نسخه چاپی

علاقه غرب به ایجاد نظام سیاسی غیر اسلامی در مصر

عکس خبري -علاقه غرب به ايجاد نظام سياسي غير اسلامي در مصر

یك كارشناس سیاست خارجی گفت: رژیم غاصب صهیونیستی در كابوسی از سوی مصر به سر می‌برد و نگران احتمال آزادسازی فلسطین اشغالی به دست مردم مصر است.

به گزارش نما، "جعفر قنادباشي" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به برخي شباهت‌ها و تفاوت‌هاي عملکرد غرب و رژيم غاصب صهيونيستي در قبال مصر گفت: مصر از نظر ژئوپلتيکي از چند جهت داراي اهميت و ارزش بسيار زيادي است.

وي افزود: جايگاه اين کشور به علت عبور کانال سوئز از خاک مصر و اشراف آن بر آبراه مهم بين‌المللي که 70 درصد تجارت ميان شرق و غرب جغرافيايي را تأمين مي‌کند، بسيار حائز اهميت است.

قنادباشي با اشاره به اشراف مصر بر درياي مديترانه اظهار داشت: غرب و اروپا معتقدند کشورهاي مخالف با آن‌ها که سواحل طولاني در درياي مديترانه دارند؛ امنيت اروپا را خدشه‌دار مي‌کند.

وي با تأکيد بر هم‌جواري مصر و فلسطين در صحراي سينا تصريح کرد: رژيم غاصب صهيونيستي در کابوسي از سوي مصر به سر مي‌برد و نگران احتمال آزادسازي فلسطين اشغالي به دست مردم مصر است. زيرا مصر از نادر کشورهاي اسلامي ارزشمند براي آن‌ها در اطراف فلسطين اشغالي به شمار می‌رود.

اين کارشناس سياست خارجي با اشاره به اهميت درياي سرخ براي مسلمانان گفت: مصر به دلیل اشرافی که بر درياي سرخ دارد نيز مهم تلقي مي‌شود، زيرا اين دريا براي مسلمانان از نظر تجاري و امنيتي مي‌تواند زمينه‌هاي مساعدي را در اختيار کشورهاي اسلامي براي دفاع از طريق نيروهاي دريايي‌شان فراهم کند.

وي ادامه داد: تلاش دزدان دريايي در باب المندب نشان‌دهنده از بين بردن امنيت درياي سرخ توسط غرب است.

قنادباشي افزود: وجود رود نيل در مصر موجب پيوند اين کشور با جنوب آن يعني سودان شده است، که اين اشتراک آبي ميان مصر و ديگر کشورها بسيار بر امنيت منطقه مورد توجه و مهم ارزيابي مي‌شود.

وي در خصوص رويکردهاي استراتژي غرب و رژيم جعلي صهيونيستی اظهار داشت: استراتژي غرب و رژيم غاصب صهيونيستي در عرصه امنيت در راستاي يکديگر است و آن‌ها خواستار ايجاد ارتشي هستند که هيچ‌گاه امنيت رژيم جعلي صهيونيستی را با مخاطره مواجه نکند.

قنادباشي تفاوت رويکردهاي غرب و صهيونيست‌ها را مهم تلقي کرد و ادامه داد: غرب با تضعيف اقتصادي و سياسي مصر که منجر به کاهش توان و عزم نظامي اين کشور مي‌شود استقبال مي‌کنند و غرب خواستار تأمين امنيت مربوط به اقتصاد خود از طريق نظام موجود در مصر است که رژيم غاصب صهيونيستی پذيراي اين عملکرد نيست.

وي در مورد سياست غرب در کشور مصر گفت: غرب در عرصه سياست براي جلوگيري از ايجاد انفجارهاي سياسي و حرکت افراطي در مصر، علاقه‌مند به ایجاد نظام سياسي غير اسلامي در اين کشور به صورت دموکراسي هدايت شده است.

اين کارشناس سياست خارجي در پايان خاطرنشان کرد: صهيونيسم حتي خواستار تشکيل نظام نيمه دموکراتيک در مصر نمي‌باشند و فقط خواستار تخريب کشورهاي فعال در اين حوزه براي سيطره بر آن‌ها است.

۱۳۹۲/۶/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...