مرور کنیم.

"سید حسن نصرالله" در این گفتگو تاکید کرد؛ قدرت موشکی که حزب الله در جنگ تموز (۳۳ روزه) برای هدف گرفتن حیفا و بعد از حیفا به کار گرفت، برآمده از موشک‌های ساخت سوریه بود.

در میان زرادخانه موشکی سوریه، موشک‌های روسی "یاخونت" (Yakhont) بیش از دیگر موشک‌ها خودنمایی می‌کند. مسئولان آمریکایی در اواخر اردیبهشت گذشته (ماه می) اعلام کردند؛ روسیه موشک‌های ضد ناو پیشرفته‌ای به سوریه تحویل داده است. اين موشک، مجهز به راداری پیشرفته است که در اصابت دقیق‌‌تر به هدف، بسيار موثر است.

برعکس موشک‌های "اسکاد" یا دیگر موشک‌های سطح به سطح سوریه، "یاخونت" بر روی کشتی‌های جنگی سوار می‌شود و پس از شلیک به ارتفاع ۱۵۰۰ متری اوج می‌گیرد تا این که به نزدیکی هدف برسد. در نزدیکی منطقه هدف، موشک ارتفاع خود را بین ۵ تا ۱۰ متر از سطح آب، جایی که خارج از محدوده راداری هدف است، می‌رساند و بدین ترتیب قبل از آنکه سیستم ضد موشکی هدف شروع به کار کند، موشک اصابت کرده است.

سرعت این موشک، مافوق صوت (دو برابر) است و برد آن، حدود ۳۰۰ کیلومتر است.



رژیم صهیونیستی در تجاوز اخیر خود به خاک سوریه ادعا کرد انبار موشک‌های روسی در سوریه را هدف قرار داده است که مقصود همین نوع از موشک‌ها بود. اما روزنامه "نیویورک تایمز" اوایل ماه آگوست گزارش کرد؛ که رژیم صهیونیستی در این حمله به هدف خود که نابود کردن موشک‌ها بود، نرسیده است.

روزنامه "یدیعوت آحارونوت" همچنین گزارش کرد که سوری‌ها قبل از این حمله، موشک‌های یاخونت را به محلی دیگر منتقل کرده‌اند و رژیم صهیونیستی انبار خالی را هدف قرار داد.


نیروهای آمریکایی در انتظار دستور


"چاک هیگل"، وزیر دفاع آمریکا گفت: نیروهای نظامی ایالات متحده آماده‌اند که در صورت دستور باراک اوباما به اقدام نظامی لازم دست بزنند.




هيگل در جریان سفری به کشور "برونی" در آسیای جنوب شرقی اعلام کرد؛ که ما آماده هستیم. وی افزود: برای او روز به روز روشن‌تر می‌شود که دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی است، اما دولت اوباما برای گرفتن تصمیم نهایی درانتظار دریافت گزارش‌های آژانس‌های اطلاعاتی است.

اسوشیتد‌پرس می‌گوید: به نظرمی‌رسد آمریکا و متحدانش در اروپا، زمینه را برای شدیدترین پاسخ به سوریه فراهم می‌‌کنند.

در این میان "بشار اسد"، رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه در خبرگزاری رسمی دولت منتشر شد، آمریکا و دیگر کشورهای غربی را به نادیده گرفتن افکار عمومی مردم خود متهم کرد و هشدار داد اگر ایالات متحده به سوریه حمله کند، به سرانجام جنگ ویتنام دچار خواهد شد.

"حسن هاني‌زاده"، کارشناس سیاست خارجی درباره احتمال اينكه آمريكايي‌ها تهديد خودشان را عملي كنند، تصريح كرد: سوريه ابزارهاي زيادي براي پاسخ دادن به اين حمله احتمالي دارد، از جمله هدف قرار دادن رژيم صهيونيستي و نيروگاه اتمي دیمونا كه بسيار آسيب‌پذير است و ممكن است با چند موشك منهدم شود.

وي افزود: هرچند كه تشعشعات انهدام احتمالي نيروگاه ديمونا ممكن است كه كل منطقه را فرا بگيرد، اما به هر حال سوريه حق دفاع را براي خود محفوظ مي‌داند چرا كه حفظ تماميت ارضي سوريه بخشي از حقوق اين كشور است لذا اگر آمريكا به سوريه حمله كند اين كشور فلسطين اشغالي را مورد هدف قرار خواهد داد و خسارت‌هاي سنگيني را متوجه رژيم صهيونيستي خواهد كرد.

در فرانسه و ترکیه چه می‌گذرد؟

رئیس جمهوری فرانسه بر لزوم واکنش مناسب جامعه جهانی به حمله شیمیایی علیه غیر نظامیان در سوریه تاکید کرد.

به گزارش شبکه الجزیره، "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه چندي پیش در نشست سفرای این کشور در پاریس با اشاره به تحولات اخیر سوریه گفت: مسببان حملات شیمیائی در دمشق نمی توانند از مجازات بگریزند.

وی با بیان این که فرانسه حمایت خود را از مخالفان سوری افزایش خواهد داد مدعی شد جنگ داخلی در سوریه صلح جهانی را تهدید می‌کند.

اولاند افزود: وظیفه ما نشان دادن واکنش مناسب در مقابل حملات شیمیایی در سوریه است.

وی در ادامه اظهار داشت: کشورهای اروپایی باید به حمایت‌های خود از مردم کشورهای انقلابی ادامه دهند.



به گفته رئیس جمهوری فرانسه مسئولیت غرب حمایت از کشورهای عربی در گذراندن دوران انتقال قدرت است.

فرانسه از حامیان جدی مداخله نظامی غرب در سوریه بوده و مدعی دفاع از خواسته مردم این کشور است. با این حال در دو سال اخیر از ارائه هر گونه کمک نظامی و تسلیحاتی به شورشیان مسلح سوریه دریغ نکرده است.

اکنون فرانسه در کنار انگلیس و آمریکا در صف اول مخالفان دولت بشار اسد قرار دارد، اما برای همکاری در حمله نظامی احتمالی علیه این کشور با محدودیت‌هایی روبه‌روست.

همچنین علاوه بر فرانسه، آمریکا و بریتانیا، ترکیه نیز از حمله نظامی علیه حکومت سوریه طرفداری می‌کند.

"احمد داوود اوغلو"، وزیر امورخارجه ترکیه امروز کشتار شیمیایی اخیر در سوریه را جنایت علیه بشریت توصیف کرد و گفت که عاملان این کشتار نباید بدون مجازات باقی بمانند.

دیروز روزنامه "ملیت" چاپ ترکیه به نقل از وزیر امورخارجه این کشور نوشت که ترکیه آماده است تا به ائتلافی که علیه بشار اسد تشکیل می‌شود، بپیوندد.


واکنش لندن

در لندن، "دیوید کامرون"، نخست وزیر بریتانیا پارلمان را به تشکیل جلسه‌ای فوری برای بحث درباره پاسخ نظامی احتمالی در روز پنجشنبه دعوت کرده است.




نخست وزیر بریتانیا حمله شیمیایی اخیر در سوریه را «کاملا شنیع» توصیف کرده و از جامعه بین المللی خواسته نسبت به آن واکنش نشان دهد.

"ولاديمير پوتين"، رئيس جمهور روسيه طي يک تماس تلفني با "ديويد کامرون"، نخست وزير انگليس گفت: هيچ مدرکي مبني بر دست داشتن دولت سوریه در این حمله شیمیایی وجود ندارد.

از سوي ديگر، "سرگئي لاوروف"، وزير خارجه روسيه هشدار داد که استفاده از زور بدون مجوز سازمان ملل نقض قوانين بين‌المللي محسوب مي‌شود.

سخنگوی "دیوید کامرون" با بیان این که بریتانیا مشغول بررسی یک پاسخ مناسب در این زمینه است، اضافه کرد: ما به گفتگو با متحدان بین‌المللی خود برای پاسخی مناسب به دولت سوریه در بکارگیری سلاح شیمیایی ادامه می دهیم، اما همزمان طرح‌های نظامی خود را در این زمینه آماده خواهیم کرد.

وی با تأکید براین که به کارگیری سلاح شیمیایی به کلی مقایر با موازین بین‌المللی است، گفت؛ که دولت بریتانیا امروز با مجلس این کشور درباره مداخله نظامی احتمالی در سوریه مشورت می‌کند.


پیام ولادیمیر پوتین به بشار اسد

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در پیامی به بشار اسد همتای سوری خود، حمایت همه‌جانبه این کشور از سوریه را اعلام کرد.

روسیه با اعتقاد راسخ می‌گوید که ارتش سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده، بلکه این موضوع سناریویی است که مخالفان نظام به کمک جنگ رسانه‌ای آمریکا، هم‌زمان با حضور بازرسان سازمان ملل در دمشق تدارک دیده‌اند تا بهانه‌ای برای حمله نظامی غرب به سوریه پیدا کنند.

هانی‌زاده، کارشناس سیاست خارجی با اشاره به هجمه‌هاي رسانه‌اي اخير در مورد حمله نظامي به سوريه گفت: پس از آشكار شدن نشانه‌هاي عملي شكست در ميان گروه‌هاي تروريستي و پيروزي ارتش سوريه در سركوب آنها، حالا نوبت به مرحله جديدي از جريان‌سازي‌هاي خبري و رسانه‌اي عليه دولت سوريه رسيده است.

خبرگزاری "دام پرس" سوریه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه با انتقال پیامی به رهبری سوریه اظهار داشته؛ روسیه اجازه سقوط هیچ‌گونه موشک و یا بمبی را در سرزمین سوریه در صورت تجاوز خارجی به این کشور نخواهد داد و در یک صف واحد با سوریه می‌ایستد.



روسیه درباره عواقب فاجعه‌بار هرگونه اقدام نظامی ضد سوریه هشدار داده است. مسکو همچنین از واشنگتن خواست در مسئله سوریه محتاط باشد و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

مسکو اتهام‌زنی زودهنگام علیه سوریه با هدف حمله نظامی به این کشور را "اشتباهی فجیع" خواند و از طرف‌های دیگر خواست در این رابطه عجولانه رفتار نکنند.

تحلیل‌گران بر این باورند حمله نظامی به سوریه آن هم به رهبری آمریکا باعث افزایش همکاری‌های ایران و روسیه می‌شود.

هانی‌زاده با اشاره به واكنش متحدان منطقه‌اي سوريه در صورت عملي شدن تهديد آمريكا خاطر‌نشان كرد: قطعا حزب الله در صورت حمله آمريكا به سوريه، وارد صحنه نبرد خواهد شد.

این کارشناس سیاست خارجی متذكر شد: حتي ممكن است حماس هم به گروه ائتلاف سوريه ـ حزب الله بپيوندد و همه اين حوادث شرايطي را فراهم خواهد كرد كه آمريكا از حمله به سوريه پشيمان شود؛ اين حمله هزينه سنگيني براي غرب و آمريكا خواهد داشت و به همين دليل، هم‌اكنون آمريكايي‌ها در مورد حمله به سوريه ترديد دارند.


موانع امريکا براي حمله به سوريه

روزنامه امريكايي "يو اس اي تودي" در گزارشي تحليلي به برخي از موانعي كه بر سر راه دولت اوباما در حمله به سوريه قرار دارد پرداخته است.

اين روزنامه مي نويسد: حملات محدود كه امريكا از آن صحبت مي‌كند نه تنها رژيم بشار اسد را سرنگون نخواهد كرد، بلكه توازن قوا بين شورشيان و نيروهاي دولتي را نيز برهم نخواهد زد.

رژيم اسد در حال حاضر حاميان قدرتمندي دارد و روسيه قطعنامه‌هاي سازمان ملل بر ضد سوريه را وتو خواهد كرد و ايران، از نظر نظامي از او پشتيباني مي كند و چريك‌هاي حزب‌الله وي را در جنگ كمك مي‌كنند.

از طرف ديگر، حضور گروه‌هاي شبه نظامي بنيادگرا در بين مخالفان اسد، باعث شده امريكا نتواند با اطمینان خاطر به ارسال سلاح به مخالفان بپردازد.

در كل، به نظر مي‌رسد امريكا و متحدانش نمي توانند صرفا با استفاده از موشك‌هاي كروز، دولت اسد را سرنگون كنند و از سویی، حضور نيروهاي القاعده در سوريه، امريكا را از انجام حملات گسترده‌اي كه دولت سوريه را سرنگون كند، باز مي‌دارد.

"جان بلنك"، تحليلگر سياسي در موسسه تحقيقاتي RAND در اين باره مي‌گويد: آمريكا نمي‌خواهد حملاتش باعث هرج و مرج و خلأ قدرت در سوريه شود، زيرا چنين خلأيي راه را براي نيروهاي القاعده باز مي‌كند.

۱۳۹۲/۶/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...